![]() |
Levensbeschouwelijke muziek
Voor een opdracht voor school:
Weten jullie muziek waar uit nou echt levensbeschouwelijke zaken naar voren komen? Dingen zoals normen, waarden, vooronderstellingen en levensvragen? alvast bedankt:) Marit |
Jesus walks van kanye west?
Verder moet je volgens mij voor maatschappijkritische muziek rap/metal hoek zijn. En ik weet niet of dit topic hier wel op zijn best staat. |
Alles, in principe. Wat is er niet levensbeschouwelijk?
Als we het even toespitsen op de geldende definitie van levensbeschouwing en religie, ken ik wat betreft hip-hop nog wel een leuke groep, World Wide Message Tribe. Die hebben nummers gemaakt zoals "Jumpin' in the house of God" en andere. Nu "The Tribe", zie ik. |
punk
|
Citaat:
|
Citaat:
|
mwjah, als je mythologie meerekent dan kan je bij gothic rocjk goed terecht.
|
Muziek moet zich in de eerste plaats bezig houden met het neerzetten van muzikale dingen. Daarvoor is het muziek en daarvoor is de maker ervan muzikant. Anders wordt je schrijver, politici, filosoof enz.
Het kan wel wat toevoegen aan de muziek. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
hmm, als religie meetelt, een rockband Corporate Avenger heeft een soort protestsong tegen religieus geweld uitgebracht. (of staat eigenlijk op het punt dat te doen, de cd is nog niet uit)
|
Er bestaan natuurlijk meer dan genoeg Christelijke bandjes, zing anders een keer mee met Prinsen en Prinsessen
|
Citaat:
En ja, bijna alles is levensbeschouwelijk. Maar de een heeft echt een duidelijke boodschap. Ik was echt op zoek naar liedjes die veel levensbeschouwelijke zaken bevatten |
Emperor. Wel nogal diepzinnig, dus veel plezier met ontleden.
|
Citaat:
|
Andre hazes. ;)
|
Citaat:
|
als die levensbeschouwelijke en zielig nederlandstalige kutmuziek.
ach, zo veel eigenlijk. als het niet over liefde gaat (voor zover dat niet levensbeschouwelijk is ;)) gaat het wel over normen, waarden, polieke kwesties ed. |
Citaat:
oke, ik luister ook muziek en let niet op de lbheid van de muziek. maar toch, vanaf de maker gezien, waar maak je een liedje voor? een beetje serieuse band heeft toch een doel.. |
Ik vind zelf instrumentale muziek per definitie integerder klinken als muziek met tekst. Muziek heeft helemaal geen tekst nodig. Zonder tekst heeft het ten minste die subtiele waarde, de abstractheid. De flexiebelheid.
Een band heeft toch een doel? Ja muzikanten hebben een doel. Maar jij doelt op amuzikale doelen, niet? Naar mijn mening vind een echte muzikant muzikale doelen belangrijke dan amuzikale(politiek, ideologie, enz). Muziek kun je best als medium voor amuzikale doelen gebruiken, heel goed zelfs, maar ik als persoon geinteresseerd in muziek zelf vind dat vaak minder interessant. Wel niet veel mensen zullen deze mening delen :) |
Citaat:
|
Bij death metal kan je de zang ook niet verstaan. Volgens mij bestaat dan alleen nog maar voor de sfeer.
Er bestaat ook 'instrumentale' zang. Scat zangers in de jazz bijv, of een klassiek koor in een symfonies werk. En in de wereldmuziek is het nog veel dominanter. |
Citaat:
|
er is zeker een verschil tussen amuseren en ideeen overbrengen.
muziek kan veel met je doen. ook al versta je de tekst niet, het roept toch een sfeer op. en die sfeer is toch een bepaald doel, en dat kan ook een amuzikaal doel zijn. muziek zonder doel is natuurlijk doelloos. maar muziek doet toch echt iets met je, dus is elk soort muziek toch een soort van levensbeschouwelijk ook instrumentals! (muv van een paar jeweetwelhoenutteloosbands). alleen bij de een is het duidelijker. zelf hou ik niet van zeer doelloze muziek. je hebt van die liedjes die gaan echt totaal nergens over. echt nergens. en dan hoeft het van mij eigenlijk ook niet, dan heb ik zoiets van: waar slaat dit op? ga eens wat doen met je muziek! (en, doelloze muziek steekt muzikaal vaak ook niet echt bijster goed in elkaar) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk niet dat het handig is om dit topic in een muziektechnisch iets te veranderen.
Maar wat bedoel je precies met doelloze muziek? Er zijn zeer veel muzikale doelen. Bedoel je dat de muziek geen onderwerp of mening naar voren brengt? Of bedoel je dat de harmonie statisch is en er geen ontwikkeling is in de melodie/het ritme? Mijn punt is dat er enorm veel muziek is met een muzikal doel. Muziek is een doel opzich. Zet muzikale ideeen neer. Dat doen alle goede instrumentalisten, en er zijn er veel. Dit geld voor alle vele klassiek, vele stijlen jazz en vele stijlen wereldmuziek(India, China, Afrika, enz). En die drie stijlen bedekken nogal veel muzikale gronden. Vanuit mijn perspectief is pop/rock(metal, hip hop) maar een klein onderdeeltje. Natuurlijk is wanneer je een boodschap wilt versprijden een rap in een hip hop stijl zeer efficient. Maar muzikaal gezien kan er bijna niets(tenzij het een fusion is met een andere stijl). Het is nog net muziek(als je een wat strenge definitie hanteert). Opzich niets mis mee, de muziek heeft geen muzikaal doel. Ik vind muziek vele male mooier dan literatuur(of gewoon teksten). Muzikale elementen vind ik geweldig. Dan moet je dus denken aan gebruik van harmonie, ritme en melodie. Men kan hier een goed bondig geheel van maken, geen probleem. Instrumentale muziek zit gemiddeld technisch beter in elkaar. Je moet als schrijver/componist zelf meer muzikale elementen aan de muziek toevoegen, anders heb je niets. Ik ben zeker geen apolitiek persoon, dus politieke of andere ideologische ideeen heb ik totaal geen probleem mee. Maar vaak mist de muziek erg veel aan dat muzikale element, of worden er naar mijn mening 'foute beslissingen' genomen. Of er is gewoon een gebrek aan variatie. Dus muziek moet vooral gemaakt worden om muzikale elementen en dingen mee naar voren te schuiven. Een verhaal of een politiek/ideologische mening is gewoon wat extra's wat dat ene werk individueel en uniek maakt. Ik zou zelf ooit wel eens een avant garde opera schrijven met als tekst alle maal vegetarische of veganistische gerechten, gewoon voor de lol :) |
Citaat:
muziek moet een sfeer oproepen en op zich is het wel zo dat je dat door muziek kunt doen, maar als je dat 'niet zo goed lukt', dmv tekst. er is natuurlijk een verschil tussen tekst op muziek zetten of tekst bij muziek maken. muziek zonder tekst heeft vaak dan ook geen rechtstreeks radicaal doel. persoonlijk vind ik taal mooier als muziek. ik heb het idee dat muziek al voor je uitgepakt is terwijl je bij taal zelf ook iets moet doen. ik vind taal echt mooier, ik weet niet precies waarom eigenlijk :). maar dat wil nog niet zeggen dat ik muziek niet harstikke goed vind, het komt ook erg dicht bij elkaar in de buurt. maar taal zegt me meer, ik kan er wat meer mee. maar das mijn persoonlijke mening natuurlijk. |
Ik weet 'niets' van taal en vind taal 'oppervlakkig'. Jij weet 'niets' van muziek en je vind muziek 'oppervlakkig'.
:) Het probleem met taal is dat elk woord voor iedereen iets anders betekend. Elke poging to abstractie verwijdert teveel structuur. Je kunt nooit achterhalen wat de schrijver bedoelt en dat is ook niet de bedoeling. Muziek heeft als voordeel dat het als enige kunstvorm zo heftig emotioneel kan zijn. Andere kunstvormen kunnen dat enkel dmv assosiatie naar iets anders wat emotioneel is. Muziek zelf is emotioneel, hoe abstract ook. Muziek moet je echt erg flink uitpakken. Vandaar dat er zijn weinig kunstmuziek in de mainstream zit. Muziek is zo intellectueel dat zelfs passief luisteren veel van je hersenen eist(zodat je 'slimmer' wordt, volgens enkele onderzoeken). Er is dus best veel muziek die je echt zal moeten 'uitpakken'. |
Citaat:
ik vind taal zelf vaak emotioneler, door een paar woorden neer te zetten kun je al zoveel doen. maar met muziek heb je natuurlijk ook wel gelijk. maar voor mij persoonlijk geldt dat niet zo. ik weet het niet, muziek kan ook ontzettend goed zijn. ook ontzettend veel met je doen, maar bij taal is het gewoon 'anders' mooi. |
Citaat:
|
I cry van Lamb is echt zooo mooi!
Lamb heeft (bijna) altijd erg goede teksten, maar niks is beter dan Evanescence. En dan bedoel ik hiermee de teksten. Vaak is de 'donkere' kant van de muziek vergezeld met goede teksten. (mijn mening). Want zeg nou eerlijk, is bv tourniquet van Evanescence niet beter dan een lullig tekstje van een popster zoals Christina Millan??? |
Citaat:
|
:eek:
tsss... |
Citaat:
Evanescence echter is natuurlijk de onderkant van de 'betere' muziek. Mijn tip aan appelsien is: ontdek muziek. |
Citaat:
|
Bijna alles. Alles is gebaseerd op eventuele gebeurtenissen, gevoelens, meningen. Dat is een beschouwing. Beschouwing van 'het leven'.
BTW; als je specifieke religieuze teksten zoekt, verander de topic naam :p Ga zoeken binnen de EO en al die shit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Jewel, haar 1e 2/3 CD's
|
Yusuf Islam :)
|
Als we nou eens de discussie over muziek op zich op muziek laten en hier gewoon proberen te geven wat de ts vraagt?
- Osdorp Posse haalt veel maatschappelijk gezeik door het slijk - Joan Osborne - One of us (over de vraag wat als God gewoon een van de mensen om ons heen was) - XTC - Dear God (brief aan god over wat er allemaal verkeerd gaat op de wereld) - Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder (over denken dat je anders moet zijn om werkelijk te kunnen leven) en nog wel wat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
En dat heeft met religie te maken? Helemaal niets tot weinig. Dit is niet het oude F&L, dit is ALLEEN religie
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02. |