![]() |
correcte spelling: groentesoep of groentensoep???
Ik probeer het op te zoeken maar kan het niet vinden. Zit dus met een raadsel:
welke schrijfwijze is nou correct? >> groentensoep of groentesoep ? Of om het even welk woord met voorvoegsel groente/n- Ik dacht dat het met N zou zijn want groentes wordt niet gezegd in het meervoud. |
Het Groene Boekje zegt: groentesoep.
Wat ook wel logisch is, aangezien je normaal ook gewoon 'groente' zegt... |
Citaat:
|
groentesoep, aangezien groente een dubbel meervoud heeft, groenten of groentes
|
kan je ook horen door ander zelfde soort woord in te vullen: groentewinkel - groentesoep
|
Citaat:
|
Groentensoep is ouwe spelling. Groetesoep nieuwe. Logisch , net zoals Pannenkoeken en pannekoeken
|
gewoon:
groentesoep, aangezien groente een dubbel meervoud heeft, groenten of groentes (ken je spellingsregels... ;)) |
Het regeltje is: als het woord in het enkelvoud zo voorkomt, schrijf je het zonder 'n'.
Ik eet veel groente. Groente komt dus voor. Groentesoep. Hij houdt kippen. Niet kippe. Dus kippensoep. |
groente is een raar woord.
|
volgens mij heb jij die regel verzonnen
groente heeft een dubbel meervoud, daarom is het groentesoep |
Citaat:
|
Groentesoep, omdat je groenten en groentes kunt schrijven en als je ook een -s kunt gebruiken voor het meervoud mag je geen tussen-n gebruiken
|
Citaat:
en 't is idd groentesoep, owv het dubbel meervoud (zowel met s als n) |
Citaat:
|
het is inderdaad groentesoep
|
nog een stem voor groentesoep, vanwege het dubbele meervoud (groentes en groenten)
|
Citaat:
|
Zijn we hier nu nog mee bezig?! Ik heb in de tweede post al uitsluitsel gegeven door het in het Groene Boekje op te zoeken.
Voor al jullie hard-asses: de Van Dale beaamt het.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34. |