![]() |
Meldpunt blijkt zelf te discrimineren
Vrijdag 1 oktober 2004 - ROTTERDAM - Het heeft er alle schijn van
dat het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI) klachten over anti- islamisme anders behandelt dan klachten over antisemitisme. Dat is het opvallende oordeel van het Landelijk Bureau Racismebestrijding (LBR) na een klacht van de website Maghrebonline.nl over discriminatie door het MDI. Het is voor zover bekend de eerste keer dat het ene anti-discriminatiebureau het andere veroordeelt. Mohamed Elmakkaoui, de beheerder van de website maghrebonline.nl,vermoedde al langer dat het MDI met twee maten meet. Zodra iemand op zijn site iets riep over joden, kwam het meldpunt in actie en moest hij deze opmerkingen direct verwijderen. Het viel hem op dat er niets gebeurde als op Nederlandse (extreem- rechtse) websites kwetsende opmerkingen werden gemaakt over moslims. Hij besloot daarom de proef op de som te nemen. Hij diende een klacht in over enkele teksten op een populaire website: 'Als alle moslims nou eens dood neer zouden vallen, hadden we gelijk vrede op de wereld en waren bijna alle problemen opgelost.' En: 'Dat soort volk mag regelrecht aan het gas'. Maar volgens het MDI was het strafrecht 'niet van toepassing op deze situatie'. Elmakkaoui besloot vervolgens precies dezelfde tekst op zijn site te zetten, maar verving het woordje moslims door joden en Amerikanen. Al snel daarna kreeg hij een waarschuwing van het MDI dat deze tekst strafbaar was en onmiddellijk moest worden verwijderd. Hij diende daarop een klacht in bij het LBR. Die legde de voorbeelden voor aan vier onafhankelijke juristen. Ook vond er een uitgebreide brievenwisseling plaats tussen beide antidiscriminatie-instellingen. Volgens het LBR heeft het MDI, ook na herhaalde verzoeken, geen enkele (plausibele) verklaring gegeven voor de vaststelling dat klachten over diverse bevolkingsgroepen anders worden behandeld. De klacht van Elmakkaoui is dan ook terecht, oordeelt het LBR. „Waarmee niet gezegd is dat uw klacht gegrond is. Wel stellen wij vast dat er minimaal sprake is van ernstige twijfels over de beoordelingen van de door u aangedragen voorbeelden en constateren wij met u dat het er alle schijn van heeft, dat het MDI klachten over anti-islamisme anders beoordeelt dan klachten over antisemitisme." Eindhovens Dagblad |
anti-islamisme is meer geaccepteerd door de maatschappij dan antisemitisme.
Hier zou een MDI niet door beïnvloed moeten worden. |
Gedateerd 1 oktober 2004? Volgens mij is dit al oud nieuws, het komt me zo bekend voor, dat experiment waarbij gewoon het woordje 'moslims' vervangen werd met het woordje 'joden'.
|
Citaat:
|
Was ook wel te verwachten. Als dit inderdaad zo is dan is het natuurlijk heel erg triest. Maar goed, wel verklaarbaar. Je hoeft immers maar iets over joden te zeggen en het CIDI springt er bovenop. Dat zal hier dus ook wel gebeurd zijn, gewoon pressie uitoefenen en drukken. Die gasten zijn machtig. Of krijg ik nu ook een waarschuwing omdat ik joden generaliseer? :rolleyes:
|
Straks krijg je een mailtje van het CIDI, pas maar op :nono:
|
Ik had al eens eerder gehoord van zo'n experiment, met hetzelfde resultaat. Het is al treurig genoeg dat zo'n organisatie als het MDI serieus genomen wordt, om over het onderscheid dat ze maken tussen kwetsende opmerkingen tegen joden en moslims nog maar niet te spreken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
so what. T zou je niet ervan moeten weerhouden om sterk in je schoenen te gaan staan door een organisatie in het leven te roepen die net zoals CIDI dergelijke aantijgingen registreert. |
Citaat:
|
Citaat:
:D |
Citaat:
|
Citaat:
in belgie bestaat er een "palestijnse cidi": http://users.skynet.be/bk291253/ :o |
Citaat:
ik bedoelde dan niet iets dergelijks als de AEL maar eerder iets van Centrum Informatie en Documentatie Islam :) CIDI :P |
Citaat:
een goed georganiseerde moslimorganisatie die vaak i.s.m. andere organisaties van een andere religie of een organisatie met een politieke of maatschappelijke kleur lezingen e.d. organiseren :o ze bestaan wel. maar ze zijn OF te klein, OF niet goed georganiseerd, OF ze wijken zo af van hoe de gemiddelde moslim in NL denkt en zijn/haar geloof beleeft, dat dit niet in overeenstemming is. Kortom: er moet een goed georganiseerde groots en overkoepelend moslimorgaan zijn die vele moslims vertegenwoordigd. |
Citaat:
alleen voor nederland is niet echt motiverend |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waar het om gaat is dat er een orgaan is dat sterk tegen dergelijke aantijgingen staat. Het rapport van CIDI m.b.t. antisemitisme wordt in ieder geval serieus genomen. Dat zegt toch wat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
toch niet. Voor WOII was er bv. een sterke verdeeldheid m.b.t. hoe om te gaan met antisemitisme en of je nu best je mond kon houden en alles over je heen laten gaan of er tegen te strijden of met een alternatief komen aandraven (bv. de idee zionisme). |
Citaat:
|
Joden hebben in Nederland ook niet een 'sterke leider' die consequent als vertegenwoordiger van de joodse gemeenschap op de voorgrond treedt.
|
Moslims wel dan? Die Abou Jahjah is een lachertje, waar bovendien vele (niet-Arabische) moslims zich totaal niet in herkennen.
|
Nee, moslims ook niet. Nederlanders ook niet, tenzij je Pim Fortuyn als 'leider' wilde beschouwen van een bepaalde groep Nederlanders. Die groep viel wel te concretiseren op basis van sociaal-economische factoren, zoals opleidingsniveau en inkomen.
|
Als het meldpunt voor discriminatie zelf zelfs discrimineert, waar zijn we dan?
En hoe krijgen die Joden dat voor mekaar? Een Joodse met een bloedneus krijgt meer aandacht dan een dode Palestijn. |
Citaat:
Organiseren. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
http://posearch.kobala.nl/zoek?pk=no...ort=date&pl=25 Als ik bij een door de Nederlandse overheid gesusidieerde site zoek naar joods, krijg ik alleen maar nieuws( veelal oud) te zien over Joden die racistisch worden behandeld enzo. En ik lees niks over de ongeveer 70 door de Israeliers gedode Palestijnen van deze week. |
Citaat:
|
Citaat:
zometeen gaan mensen nog opperen dat de 'onderdrukking' van de Palestijnen helemaal geen 'oorlog tegen de islam' is, en wat moeten alle radicalen dan? stel je voor, nuance.... dat kan de palestijnse zaak toh heel niet hebben? |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.google.nl/search?hl=nl&ie...gle+zoeken&lr= Citaat:
|
Citaat:
|
Gatara:
Citaat:
Citaat:
En andersom, de 10 miljoen Joden die niet in Israel wonen had ik het niet over(netzoals de Israelische Joden die wel vrede willen. |
T_ID:
Citaat:
Citaat:
|
conclusies die men kan trekken nadat de woorden Joods en Israelisch door me kaar zijn gebruikt:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
als ik moslim invul, krijg ik dan ook alle hamaspraktijken alleen maar te zien? nou dan |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dan was dat geen antwoord op wat er gezegd werd |
Citaat:
|
Citaat:
:rolleyes: |
Gatara:
Citaat:
En mijn allereerste vraag was dus, hoe krijgen desbetrefende personen het voormekaar dat ze als engeltjes in het nieuws worden gebracht, die door de gruwelijke moslims worden onderdrukt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18. |