![]() |
[Systeem] 3e harde schijf
Goed, ik heb vorige week een 2e harde schijf ingebouwd. Dat ding is nog lang niet vol, mar ik ben wel alvast nieuwsgierig. Gesteld dat ik nog een 3e wil inbouwen, waar moet ik dan allemaal rekening houden en hoe werkt t?
Want ondertussen heb ik dus een primary en secundary slave/master (2 HDDs en een CD-r en DVD speler). En moet ik ook op de voeding gaan letten? |
Volgens mij moet je er vooral op letten of ie d'r nog wel bij pas want het klinkt alsof je al je aansluitingen al hebt gebruikt.
|
Mjah, maar is het ook weer uit te breiden bedoel ik? Of is het bij 4 gewoon vol? Dacht het toch niet. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je 1 CD/DVD ding hebt, heb je 3 plaatsen over voor hardeschijven. Dan heb je dus niets extra's nodig. Heb je 2 CD/DVD dingen, dan zit je nu al 'vol', je kunt standaard namelijk maximaal 4 IDE apparaten aansluiten.
Wil je meer dan 4 kunnen aansluiten, dan heb je een nieuwe IDE controller nodig. Dergelijke kaartjes kosten zo'n 22,50. Zorg dat je er een neemt die ook ATAPI ondersteunt, anders kun je er b.v. geen CD of DVD op aansluiten. Zo'n kaartje neemt 1 PCI slot in beslag en zorgt voor 4 extra IDE aansluitingen. :) |
Citaat:
Owke...zo'n ding heb ik idd nodig, want er zijn nu n CD-r en een DVD-speler (was neit helemaal duidelijk in openingspost :bloos:) En voeding en/of koeling? is dat ook nog een punt van aandacht? Ja vast wel, maar ik heb er iig weinig verstand van....Waar meot ik dan op letten enzo... |
Een harde schijf neemt niet zoveel stroom af, dus waarschijnlijk levert een derde schijf geen problemen op. Op de koeling moet je wel letten. Zoals je weet stijgt warme lucht op, dus je moet nooit een harde schijf afsluiten aan de bovenkant. Zorg voor minstens 4 cm ruimte boven de schijf zodat de lucht weg kan komen.
Verder hebben veel schijven aan de onderkant, bij de platters, koelribben in het frame ingegoten. De ideale situatie is dus vrijhangend, met boven- en onderkant 4 cm ruimte en een ventilator die boven- en onderlangs blaast. Mocht dat niet mogelijk zijn dan moet je er gewoon alleen op letten dat je de schijven niet aan de bovenkant afsluit. Ik zelf ben trouwens niet zo'n groot fan van meerdere harde schijven. De oude parallelle ATA-structuur (master/slave) zorgt ervoor dat apparaten elkaar vertragen. Daarom moet je bij 1 HDD en 1 CD die ook altijd beide master maken en op een aparte controller hangen, dan krijg je de beste prestaties. Wil je meer ruimte, verpats dan gewoon het hele zootje en koop een nieuwe 250- of 400-GB schijf. |
je kan ook altijd nog je hardeschijven in RAID hangen...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar, stel dat je 3 HDDs in je kast wil hebben...waar laat je ze dan? En kan je ook ATA schijven op zo'n SATA systeem koppelen, of gaat et dan trippen? (en is et überhaupt nodig) |
Of je 3 HDs kwijt kunt is compleet afhankelijk van je kast, dus dat kan ik niet zeggen. Of je ook ATAs kwijt kunt is afhankelijk van je controller. Sommige hebben zowel ATA als SATA aansluitingen. Ook zijn er SATA -> ATA convertors, maar of die op elk systeem werken weet ik niet.
|
Of je meerder HDD's kwijt kan hangt niet helemaal van je kast af.
Je kan er altijd nog brackets bij hangen, die dingen zijn ook niet zo duur meer tegenwoordig. (zeker goedkoper dan een nieuwe kast) |
Citaat:
|
Ruimte is het probleem niet...volgens mij kan ik er wat dat betreft nog zeker 2 in kwijt...
|
Citaat:
Maar er zijn redelijk wat handige jongens die gewoon zelf een rekje maken en dan is er altijd ruimte zat :D |
Citaat:
|
Citaat:
Veel nieuwe kasten hebben tegenwoording hun hardiskrekje verlengt tot onder in de kast. En dat kan iedereen die een boormachine en een paar stripjes metaal heeft zelf ook. Daarnaast kan je de plaatsing van de schijven aanpassen in het rek. Dan hoef je minder tussenruimte tussen de schijven te laten (0,5 inch ipv 1) kortom de hoogte van een voeding + hoogte van het mobo is toch een slordige 40cm en daar passen heel wat schijfjes en cd spelers in ... mits je een beetje creatief bent. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16. |