Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   berekening: weerstand-temperatuurstijging bij lampje (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=97168)

the exploding boy 19-05-2002 18:39

berekening: weerstand-temperatuurstijging bij lampje

als iemand mij zou kunnen helpen met het volgende;

Ik heb een proef gedaan met een gloeilampje. Stroom bepalen bij bepaalde spanningswaarden.

Hierna heb ik een weerstandsgrafiek gemaakt, alleen nu zit ik met het probleem dat ik bij een aantal spanningswaarden de temperatuur van het gloeidraadje moet bereken, met behulp van de waarden die ik heb gemeten.

Ik heb de alpha- waarde van het gloeidraadje (die is van wolfsraam en de waarde is 4,9/kelvin en de dichtheid (volgens mij was het iets rond de 3,...., ik heb nu de spullen even niet bij de hand)

Maar i.i.g. ik weet nu niet hoe ik de temperatuur kan berekenen bij een bepaalde spanningswaarde en ik hoop dat iemand mij daar even mee zou kunnen helpen.

En verder was de lengte van het draadje 5mm. en moet ik de doorsnede berekenen van het draadje, maar ik kwam er niet uit. Ik had de formule R=*dichtheid.lengte draadje/ doorsnede (ik kan geen symbolen op de pc :( )

Iemand die mij verder zou kunnen helpen?

Oen 19-05-2002 20:07

Citaat:

the exploding boy schreef:
Ik had de formule R=*dichtheid.lengte draadje/ doorsnede

Ik kan je niet verder helpen maar hetgene dat jij de dichtheid noemt moet de soortelijke weerstand zijn, verder weet ik er ook niet zo veel vanaf.

mathfreak 19-05-2002 20:36

Citaat:

als iemand mij zou kunnen helpen met het volgende;

Ik heb een proef gedaan met een gloeilampje. Stroom bepalen bij bepaalde spanningswaarden.

Hierna heb ik een weerstandsgrafiek gemaakt, alleen nu zit ik met het probleem dat ik bij een aantal spanningswaarden de temperatuur van het gloeidraadje moet bereken, met behulp van de waarden die ik heb gemeten.

Ik heb de alpha- waarde van het gloeidraadje (die is van wolfsraam en de waarde is 4,9/kelvin en de dichtheid (volgens mij was het iets rond de 3,...., ik heb nu de spullen even niet bij de hand)

Maar i.i.g. ik weet nu niet hoe ik de temperatuur kan berekenen bij een bepaalde spanningswaarde en ik hoop dat iemand mij daar even mee zou kunnen helpen.

En verder was de lengte van het draadje 5mm. en moet ik de doorsnede berekenen van het draadje, maar ik kwam er niet uit. Ik had de formule R=*dichtheid.lengte draadje/ doorsnede (ik kan geen symbolen op de pc :( )

Iemand die mij verder zou kunnen helpen?

Ik heb er even een oude Binas (2e druk) bijgepakt. De soortelijke weerstand van wolfraaam (want daar hebben we het over) is 5,5*10^-8 Ohm.meter en de weerstandstemperatuurcoëfficiënt is 4,9*10^-3/K. Laat rho de soortelijke weerstand zijn, l de draadlengte in meter en A de oppervlakte van de doorsnede van de draad in vierkante meter, dan geldt: R=l*rho/A, dus A=l*rho/R. Laat R(0) de weerstand bij 0° C zijn en alfa de weerstandstemperatuurcoëfficiënt, dan geldt bij een temperatuur t:
R(t)=R(0)(1+alfa*t). Hopelijk kom je hier verder mee.

the exploding boy 20-05-2002 08:58

bedankt voor je antwoord ,alleen nu zit ik nog met het volgende. Wie me hierbij kan helpen, alvast bij voorbaat dank

welke R waarde moet ik gebruiken in de formule R=l.rho/A, want ik heb natuurlijk bij meerdere spannningen gemeten.
en is de temeratuur in graden celsius of in Kelvin, of is het gewoon de temp. verandering (y)

mathfreak 20-05-2002 09:22

Citaat:

bedankt voor je antwoord ,alleen nu zit ik nog met het volgende. Wie me hierbij kan helpen, alvast bij voorbaat dank

welke R waarde moet ik gebruiken in de formule R=l.rho/A, want ik heb natuurlijk bij meerdere spannningen gemeten.
en is de temeratuur in graden celsius of in Kelvin, of is het gewoon de temp. verandering (y)

Omdat je bij verschillende spanningswaarden de bijbehorende stroom hebt gemeten kun je met behulp van de wet van Ohm de weerstand berekenen en daarna het gemiddelde nemen, wat je vervolgens in de formule R=l.rho/A invult.
Je kunt voor de temperatuur gewoon graden Celsius nemen. Alfa geeft aan met welke waarde de weerstand verandert bij een temperatuurstijging van 1 graad, waarbij een temperatuurstijging van 1 graad Celcius even hoog is als een temperatuurstijging van 1 Kelvin.

*~*DOOR*~* 21-05-2002 14:06

:) ok het is al gelukt, merci :)

Lucky Luciano 21-05-2002 15:47

Citaat:

mathfreak schreef:

Ik heb er even een oude Binas (2e druk) bijgepakt. De soortelijke weerstand van wolfraaam (want daar hebben we het over)

We hebben het hier toch over een gloeidraad. Wolfraam is een ohmse weerstand, maar gloeidraad in een lampje niet. Maar ik zal het wel fout hebben?

mathfreak 21-05-2002 17:24

Citaat:

darkshooter schreef:

We hebben het hier toch over een gloeidraad. Wolfraam is een ohmse weerstand, maar gloeidraad in een lampje niet. Maar ik zal het wel fout hebben?

We hebben het hier inderdaad over een gloeidraad, maar jij bent in de war met het algemene begrip weerstand en het elektrotechnische voorwerp dat die eigenschap heeft. Ieder metaal heeft een soortelijke weerstand. Deze soortelijke weerstand rho is te vinden door de gemeten weerstand van een draad te vermenigvuldigen met de oppervlakte van de doorsnede van de draad (in m^2) en het resultaat te delen door de lengte van de draad (in m). Zie voor een overzicht van waarden voor de soortelijke werstand tabel 8 van Binas.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.