![]() |
[Na/Wis] snelheid
Als er oneindig veel auto's over een weg willen, wat is dan de beste snelheid voor alle auto's, de snelheid moet zo zijn dat je nog kan remmen als je voorganger plotseling stilstaat.
|
Dat maak niet uit. Als iedereen even snel rijdt
Het is een beetje onduidelijk je vraag. Is de wegdek nat, hoeveel afstand staan de auto's? 2 seconde afstamnd houden. Messchien 70 km/h dan heb je altijd nog tijd om te stoppen. |
Het wegdek is niet nat, je wilt binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk auto's een bepaald punt laten passeren, maar zo dat je nog kan stoppen als je voorganger plotseling stil staat.
|
Lijkt mij eigenlijk gewoon een kwestie van 2 sec afstand dan kan de snelheid zo hoog zijn als je wilt.
|
Citaat:
|
Dat ligt natuurlijk aan de formule waarmee je de remweg berekent. Geef die eerst eens, dan kan ik je helpen.
|
Ik heb geen idee hoe je die op kan stellen?
|
vraagstuk trekt op niet veel (niks), als je gewoon een snelheid moet geven :\ afstand tussen de auto's etc is ook van belang...
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat ook belangrijk is: gaat het hier om een oneindig lange weg? Zo niet, dan kun je simpelweg de auto's met een snelheid laten rijden die de lichtsnelheid benadert. Als de ene auto van de weg af is kan de volgende, et cetera.
Is de weg wel oneindig lang, dan wordt de zaak een stuk complexer. Maar ik heb nog steeds meer beginvoorwaarden nodig. |
De weg is oneindig lang.
De afstand tussen de auto's is zo dat je nog stil kan staan als degene voor je plotseling stil staat, verder moet je overal gemiddelde waardes voor nemen denk ik. |
90 km/h :)
|
Citaat:
laat ze allemaal stil staan en vul u weg met oneindig veel auto's... (die 90km/h is anders geen slecht idee, die mensen die de snelheidsbeperkingen hebben opgestelt zullen wel geweten hebben waar ze mee bezig waren =p) |
Citaat:
|
heb de vraag in mijn boek gevonden onder "voorbeelden"
dat is inderdaad de vraag maar tijdens het oplossen geven ze wel constant bijkomende informatie: - 't gaat over zo veel mogelijk voorbumpers over een lijn te laten komen - auto lengte = 4meter lang - reactietijd = 0.6 seconden - remweg = 0.06 . vē - minimale snelheid = 0 maximaal = 120km/h (= 33.33m/s) dan is het maar de kwestie om al die gegevens in een formule te plaatsen voor aantal voorbumbers over een lijn = afstand tussen voorbumpers / snelheid (v) en daarvan hety absoluut maximm bepalen binnen het domein [0;33.33] ... zoals'k al zei: da vraagstuk trekt op niks want ge zijt redelijkwat gegevens vergeten te geven... (uitkomst is 8.16m/s = 29.38km/h) (er is ook nog een nota dat het weinig realistisch is aangezien remafstand amper gerespecteerd word) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23. |