![]() |
CITO-toets afschaffen?
Zoetermeer doet Cito-toets in de ban
ZOETERMEER - De Zoetermeerse basisscholen hebben met onmiddellijke ingang de Cito-eindtoets afgeschaft. Het niveau van de leerling wordt voortaan alleen nog bepaald door het schoolrapport, waarin een objectieve meting van de prestaties is opgenomen. Namens de Zoetermeerse basisscholen zegt Ed Spruijt, dat de keuze is gemaakt op 'inhoudelijke argumenten'. Een van de bezwaren tegen de Citotoets is, dat het 'maar een momentopname' is. Voor zover bekend is Zoetermeer de eerste stad waar de Cito-eindtoets over de hele lijn wordt afgeschaft. Het 'onderwijskundig rapport' is volgens de scholen genuanceerder dan de Cito-toets. Het advies dat daarin wordt gegeven is gebaseerd op gegevens uit het leerlingenvolgsysteem. Dat systeem volgt de leerling gedurende zijn gehele periode op de basisschool. De Zoetermeerse onderwijswethouder Gemma Smid (PvdA) is blij dat de scholen op eigen initiatief gezamenlijk voor een nieuwe koers hebben gekozen. ,,Volgens mij is dit uniek in Nederland. Het zijn in bepaalde opzichten toch concurrenten van elkaar''. Het leerlingenvolgsysteem is niet op elke school hetzelfde, maar het moet wel voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen, aldus de wethouder. ,,De middelbare scholen hebben natuurlijk wel een bepaalde garantie nodig dat alle toekomstige leerlingen op dezelfde manier worden beoordeeld''. De wet schrijft voor dat behalve een advies van de school ook een onafhankelijke toetsing moet plaatsvinden. Deze twee voorwaarden zijn in het onderwijskundig rapport gecombineerd. Ook de schoolprestaties, emotionele, sociale en cognitieve ontwikkelingen komen daarin naar voren. Daarnaast kunnen ouders het rapport nog voorzien van een eigen commentaar. De onmiddellijke afschaffing betekent dat de leerlingen die nu in groep acht zitten over een paar maanden de Cito-toets niet hoeven te maken. Een en ander heeft tot gevolg dat de procedure voor de hoogste groep van de basisschool er anders uit komt te zien. Zo zal de school het onderwijskundig rapport in december of januari met de ouders bespreken. Voor 1 maart dienen de ouders hun kind aan te melden bij een school voor voorgezet onderwijs. Voor 1 april moeten de ouders bericht krijgen van het voortgezet onderwijs over de toelating. De wethouder ziet nog een voordeel: ,,Denk bijvoorbeeld aan allochtone leerlingen die later zijn in gestroomd en misschien op het moment van de Cito-toets nog niet helemaal op het goede niveau zitten. Met het leerlingvolgsysteem kun je de vorderingen van leerlingen bijhouden en daardoor dus ook beter voorspellen op welk niveau ze uiteindelijk kunnen uitkomen. De Cito-toets viert dit jaar zijn 35-jarig bestaan. Deze toets is ooit ontwikkeld om, los van de mening van de leerkracht, een onafhankelijk oordeel over de leerling te geven. Volgens Gerard Staphorsius van Cito in Arnhem maakt ongeveer 80 procent van de basisscholen in Nederland gebruik van de Cito-toets. Gemiddeld wordt de toets jaarlijks door ruim 160.000 leerlingen van 6500 scholen gedaan. ,,De deelname fluctueert, het zijn niet steeds dezelfde scholen. Soms haken scholen af en melden ze zich een paar jaar later weer aan''. Bron -------------------------------------- Hoe denk jij over het nut van de cito-toets? Zou hij wat jou betreft volledig moeten worden afgeschaft, verplicht worden gesteld of moeten we het houden bij de cito-toets met een advies van de leraar? :) |
Bij ons was de cito-toets altijd een soort van handvat voor de leraar, maar meestal weet de leraar al wat hij denkt dat het kind aankan.
|
Citaat:
mijn leraar in groep 8 wilde mij namelijk eigenlijk naar de havo sturen maar omdat mijn cito-toets wel goed was kon ik toch nog naar het vwo. |
Ik weet niet of dit wel een goed idee is, ik dacht altijd dat de Cito juist handig was als het ging om een verdere leerweg, maar blijkbaar dus niet?
|
Het Zoetermeerse onderwijs zal wel heel slecht zijn, en ze wilden misschien van hun belabberde imago af.
Persoonlijk vind ik het een slecht idee. Ten eerste omdat het een goede meting is van het intellect van het kind en ten tweede omdat het een goede meting is van het niveau van de basisschool. Bovendien moet ik nog wel kunnen opscheppen met mijn uitslag: 550. *slaat zichzelf op de borst* |
In Vlaanderen is er ook niet zoiets als een cito-toets. Je krijgt gewoon rapporten en doet examens op het einde van de lagere school. De leerkrachten geven dan advies over wat je best kan gaan doen, maar uiteindelijk ligt de keuze bij de leerling en de ouders.
Dat heeft wel voordelen (vrijheid om te kiezen), maar ook nadelen (watervalsysteem oa.) dus ik weet niet wat het beste is. Maar zo 1 test die dan moet bepalen wat je voor de rest van je leven toch, gaat doen? Vind ik toch ook nogal erg beperkend... |
Nah, je kunt in het Nederlandse systeem best van het laagste naar het hoogste niveau in de brugklas, als je resultaten maar goed genoeg zijn.
|
Op zich vind ik de Cito-toets een goede manier om de kennis en vaardigheden van een kind te toetsen, naar mijn mening zit alles wat een kind moet weten aan het einde van de basisschool er in verwerkt. Maar waar we voor moeten oppassen, en wat volgens mij ook behoorlijk vaak gebeurt, is dat er teveel waarde aan de Cito-uitslag wordt gehecht. Er wordt heel weinig naar het advies van de leraar geluisterd, men gaat blind op de Cito-uitslag af. En dat vind ik geen goede zaak. Als de Cito-toets op deze gronden wordt afgeschaft, ben ik het er mee eens, mits er een goed alternatief is. Een leerlingvolgsysteem, waarbij de voortgang van de leerlingen constant wordt gevolgd, lijkt mij een goed alternatief, hoewel ik er misschien te weinig over weet om daar een goed oordeel over te vellen.
|
Als je de cito-toets afschaft, zou je dat ook door moeten voeren in het middelbaar onderwijs: examens afschaffen.
Bij bepaalde onderwijsvernieuwende projecten gebeurt dat inderdaad, maar die leerlingen worden vaak niet of moeilijk op het hoger onderwijs aangenomen. Persoonlijk vind ik het een slecht idee dat het wordt afgeschaft. De kinderen leren zo ook onder druk te presteren, wat ze later ook zullen moeten. Bovendien is het advies van de leraar bijna overal belangrijker dan de toets. |
Ik zou het niet zo slecht vinden. Ik had zelf voor de cito een advies van vbo/mavo, maar mijn leraar had me uiteindelijk een havo/vwo advies gegeven. En nu zit ik op de universiteit, dus cito heeft helemaal niets voor mij betekent.
|
Ik denk dat de cito-toets niet afgeschaft hoeft te worden, maar dat deze toets op een andere manier moet worden gebruikt. Het moet niet zo zijn dat de cito-toets bepaalt naar welke middelbare school een leerling gaat. Het is de bedoeling dat de cito-toets de leraar een bevestiging geeft van het globale niveau van de leerling.
Maar met de huidige ontwikkelingen (dat er oefen-cd-roms verkrijgbaar zijn, zodat kinderen alvast de cito-toets kunnen oefenen) verliest de cito-toets zijn waarde en kun je 'm net zo goed in de prullenbak deponeren: als je een kind maar genoeg laat oefenen, zal zijn score een stuk hoger uitkomen. De normscores zijn niet gebaseerd op het oefenen van te voren, en dus krijgt die leerling een vertekende cito-score als resultaat. |
Ik vond de cito-toets echt onwijs gaaf :D
Maar bij ons werd idd ook gezegd dat het allemaal niet zoveel uitmaakte en dat de leraar zei welk niveau je aankon. Bij mij viel dat wel samen. Verder heb ik geen mening ofzo :o |
Citaat:
mijn broertje hebben ze mavo gegeven. hij is uiteindelijk geslaagd voor het atheneum. en dat terwijl hij voor cito gewoon havo had gescoord heeft de docent hem alsnog een mavo advies gegeven voor het geval jullie je afvragen... nee, hij is nog nul keer blijven zitten en heeft alles in maximale tijd gehaald. dus in de eerste jaar naar de havo, en vervolgens naar het atheneum aan het einde van het eerste jaar. daarnaar is ie op het atheneum gebleven. mij hadden ze ook gvd een mavo advies gegeven, maar ik ben tog met een havo diploma geindigd. leraren zuigen (n) |
Ik heb nooit een CITO eindtoets gehad. Ik heb wel de CITO entree toets gehad waarbij ze kijken wat ze je nog in groep 8 moeten leren. Die vind ik een stuk effectiever dan de CITO eindtoets.
In Almere is geloof ik sinds 2 jaar die toets verplicht voor alle groep 8 leerlingen. Ik vind het slecht zeker omdat er mensen zijn die niet goed kunnen presteren op bevel. Daarnaast is het wel weer een goed middel (ja ik spreek mezelf tegen) als het niveau onzeker is. Zo zijn er mensen die misschien een mavo inzet hebben maar eigenlijk havo aan kunnen dat kan dan naar voren komen.. |
Ik heb geen CITO-toets gedaan. Wel de HAGO-toets. Net zoiets, maar dan anders; vooral de uitslag, die wordt namelijk niet in één getal gegeven maar in meerdere getallen, waarbij 12 gemiddeld is. Zo kan meteen een beetje blijken waar je goed in bent.
Iemand zei dat leraren je toekomst dan kunnen bepalen; dat klopt natuurlijk niet. Ten eerste hóef je het schooladvies van de leraar (of van de toets) niet op te volgen, ten tweede kun je altijd nog overstappen in de brugklas. Hmm, ik weet niet of zo'n toets echt nodig is. Hij lijkt mij iig niet nadelig. |
Citaat:
|
afschaffen lijkt me wel een goed idee of de cito veranderen want nu is het een vrij slechte test
|
Citaat:
HAGO-toets lijkt mij wel beter :D |
Ik heb ook die HAGO-toets gedaan, het resultaat was wat uitgebreider dan die van de cito-toets, maar in mijn geval ook raar. Je kreeg ook vragen over het school-leven; vind je het fijn om naar school te gaan? vind je de leraar aardig? vind je lezen leuk? etc. Ik vond het altijd fijn om naar school te gaan, ik vond de leraar aardig, ik las graag... en als uitkomst gaven ze dan dat ik geen eigen mening durfde te geven, maar zei wat de leraar van mij zou verwachten :| Mijn moeder is daar nog boos over geweest toen :P
Maar goed, op zich vind ik het geen rare methode, zo'n soort eind-examen. Als iemand normaal heel goed scoort, en dan ineens niet, dan ziet een docent dat ook wel. 't Lijkt me wel een handige voorbereiding op de middelbare school, aangezien je daar steeds meer toetsen en examens krijgt, meer dan je op de basisschool had. Er hangt niet veel vanaf: blijkt iemand beter te zijn, dan kan het in de brugklas nog rechtgezet worden. Ik vind eindexamens van de middelbare school veel erger: daar hangt meer vanaf en het telt ook zwaarder mee. Zoiets kan imo wel beter afgewogen worden. |
Citaat:
|
Citaat:
En ik moet net als Mephostophilis ook op kunnen scheppen over m'n 'highscore' ;) |
En al die voorbeelden van mensen die het verkeerde advies kregen en later toch naar een ander niveau zijn gegaan bewijzen alleen dat wanneer de CITO niet voldoende is die mensen vanzelf goed terecht komen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar wat ik bedoelde was dat je het hele jaar door eigenlijk toch goed moet kunnen presteren, niet? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Inderdaad. En dan moet zo'n CITO toets ook gewoon naar behoren gemaakt kunnen worden.
|
Citaat:
|
cito-toets is gewoon een globale richtlijn en absoluut niet doorslaggevend. Het is vooral voor de middelbare school handig, dan weten ze een beetje waar ze aan toe zijn en dankzij zo'n cito-toets kun je ook makkelijker grenzen bepalen. Een leraar kan dan wel bekijken of de cito is gemaakt zoals die bepaalde individuele leerling hem ook zou moeten maken.
dus afschaffen?? ik zeg nee |
Ik heb de Citotoets nooit gemaakt omdat ze daar niet in geloofden op mijn school maar ik heb wel de Skoa test gemaakt (nu AOB-test) waaruit kwam dat ik geschikt was voor de mavo. Het advies van de basisschool was havo/vwo en ik ben afgelopen jaar geslaagd voor het vwo dus ik hecht persoonlijk meer aandacht aan het advies van de school dan aan zo'n test.
|
Citaat:
Ik vind dat de waarde van de cito wel wat naar beneden kan. Het moet eigelijk aangeven datgeen wat de docenten en de ouders al verwachten. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je kreeg toch sowieso altijd nog een advies van school, het was toch niet zo dat de cito alles bepaalde ofzo..
En er staat dat ze daar in zoetermeer nog steeds een onafhankelijke toets moeten afnemen, dus dan kunnen ze toch net zo goed de cito toets afnemen en die in hun onderwijskundig rapport opnemen.. ik zie het probleem niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Nu zit daar natuurlijk wel wat in, maar het argument van de momentopname is wel te weerleggen met de stelling dat je later ook met deadlines en prestatiemomenten te maken hebt. Verder is het zoals jij zegt al zo, dat de CITO niet allesbepalend is. Als een kind echt gediagnosticeerd is voor faalangst, dan wordt daar natuurlijk rekening mee gehouden. Tenslotte denk ik niet dat Mephostophilis serieus wilde opscheppen, ik vond de toon van zijn post eigenlijk behoorlijk ironisch. |
Citaat:
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik door m'n faalangst m'n CITO heb verpest, maar dat ik het jammer vind dat sommige scholen te weinig richten op dingen zoals faalangst en kinderen daardoor een verkeerd beeld van zichzelf krijgen. |
Precies. Maar dat heeft meer te maken met de aandacht van de school voor kinderen en de begeleiding van kinderen met een mogelijk probleem, dan met het fenomeen CITO-toets op zich.
|
Citaat:
Ik heb trouwens in plaats van de CITO de ISI-test gedaan, en daar kwam vwo uit. We hebben wel van te voren CITO-toetsen gedaan maar daar kwam bij mij mavo uit :eek: Die vond ik veel moeilijker. Maar goed, ik heb dus vwo gekregen en een havo/vwo advies van mijn toenmalige leraar en ik zit nu in 4gymnasium. Dus misschien zat ik bij die CITO's niet lekker in m'n vel(of herinner ik me het niet goed). |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.