Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Invoerrechten betalen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=974755)

Andijvie 06-10-2004 13:25

Invoerrechten betalen

Ik heb in de VS iets besteld (een elektronisch zakwoordenboek) ter waarde van $385,- met daarbij $35,- verzendkosten. Nu kreeg ik vandaag een brief van GLS (General Logistics Systems) waarin stond dat ik over mij bestelling invoerrechten, BTW en inklaringskosten moet betalen.
Weet iemand wat voor een bedrag ik kan verwachten?
Ik neem aan dat de BTW 19% bedraagd over de totale waarde (dus $420,- ). Maar hoe zit het met invoerrechten en inklaringskosten? Kan iemand misschien een schatting maken?

Super bedankt alvast :)

Miracle 06-10-2004 17:37

Invoerrechten heeft te maken met het feit dat de consument niet goedkoper af is in het buitenland.
Dat zou dus betekenen dat de invoerrechten precies de aanvulling is die je bespaard door in the US te kopen.

Maar dat is in theorie dacht ik (zo heb ik dat bij economie geleerd). Geen idee of het in de praktijk ook zo is. :o

Andijvie 06-10-2004 17:49

Citaat:

dreen schreef op 06-10-2004 @ 18:37 :
Invoerrechten heeft te maken met het feit dat de consument niet goedkoper af is in het buitenland.
Dat zou dus betekenen dat de invoerrechten precies de aanvulling is die je bespaard door in the US te kopen.

Maar dat is in theorie dacht ik (zo heb ik dat bij economie geleerd). Geen idee of het in de praktijk ook zo is. :o

Ah ja, dat is inderdaad wel heel logisch, ik heb ergens wel een tabel gevonden met percentages bij verschillende waren-groepen voor artikelen uit de VS naar hier. Voor computer-dingen (zoals een elektronisch zakwoordenboek dus) betaal je alleen 19% BTW. Dat zou wel fijn zijn.

Is het ook zo dat ze steekproefsgewijs pakjes eruit pikken? Of betaalt iedereen die iets in de VS koopt (en dat dan dus naar NL laat sturen) die invoerrechten? (Ik hoorde vandaag namelijk een verhaal van iemand die vaak cd's in de VS koopt die hier niet te krijgen zijn, hij zegt dat hij gemiddeld 1 op de 5 keer 'gepakt' wordt.)

Daantje_0705 06-10-2004 18:53

Citaat:

Andijvie schreef op 06-10-2004 @ 18:49 :
Is het ook zo dat ze steekproefsgewijs pakjes eruit pikken? Of betaalt iedereen die iets in de VS koopt (en dat dan dus naar NL laat sturen) die invoerrechten? (Ik hoorde vandaag namelijk een verhaal van iemand die vaak cd's in de VS koopt die hier niet te krijgen zijn, hij zegt dat hij gemiddeld 1 op de 5 keer 'gepakt' wordt.)
Ik heb een keer een cd besteld in Duitsland en daar hoefde ik weliswaar geen invoerrechten over te betalen maar er zaten wel allemaal van die vakjes op het pakje waar je dat soort dingen op in kan vullen dus ik denk dat ze wel alles controleren of mijn pakketje was er net uitgepikt maar het was zo'n heel etiket met allemaal vakjes waar het op stond.

Alex 06-10-2004 19:28

Het zal 19% en een klein bedrag (7 euro ofzo) meestal pakken ze steeksproefgewijs een pakketje.

Wat in ieder geval helpt is niet met UPS laten versturen, dan betaal je het altijd. Meestal pakketjes ersturen door usps, de gewone post brengt het dan in Nederland. (en nog nooit invoerrechten/btw enzovoort)

Wat goed helpt is een lagere waarde op het pakketje laten zetten, en dingen als 'verjaardagscadeau' maar een lagere waarde heeft geen zin als ze het open maken.

Volgens mij betaal je uit pakketjes uit de EU nooit btw.

Andijvie 06-10-2004 20:13

Ah goed, ik moet die kosten aan de bezorger betalen, dus wel handig als ik weet hoeveel ik ongeveer thuis moet hebben. Als ik €100,- thuis heb, is het dus zeker wel genoeg :) (20% + €10,- ruim genomen :P )

Bedankt iedereen :)

Chaucus 06-10-2004 21:09

Citaat:

Andijvie schreef op 06-10-2004 @ 21:13 :
Ah goed, ik moet die kosten aan de bezorger betalen, dus wel handig als ik weet hoeveel ik ongeveer thuis moet hebben. Als ik ?100,- thuis heb, is het dus zeker wel genoeg :) (20% + ?10,- ruim genomen :P )

Bedankt iedereen :)

Ehm...en de "normale" kosten? Of betaal je die al anders?

Andijvie 06-10-2004 21:41

Citaat:

Chaucus schreef op 06-10-2004 @ 22:09 :
Ehm...en de "normale" kosten? Of betaal je die al anders?
Ja, via credit card :P

(En net omgerekend kwam ik er ineens achter dat het toch wel fijn is wanneer je aanhoudt dat 1 dollar = 1 euro :P Nu blijkt alles ineens een stuk goedkoper :) )

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16.