Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   schoolkrant in nood!!! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=975515)

muts8848 07-10-2004 11:20

schoolkrant in nood!!!

Ik zit zelf in de redactie van de schoolkrant van onze schoolkrant en we zitten regelmatig met allerlei problemen. schrijvers die zich niet aan deathlines houden, slecht overleg onderling, hoofdredacteuren die problemen hebben met het leiding geven en dat soort dingen. Ik zou het heft wel in eigen handen willen nemen en hoofdredacteur willen worden. ik heb er ook wel de tijd voor en zo, maar ik zit in mijn examenjaar en volgend jaar ben ik weg (daar ga ik tenminste van uit ;))
Heeft er iemand tips hoe je een schoolkrant blijvende draaiende kunt houden? dus ook als er een hoofdredactuer het een tijdje niet meer ziet zitten of zo? :confused:

Muts

Sarah 07-10-2004 12:16

Wekelijks bijeenkomen, of twee keer per week. De inhoud van de schoolkrant redelijk vrij houden, zodat mensen gewoon mogen schrijven wat ze graasg willen schrijven, met een paar dingen die erin moeten, bijvoorbeeld elke keer een stukje over uitgaan en een over het school-sport-team en eentje over een leraar, ofzo.

Charlottetje 07-10-2004 12:41

inderdaad, regelmaat is erg goed!
een aantal vaste rubrieken (en vaste mensen die dat schrijven)
verder iedereen de vrijheid geven.
als een hoofdredacteur het niet meer ziet zitten gewoon je hulp aanbieden. Samenwerken en als hoofdredacteur beslissingen nemen wanneer dat nodig is.
Zolang het aantal bladzijdes maar door 4 te delen is gaat alles toch goed?
En als mensen iets niet op tijd inleveren, gewoon niet plaatsen, of pas in de volgende aflevering....

Charlotte

Reem 07-10-2004 12:52

Wij hebben een leraar als hoofdredacteur; dat werkt meestal goed. Hij laat ons vrij in wat we willen schrijven, maar we hebben ook een aantal vaste rubrieken die door vaste mensen geschreven worden. Het voordeel van een leraar die de leiding geeft, is het voorkomen van ruzies en dergelijke; hoewel hij ons erg vrij laat is hij degene die bepaalt wat door wie geschreven wordt.
Verder komen we wekelijks een half uur bij elkaar, maar dat is genoeg als verder iedereen thuis werkt aan wat hij/zij moet doen. Te laat voor een deadline = gewoon niet plaatsen; je kunt dat niet iedere keer gaan verschuiven, want dan komt de schoolkrant nóóit uit.
Zorg er in ieder geval wel voor dat er iemand is die de leiding heeft, want anders komt er niet veel meer van zo'n schoolkrant terecht. (En ja, ik spreek helaas uit ervaring.)

Uice 07-10-2004 15:17

Zorg voor een wekelijkse vergadering op een vast tijdstip, om iedereen te herinneren aan de deadline etc. Zorg ook dat je de telefoonnummer en e-mailadressen van alle redacteuren hebt, zodat je als de tijd begint te dringen nog even contact op kunt nemen.

Het is ook altijd goed om voor het beginnen aan elke schoolkrant een vergadering te houden waar bepaalt wordt wat iedereen gaat schrijven.

En breng er niet al te veel uit. Wij doen er vier per jaar, althans dat is het streven.

Dat is een beetje het organisatorische gebabbel waarmee wij ieder jaar rondkomen. Je moet natuurlijk ook goede hoofdredacteuren hebben, die leiding kunnen geven en duidelijk kunnen maken wat er moet gebeuren.
Wij plaatsen trouwens ook wel stukken die na de deadline komen, als er nog ruimte voor is. We gaan er iig geen deadlines voor verschuiven, tenzij er echt maar vijf stukjes zijn en iemand de kans heeft Freek de Jonge nog te interviewen ofzo. Dan zou het zonde zijn dat niet meer te plaatsen.

Nijn* 07-10-2004 17:01

Ok, 'k ben te lui om bovenstaande commentaar te lezen, dus ik spui alleen even mijn eigen commentaar.. :o

Wij hebben in de schoolkrant redactie twee voorzitters; iemand uit het examenjaar en een docente. We komen ongeveer 2 à 3 keer per maand bij elkaar. Dan wordt er besproken wie wat schrijft, wanneer de deadline is ('t heet toch geen deathline? :p ), wie er al iets heeft etc. De lay-out en de voorkant worden altijd door dezelfde mensen geschreven. Ik zelf zorg dat er altijd een gedicht instaat, iemand anders schrijft een 'hulpcolumn' en ga zo maar verder. Dat is het handigste; vaak genoeg bij elkaar komen, vaste taken aanstellen etc. Ook zou ik gewoon eens gaan praten met mensen die zich niet aan de afgesproken deadline houden. En als dit vaker voorkomt gewoon d'r uit kicken die mensen. Je moet de schoolkrant ook niet steeds uitstellen omdat iemand iets te laat inlevert; dan maar in de volgende editie..

Zut Alors! 07-10-2004 17:12

Precies! Is er niemand van het personeel betrokken bij de schoolkrant?

Uice 07-10-2004 19:48

Iemand van de schoolleiding betrekken bij de schoolkrant kun je doen om het beter georganiseerd te krijgen, maar is vooral af te raden omdat je schoolkrant toch een leerlingenkrant is.
Wij hebben één leraar die de krant redigeerd, dus controleert op spelfouten, en censureerd, dus stukken die écht niet kunnen eruit haalt. Dat laatste is al vrij irritant, maar hoeft gelukkig niet te vaak te gebeuren.

Het lijkt mij het beste om de schoolkrant aan leerlingen over te laten die het goed kunnen organiseren, niet aan leraren.

Mindfields 07-10-2004 19:57

Ben zelf praeses (Latijn voor voorzitter - tsja, gymnasium) van de schoolkrant van mijn school. Zit in de 4e, en heb een bestuur met één 5e klasser en drie 6e klassers. Het is tot nu toe (morgen komt ons eerste exemplaar uit) best bij te houden, mede omdat één van hun mijn beste vriendin is en ik die dus vaak genoeg spreek, en we hebben het dan ook over die schoolkrant. Verder; geen leraren, bah, krijg je weer dat rare censuur..

Gadje 07-10-2004 20:54

onze sk is een zooitje, eigenlijk hebben we er geen mensen voor dus doen we het met zn 2en, de hoofdredactrice en ik (lay out)
maar dit jaar zitten we in ons eindexamjaar dus volgend jaar is er du sgeen sk meer.
we komen 2x bijelkaar, stellen dan een deadline en 2 erna moet ie klaar zijn, nou dat lukt vaak al niet
het is een ramp
we hebben we een leraar nederlands voor de taalfouten, die er altijd wel inblijven overigens, want niet alles wordt gecontrolleerd en een leraar beeldende kunst voor wat advies,maar eigenlijk blijft het een zooitje, ik weet t ook niet echt :bloos:

Verleden Tijd 08-10-2004 08:20

In elk geval posters ophangen om mensen op te roepen dingen te maken voor de schoolkrant. En vergeet ook niet om lerarenuitspraken te vragen! Een schoolkrant zonder lerarenuitspraken is geen echte schoolkrant.

Uice 08-10-2004 18:07

Citaat:

Mindfields schreef op 07-10-2004 @ 20:57 :
Ben zelf praeses (Latijn voor voorzitter - tsja, gymnasium)
(n)

Citaat:

Verder; geen leraren, bah, krijg je weer dat rare censuur..
Het is idd lastig, maar bij ons wordt er nu heel streng toezicht gehouden, nadat we vorig jaar met een schoolkrant de woede van de hele schoolleiding ontaarden.

nestosyl 08-10-2004 18:32

wat ook leuk is is een rubriek dat de leerlingen zelf iets in kunnen sturen of iets van brieven en dan de beste in d ekrant zetten met een reactie van iemand ven de redactie bijvoorbeeld allemaal probleem brieven en de beste beantwoorden in de krant.

verder is het leuk om een verhaal te schrijven in de krant, elke uitgave 1 hoofdstuk bijvoorbeeld.

Geranium-Tulp 09-10-2004 09:54

Bij ons is het ook prut. Er wordt heel veel gecensureerd door de leraren (niet altijd onterecht overigens :D ).

We zijn nu begonnen met een aantal vaste rubrieken die elke keer weer terugkomen. Dan heb je in ieder geval al een deel van de schoolkrant gevuld.

Maar ja, wij zijn ook nog niet zo heel erg op weg :s

Mindfields 09-10-2004 12:31

Citaat:

Juice schreef op 08-10-2004 @ 19:07 :
(n)
Zo gaat dat bij ons. Praeses, quaestor, abactis, assessor.

muts8848 09-10-2004 16:54

Fijn om te horen dat wij niet de enigen zijn die een beetje overhoop liggen. ;) Ik zal de tips eens in de groep gooien en kijken wat de rest er van vindt. Het idee om een leraar als hoofdredacteur aan te stellen is al een keer besproken hoewel de meesten daar niet zo heel enthousiast over waren.

In ieder geval hebben we nu de plannen om wat vast richtlijnen op papier te zetten. Omdat elke keer als een hoofdredacteur stopt, de rest niet weet wat ze moeten doen. Zo willen we het voor volgende 'generaties' ook wat makkelijker maken. Om meer niet-redactie leden te laten schrijven spreekt mij ook wel aan, alleen zullen we daar wel veel promotie voor moeten maken. Daar heerst een beetje een taboe op omdat er eerder heel veel van dit soort ingezonden stukken zijn verkapt of gewoon niet geplaatst. :s not so smart

Ben heel benieuwd of onze schoolkrant zal blijven bestaan! mag het toch hopen!!

Muts

Uice 09-10-2004 19:10

Citaat:

Mindfields schreef op 09-10-2004 @ 13:31 :
Zo gaat dat bij ons. Praeses, quaestor, abactis, assessor.
weet ik, (n)

Uice 09-10-2004 19:12

Citaat:

muts8848 schreef op 09-10-2004 @ 17:54 :
Fijn om te horen dat wij niet de enigen zijn die een beetje overhoop liggen. ;) Ik zal de tips eens in de groep gooien en kijken wat de rest er van vindt. Het idee om een leraar als hoofdredacteur aan te stellen is al een keer besproken hoewel de meesten daar niet zo heel enthousiast over waren.

In ieder geval hebben we nu de plannen om wat vast richtlijnen op papier te zetten. Omdat elke keer als een hoofdredacteur stopt, de rest niet weet wat ze moeten doen. Zo willen we het voor volgende 'generaties' ook wat makkelijker maken. Om meer niet-redactie leden te laten schrijven spreekt mij ook wel aan, alleen zullen we daar wel veel promotie voor moeten maken. Daar heerst een beetje een taboe op omdat er eerder heel veel van dit soort ingezonden stukken zijn verkapt of gewoon niet geplaatst. :s not so smart

Dan moet je gewoon freelancers aannemen. Wij hadden op de eerste ledenwerving vorig jaar een stuk of 80 mensen die mee wouden doen, waarvan het grootste gedeelte freelance is geworden.

Sentingua 14-10-2004 22:06

Ik run een weekelijkse schoolkrant, ala 8 pagina's A4 de week. Hiermee zijn we in Nederland uniek. Zoals je kunt begrijpen vraagt dit heel veel van je. Vooral om dit met een betrouwbare vaste redactie van 10 personen te doen en een aantal freelancers.

Ik sta beschikbaar voor advies. Je mag altijd PM'en.

Verleden Tijd 15-10-2004 10:52

Een wekelijkse schoolkrant :cool: . En lezen mensen die dan ook elke week?

Sentingua 15-10-2004 12:28

Citaat:

Kristoph schreef op 15-10-2004 @ 11:52 :
Een wekelijkse schookrant :cool: . En lezen mensen die dan ook elke week?
Al 38 jaar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.