![]() |
Theologie: Leiden of Apeldoorn?
Hallo mensen,
ik zit nu in 6-gymnasium en na mijn VWO wil ik theologie (godgeleerdheid) gaan studeren; ik twijfel alleen nog tussen de universiteiten in Leiden en Apeldoorn. Heeft iemand inhoudelijke argumenten om voor een van beide universiteiten te kiezen? Alvast bedankt! |
Sinds wanneer heeft Apeldoorn een universiteit. :confused:
Ik zou dan voor Leiden kiezen, al was het maar omdat het een gevestigde naam is. |
Kampen kan toch ook? Alleen dat is gereformeerd. En je kunt het ook nog in Tilburg studeren. Heb er zelf ook wel eens overnagedacht.... maar ik sta nu weer met beide benen op de grond :)
|
wat maakt het uit dat kampen gereformeerd is?? valt trouwens wel mee tis een deel dat heel erg is maar genoeg normale mensen te vinden.
Kampen heeft een hele kleine uni en daardoor schijnt het heel gezellig te zijn |
Naja dat betekent dus dat je je met name op het christendom zal richten (en dan bedoel ik het zwaardere deel). Dat moet je maar net willen. Andere instellingen zullen meer aandacht besteden aan de andere wereldgodsdiensten.
|
Haha, omfg. Keuze tussen Leiden en Apeldoorn.
|
Citaat:
|
Heeft Apeldoorn serieus een universiteit?
|
Citaat:
@ Krummeltje: het gaat hier blijkbaar om theologische universiteiten. Nu wist ik wel dat er één in Kampen zat, maar van Apeldoorn was mij helemaal niets bekend. Maar verdomd als't niewaar is, er zit er één! De Theologische Universiteit Apeldoorn (www.tua.nl) waar je maar één studie kunt volgen, namelijk die tot gereformeerd predikant. Weer wat geleerd :) |
Ik zou voor Apeldoorn gaan.
|
Wel, Apeldoorn heeft overduidelijk wel een duidelijker signatuur. Leiden is gewoon een algemene uni, terwijl Apeldoorn een zwaar underground refo-uni is. Sterker nog, ik had er nog niet eens van gehoord!
|
Citaat:
@Il Organisato: Als je wat 'inside' info over Apeldoorn wilt hebben kun je mischien Hasseltboy pm'en. Die weet er wel het een en ander vanaf. |
Citaat:
|
Citaat:
Hij is ook al ouder dan ik dacht, schijnt al sinds 1919 in Apeldoorn te zitten. Pas sinds 1968 kunnen er ook studenten worden toegelaten die niet van plan zijn het predikantschap uit te oefenen. Het wetenschappelijk onderzoek speelt er een relatief grote rol. Zie ook de site. @ Machiavelli - ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. |
Oh ja, als je iets wilt weten voeg me dan maar toe. Mijn vader is hoogleraar kerkrecht en kerkgeschiedenis in Apeldoorn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom geen theologie in Tilburg trouwens? :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ja dus. Ik heb je iig toegevoegd. :) |
Citaat:
|
Citaat:
En inderdaad: er zit een uni in Apeldoorn. De Theologische Universiteit van de Christelijk Gereformeerde Kerken in Nederland. Het was vroeger een predikantsopleiding op HBO-niveau en later een uni geworden. Overig moet ik je terechtwijzen: je kunt er idd maar een studie volgen: namelijk een theologiestudie (en nog niet eens zo'n heel slechte); dit hoeft echter niet automatisch te betekenen dat je predikant wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn vader laat je wel heel veel boeken lezen hoor... :o
|
Citaat:
Ik vraag me nl. af, of ik het niet erg benauwd ga vinden: mijn hele studie tussen mede-gereformeerden.... ik ben wel iemand die ook iets van andere kerken mee wil krijgen en in Apeldoorn lopen toch alleen maar gereformeerde studenten rond... @hasseltboy: die boeken kom ik wel door, denk ik... ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50. |