Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WIS] Rekenregeltjes (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=976348)

watnuweer 08-10-2004 09:12

[WIS] Rekenregeltjes

Oh jee, ik zit in 5 VWO, en ik ken al die rekenregeltjes niet uit mn hoofd.

Dingen als: hoe werk je gebroken en negatieve exponenten weg en hoe schrijfje 1/5x anders op, het lukt me gewoon niet :S heeft iemand een overzichtje van dat soort regeltjes ergens staan???... zou fijn zijn :)

Fat_Bastard 08-10-2004 13:56

Heb je geen formulekaart gekregen? Daar heb je recht op namenlijk, ff vragen bij je docent.

liner 08-10-2004 15:15

Citaat:

watnuweer schreef op 08-10-2004 @ 10:12 :

Dingen als: hoe werk je gebroken en negatieve exponenten weg en hoe schrijfje 1/5x anders op, het lukt me gewoon niet :S heeft iemand een overzichtje van dat soort regeltjes ergens staan???... zou fijn zijn :)

in de formulekaart zouden genoeg regeltjes staan....als er een bewerking met getallen niet staat en die je toch wilt kennen..laat het dan weten

Ndimension 08-10-2004 15:16

Formule kaart? Die heb ik ook nooit gehad of nooit van gehoord...Zit btw in 5 havo.

Global 08-10-2004 16:42

eigenlijk heb je ook geen formulekaart nodig. ( als je netjes je huiswerk maakt krijg je ze vanzelf wel in je kopie)

maar probeer google: zoek naar formulekaart wiskunde

liner 08-10-2004 18:41

Citaat:

Ndimension schreef op 08-10-2004 @ 16:16 :
Formule kaart? Die heb ik ook nooit gehad of nooit van gehoord...Zit btw in 5 havo.
ik dacht dat elke leerling met wis. A of B zo'n kaart krijgt..

onderkoffer 08-10-2004 18:42

Citaat:

liner schreef op 08-10-2004 @ 19:41 :
ik dacht dat elke leerling met wis. A of B zo'n kaart krijgt..
ik heb er ook nog nooit van gehoord en niemand op onze school :confused:

liner 08-10-2004 18:54

Citaat:

onderkoffer schreef op 08-10-2004 @ 19:42 :
ik heb er ook nog nooit van gehoord en niemand op onze school :confused:
misschien hangt dat van het soort onderwijs en de gebruikte methode... in de 2e fase krijg je binas voor NA en Sk. en bio data voor biologie en zo'n formule kaart voor wiskunde..

ik kan wel aan kopie van zo'n formulekaart komen en die vervolgens scannen en op een site zetten...

Saycheese 08-10-2004 20:03

Op het centraal examen mag je een formulekaart of Wisforta gebruiken. Wisforta is een formulekaart voor Havo en Vwo in boekvorm, met daarnaast de tebel van de normale en binomiale verdeling erin (stamt nog uit de tijd van voor de GR's). Wij moesten Wisforta gebruiken, maar moesten dat pas aan het begin van Vwo6 kopen. Het kan zijn dat jij de kaart/het boekje ook pas in de zesde krijgt. Maar welk boek gebruik je? Ik had Getal&Ruimte, en daar stonden ze altijd wel netjes in blokjes bij het hoofdstuk. Je zou dus voor jezelf een formulekaart kunnen maken, totdat je iets van school krijgt/moet kopen.

swie 08-10-2004 20:04

Citaat:

watnuweer schreef op 08-10-2004 @ 10:12 :

5x^-1 is het anwoord op uw voorbeeld.
wat is de regel daarvoor alweer :s
ales onder de breuk mag je schrijven met een negatief exponent

voorbeeld

2/x^3= 2 x^ -3

en bij het vermeenigvuldigen gewoon de exponenten optelen

bij deelen gewoon exponenten aftreken

dat is toch wat je wilde weten :confused: want lijkt mij nogal simpel voor 5de jaar

watnuweer 08-10-2004 20:14

ik ga wel even googlen op formulekaart :)

en ja, het is ook vrij simpel voor het 5e jaar, maar ik wil alles gewoon ff open een rijtje hebben.. en wiskunde is niet mn sterkste vak ;)

onderkoffer 08-10-2004 20:30

Citaat:

liner schreef op 08-10-2004 @ 19:54 :
misschien hangt dat van het soort onderwijs en de gebruikte methode... in de 2e fase krijg je binas voor NA en Sk. en bio data voor biologie en zo'n formule kaart voor wiskunde..

ik kan wel aan kopie van zo'n formulekaart komen en die vervolgens scannen en op een site zetten...

binas voor bio sk en na
verder niets :)

TheRedArrow 08-10-2004 22:51

Wij mogen bij het examen ook gewoon een formulekaart gebruiken :)

sdekivit 09-10-2004 17:53

volgens mij mag een school het gebruik van een wisforta (niet de blauwe formulekaart die bij netwerk zit of een andere --> alleen wisforta) niet verbieden omdat het een door de CEVO goedgekeurd hulpmiddel is.

bij biologie zijn binas en biodata toegestaan d8 ik.

TheRedArrow 09-10-2004 18:38

Citaat:

sdekivit schreef op 09-10-2004 @ 18:53 :
volgens mij mag een school het gebruik van een wisforta (niet de blauwe formulekaart die bij netwerk zit of een andere --> alleen wisforta) niet verbieden omdat het een door de CEVO goedgekeurd hulpmiddel is.

bij biologie zijn binas en biodata toegestaan d8 ik.

Wij hebben wel een blauwe.

sdekivit 09-10-2004 18:59

ik heb dus ook een blauwe formulekaart gekregen bij de methode netwerk en die wordt ook gegeven bij de methode moderne wiskunde --> deze mag NIET op het examen worden gebruikt --> staat ook op de kaart zelf

--> wisforta is trouwens ook gedeeltelijk blauw :s

hoef mer er trouwens niet meer druk om te maken :o ergens in het verre verleden ooit wiskunde examen gedaan :p

TheRedArrow 09-10-2004 20:50

Citaat:

sdekivit schreef op 09-10-2004 @ 19:59 :
ik heb dus ook een blauwe formulekaart gekregen bij de methode netwerk en die wordt ook gegeven bij de methode moderne wiskunde --> deze mag NIET op het examen worden gebruikt --> staat ook op de kaart zelf
(..)

Dat vind ik hoogst ververvelend, aangezien onze wiskunde lerares wel toestemming gaf deze te gebruiken op verschillende schoolexamens.

Kazet Nagorra 09-10-2004 22:07

Citaat:

TheRedArrow schreef op 09-10-2004 @ 21:50 :
Dat vind ik hoogst ververvelend, aangezien onze wiskunde lerares wel toestemming gaf deze te gebruiken op verschillende schoolexamens.
Ach, op mijn examen kende ik geen drol van al die rekenregeltjes.

Maar ondertussen kan ik ze dromen.

liner 09-10-2004 22:12

Citaat:

TheRedArrow schreef op 09-10-2004 @ 21:50 :
Citaat:

In Uitleg, Gele katern 23 april 2003, nr. 12, pagina 32 t/m 38 (CEVO-03-238) staat de Regeling toegestane hulpmiddelen eind- en staatsexamens.
Hieronder wat nadere informatie (ook uit andere bronnen).

formulekaart
Bij de examens nieuwe stijl is een door de CEVO goedgekeurde formulekaart toegestaan. De oorspronkelijke formulekaart is gepubliceerd in Uitleg, Gele katern 1998, nr. 12a, (CEVO-98/257).
Een html versie hiervan staat op deze website.
Ook is de formulekaart te download (o.a. als Word-document) via de downloadpagina. In 2003 is een iets gewijzigde versie gepubliceerd. Van een door de CEVO geodgekeurde formulekaart is ook iedere deelverzameling toegestaan.
Kaarten waarop andere formules staan, zijn niet toegestaan op het centraal examen.
De NVvW heeft een boekje uitgegeven (wisforta) waarin opgenomen een formulekaart havo en een formulekaart vwo. Deze vormen geen echte deelverzamelingen van de in Uitleg gepubliceerde versie. Dit boekje mag eveneens bij de centrale examens nieuwe stijl worden gebruikt. De eerste uitgave van wisforta bevat enige drukfouten. Men kan deze kaarten gratis bij de uitgever omwisselen voor een goed exemplaar. De foute uitgave van Wisforta is herkenbaar aan het volgende: Op de pagina links van de inhoudsopgave staat bovenaan 0 1 2 3 4 / 04 03 02 01 00. De regel begint dus met 0. Als de regel begint met 1 heeft men de goede uitgave.
Als leerlingen op het centraal in een antwoord(bewijs) verwijzen naar een stelling die niet op de (CEVO) formulekaart staat, dan mogen de voor dat onderdeel bestemde punten niet, of niet ten volle worden toegekend. Het is van belang dat leerlingen hierop gewezen worden.

Luego 09-10-2004 23:50

Enige is dat op een formulekaart regels staan voor goniometrie en integreren, niet voor het omschrijven van breuken.

mathfreak 10-10-2004 11:01

Citaat:

Luego schreef op 10-10-2004 @ 00:50 :
Enige is dat op een formulekaart regels staan voor goniometrie en integreren, niet voor het omschrijven van breuken.
Zie voor de regels voor het rekenen met breuken mijn eerste reply in http://forum.scholieren.com/showthre...hlight=breuken

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.