![]() |
[WI] Parabool, Lineair
Lineair:
1) Je hebt een aantal punten, (4;10) en (7;28), bereken de forumule die bij deze punten hoort. Ik heb hieruit, Y = 6X - 14. 2) Je hebt een aantal punten, (4;12) en (12;4), bereken de forumule die bij deze punten hoort. Ik heb hieruit, Y = -X+16 Parabool: 3) Je hebt een aantal punten, (10;0),(4;0) en (6;8), bereken de forumule die bij deze punten hoort. Ik heb hieruit, Y = -X^2+14X-40. 4) Je hebt een aantal punten, (4;0),(12;0) en (6;3), bereken de forumule die bij deze punten hoort. Ik heb hieruit, Y = -0.25X^2+4X-12. Weet iemand of deze antwoorden goed zijn? |
Dat kan je best zelf controleren lijkt me... Gewoon bij ieder gegeven punt de x-waarde in je formule proppen, en kijken of je y-waarde eruit komt.
|
Citaat:
De de algemene vergelijking van een parabool luidt: y=a*x²+b*x+c. Als (x1,0) en (x2,0) de snijpunten van de parabool met de X-as zijn, kun je de vergelijking schrijven in de vorm y=a(x-x1)(x-x2). Dit wordt de nulpuntsvergelijking van de parabool genoemd. Invullen van een derde punt geeft dan de waarde voor a, en verder uitwerken van de nulpuntsvergelijking geeft de overeenkomstige waarden voor b en c. |
ik heb van elk 1 gecontroleerd.. en ze kloppen
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21. |