![]() |
Travellers Cheques
hoi,
Hoe werkt een Travellers Cheque precies? En wat zijn de voor en nadelen? Ik begrijp dat het cheques zijn van een vooraf bepaald bedrag maar als je nou iets koopt van 90 euro en je geeft een travellers cheque van 100 euro, krijg je dan 10 euro cash terug? of zie ik het verkeerd? :confused: |
Ik had er wat mee tijdens mn interrail..
Ze zijn geloof ik van american express of thomas cook. Je koopt ze daar, minimaal 50 euro was t geloof ik, maar misschien wel minder. Op het moment dat je ze uitgeeft moet je de datum en een handtekening erop zetten. Het voordeel is dat mocht je ze kwijtraken of gestolen worden, ze geblokkeerd kunnen worden (moet je de wel serienummers opschrijven!) en je nieuwe cheques aan kan vragen, en binnen 24 uur bij een Am Expr. vestiging ophalen. Als je ze koopt komt er nog een paar euro bij aan kosten. Ze zijn onbeperkt geldig en staan op naam (in combinatie met ID vaak). Volgens mij krijg je je wisselgeld idd gewoon contant terug. |
Citaat:
hier vind je de voordelen en de nadelen: http://www.femistyle.be/nl/travel/al...meringen.shtml |
Citaat:
|
Travellers Cheques zijn handig als je op reis gaat. Het meest geaccepteerde zijn die van American Express. Ik heb een tijdje in het buitenland gezeten en daar was de dollar de meest harde valuta en om jezelf enigzins te beschermen tegen diefstal heb ik TC meegenomen. Je kan ze dan daar bij de bank inwisselen en krijgt daarvoor cash geld (dollar of plaatselijke valuta) en je betaalt daar dan een paar procent van de waarde van de TC voor. Als ze gestolen worden kan je met een aangiftebewijs van de politie en de serienummers naar een American Express kantoor gaan en dan worden ze daar vervangen. Ze zijn best handig, maar tegenwoordig kan je bijna overal met je pinpas geld uit de muur trekken.
|
Beetje achterhaalt en je betaald een flinke commissie.
|
Het is idd wel een beetje achterhaald, maar in sommige situaties/landen waar pinnen niet mogelijk is kan het nog best handig zijn..
|
Citaat:
D'oh. :) |
Bij de meeste banken hier zijn TC´s niet langer bruikbaar, dus als je ze eenmaal hebt moet je ze proberen te spenderen.
|
is niet zo moeilijk, ik had ze in australië...
je komt voor een aantal valuta waardepapiertjes (ik had AUS$ 2000,-) geloof ik? Als je dan geld wil ga je naar een bank en zeg je: deze wil ik omwisselen in echte dollars aub. Geen probleem zeggen ze dan!? Ff een handtekening zetten, paspoort laten zien, (klein beetje comissie betalen) en je krijgt je ECHTE dollars... Das eigenlijk alles? Dan moet je er wel op letten dat je niet de handtekeningen erop zet alvorens het inwisselen bij de bank,... dan kun je ze makkelijk kwijt raken. Je kunt beter pinnen eigenlijk? |
Heeft iemand al eens met Travellers Cheques van de ABN Amro betaald? Betaal je de volledige waarde van de cheques dan pas op het moment dat je ze verzilvert, of is het bedrag dat je aan cheques meeneemt al van je rekening af op het moment dat je ze op Schiphol afhaalt? Op de site zijn ze er nogal wazig over :S
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06. |