Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   vreemde gedachten? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=978619)

--anarchy-- 10-10-2004 19:01

vreemde gedachten?

de laatste tijd denk ik steeds vaker in het engels inplaats van in het nederlands ook denk ik vaak in beelden en in plaatjes (bijvoorbeeld als ik een woord moet schrijven bedenk ik waar de toetesen op het toetens bord zitten) :s

ik heb het gevoel dat k altijd maar een raar geval ben en dat ik de enige ben die zo denkt... en duzz is mijn vraag herkent iemand dit??

Cassiopeia 10-10-2004 19:09

Engels ipv Nederlands is niet zo raar hoor, ik bedoel er zijn heel engels series, tv programma;s etc. Dus das niet zo verwonderlijk. En dat met je toetsenbord, is dat een soort van visualisatie? Dat je beelden bedenkt bij een letter of woord?

Hm weet het eigenlijk ook niet, maar je bent iig niet vreemd of raar hoor :)

phensicske 11-10-2004 09:05

Stoort het je?

Het is anders, maar daarom nog niet slecht of raar of zo.

Zut Alors! 11-10-2004 10:18

Het lastige is dat je niet bij andere mensen in hun hoofd kan kijken en dat zij de rare dingen ook bijna nooit toe zullen geven. Iedereen heeft namelijk wel een innerlijke monoloog. En zo'n gesprek moet wel levendig blijven, dus waarom zou je het niet in het engels doen? Met de rest van de mensen praat je toch heel anders als met jezelf.

En wat betreft die plaatjes, dat is een methode van je geheugen om dingen te onthouden: associatie. Want het onthouden van combinaties van getallen is op den duur niet te doen. Je koppelt alles wat je moet onthouden aan iets waarbij je het vaak gebruikt.

p.s. Ik ' denk' zelf ook heel vaak in het Engels. Ik ben er dan ook erg goed in.

dead person 11-10-2004 10:26

Citaat:

--anarchy-- schreef op 10-10-2004 @ 20:01 :
(bijvoorbeeld als ik een woord moet schrijven bedenk ik waar de toetsen op het toetens bord zitten) :s

Dit heb ik ook altijd, ik heb het vaak als ik ondertiteling lees op de tv dat ik elk woord moet spellen op het toetsenbord in mn hoofd..vind het echt irritant (n)

annia 11-10-2004 11:32

Oeh ja dat had ik ook van dat toetsenbord. En in het begin ging dat zo vreselijk sloom, dan werd ik helemaal bang of de g toch niet iets meer naar rechts zou moeten zitten. In het engels denk ik ook weleens, hebben veel mensen geloof ik. Ook dat je dan soms niet op het nederlandse woord kunt komen. Je moet er niet over in zitten, want je bent echt niet meteen een raar geval.

Waslijst 11-10-2004 13:05

Misschien ben je een beelddenker, ga er eens wat over lezen

leucomelas 11-10-2004 14:13

oh, heb ik ook weleens, denk ik iets int engels... en ook alsk me intens gelukkig of verdrietig voel krijgk daar een kleur bij in me hoofd. zo staat groen voor rustig en relax en rood/paars/zwart als chaotisch is.
ook geef ik letters en cijfers een kleur. A hoort bij rood, 3 is paars, 9 is bruin, een 5 en een F zijn blauw... meer van dat soort dingen. komt gewoon automatisch in me op, niet dat ik het ooit bedacht heb ofsow

farai 11-10-2004 14:31

In het engels denken doe ik ook. Lastig wel, want heb vrienden die nauwelijks engels begrijpen en soms typ ik zonder dat ik het doorkrijg ineens engelse zinnen als ik met hen praat. Naja is gewoon leuk soms ook dus ik lig er ni wakker van. :)

ILUsion 11-10-2004 15:01

Ik dacht vroeger ook wel eens in kleuren als ik getallen zag (3= groen, 4=rood, 7= bruin bv.) en in een andere taal denken is echt niets mis mee: dat komt doordat je er vaak mee geconfronteerd wordt; als je in het buitenland zit en je praat de taal een beetje, begin je ook in die taal te denken. Toetsen op het toetsenbord visualiseren heb ikzelf niet hoewel ik toch 95% van mijn vrije tijd doorbreng achter een computerscherm...

freakinaround 11-10-2004 18:09

dat heb ik ook :o
Of met schrijven..dat ik dat stukje wil kopieren en ergens ook wil neerplakken..of als ik lees en een woord moet opzoeken dan op ctrl + F wil drukken :p volgens mij klinkt dit heel stom :o

kunamosity 18-10-2004 10:34

oh dat heb ik ook weleens ja. soms zeg ik een woord in het engels omdat ik het niet in het nederlands weet. heel stom, of een uitdrukking in het engels en de rest gewoon nederlands.

dat van die plaatjes heb ik ook. dat is gewoon een goed fotografisch geheugen volgens mij.

droomkoningin 18-10-2004 17:26

Citaat:

--anarchy-- schreef op 10-10-2004 @ 20:01 :
(bijvoorbeeld als ik een woord moet schrijven bedenk ik waar de toetesen op het toetens bord zitten) :s

Dat doe ik ook!
Of ik denk in 'smsjes'. Waar zitten de toetsen van dat woord op mijn telefoon?

Fantôme 18-10-2004 17:35

Citaat:

ILUsion schreef op 11-10-2004 @ 16:01 :
Ik dacht vroeger ook wel eens in kleuren als ik getallen zag (3= groen, 4=rood, 7= bruin bv.)
Dit is ook iets wat toch nog regelmatig bij mensen voorkomt en het heeft ook een naam (maar die ben ik even kwijt).
Zelf zag ik getallen altijd in een bepaalde lijn, en die gebruikte ik als ik optelde. 1 t/m 4 ging van rechts naar links, dan ging het schuin omhoog totdat de 10 zo ongeveer recht boven de 2 zat, daarna ging het verder schuin omhoog, totaan de 20, en daarna in een lichte golvende zigzag totaan de 100. van 100 t/m 1000 ging het schuin omhoog van links naar rechts en.... (naja, best wel vaag).

Leonoor 18-10-2004 17:46

Direct in beelden denken heet beelddenken (hoe simpel ;)), sommige mensen denken altijd in beelden, niks vreemds aan, als je het mij vraagt. En zo nu en dan in het Engels denken lijkt me ook helemaal niet zo heel vreemd.

Ik ben zo'n "beelddenker", voor mij is het vreemd dat mensen ook in woorden kunnen denken, ik kan me daar weinig tot niks bij voorstellen. Maar dat maak mij of die mensen niet raar, we denken alleen op een andere manier.

In het Engels denken doe ik ook wel eens, vraag me niet waarom, want mijn Engels is gewoon ronduit slecht.

't lijkt mij dus geen van tweeën vreemd, ik denk dat heel veel mensen dat (wel eens) doen.

Fantôme 18-10-2004 17:52

Citaat:

Leonoor schreef op 18-10-2004 @ 18:46 :
Direct in beelden denken heet beelddenken (hoe simpel ;)), sommige mensen denken altijd in beelden, niks vreemds aan, als je het mij vraagt. En zo nu en dan in het Engels denken lijkt me ook helemaal niet zo heel vreemd.

Ik ben zo'n "beelddenker", voor mij is het vreemd dat mensen ook in woorden kunnen denken, ik kan me daar weinig tot niks bij voorstellen. Maar dat maak mij of die mensen niet raar, we denken alleen op een andere manier.

In het Engels denken doe ik ook wel eens, vraag me niet waarom, want mijn Engels is gewoon ronduit slecht.

't lijkt mij dus geen van tweeën vreemd, ik denk dat heel veel mensen dat (wel eens) doen.

ik doelde op wat anders dan beelddenken eigenlijk... (of had je het niet tegen mij? dat eerste?)

Leonoor 18-10-2004 17:56

Citaat:

~~Fantôme~~ schreef op 18-10-2004 @ 18:52 :
ik doelde op wat anders dan beelddenken eigenlijk... (of had je het niet tegen mij? dat eerste?)
Ik had het niet tegen jou, ik had het tegen TS. :)

Fantôme 18-10-2004 18:35

Citaat:

Leonoor schreef op 18-10-2004 @ 18:56 :
Ik had het niet tegen jou, ik had het tegen TS. :)
oké :)
ik ga even opzoeken wat ik bedoelde...
....

Goed, wat ik bedoelde is Synesthesie . 'Er zijn mensen die bij het horen van een woord of het zien van een cijfer ook een kleur zien . Er zijn mensen die bij het proeven van een sterke smaak, bepaalde vormen in hun vingers voelen, of andersom. Het gebruik van hallucinerende middelen kan dergelijke ervaringen, voaal het ervaren van kleuren, bevorderen. Maar de mensen waarover we nu schrijven, hebben dit van zichzelf al. Zij beschikken over synesthesie (syn = samen en aisthesis is gewaarwording)' (psychologie uit de praktijd, Jakop Rigter)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.