![]() |
Filosofie en levensbeschouwing bij elkaar?
Waarom zitten filosofie en levensbeschouwing in 1 forum? Dat zijn toch 2 hele verschillende dingen? Als iemand een vraag over een geloof heeft, is die niet zo op zijn plaats hier. Dit is meer een filosofie-forum met een beetje een religieus tintje. Bijna iedereen die regelmatig op dit forum komt, is niet-gelovig. Daarom vind ik de reply's af en toe ook niet zo leuk. Je kunt je hier bijna niet vertonen als gelovige, volgens mij. Of heb ik het nu helemaal verkeerd?
|
is filosofie dan niet levensbeschouwelijk?
|
kijk eens even bij dat topic over het ontstaan van de aarde
hoeveel mensen zeggen dat ze geloven dat god het heeft gedaan? *blue* |
Citaat:
|
Citaat:
Nooit echt problemen mee gehad hoor ;) :p. |
Citaat:
|
Je hebt helemaal gelijk. Op dat punt van gelovigen en niet gelovigen dan. Dus kunnen we met zijn allen lekker het hele geloof de grond in boren zonder dat er ook maar iets van gezegd wordt :D
Maar jah, je kan je ook afvragen waarom drugs en alcohol bij elkaar zitten. Alcohol is toch ook een drug. Nee F & L is gewoon een vette combimagnetron. (y) |
Citaat:
Anyway, ik vind ook dat filosofie en levensbeschouwing bij elkaar houden. Zo krijgen de religieuzen een kans om wat rationeler naar hun geloof te kijken en kunnen de filosofen hun hersens kraken over 'spirituele' vraagstukken als het allereerste begin. De twee 'onderwerpen' zijn met elkaar verbonden, ze raken elkaar in stellingen en problemen. |
Discussies over levensbeschouwing zijn al gauw filsofisch van aard. En andersom. De combinatie van de onderwerpen houdt het een beetje fris. :)
|
vind ik ook...
Maar door de eeuwen heen zijn religie en f. met elkaar ingewoven.... dus we kunnen als filosofen in geen geval het religie aspect verdringen Maar even belangrijk voor filosofie is geschiedenis en psychologie. |
Citaat:
Nee? Ik wel. Er stond ooit een topic over katholieken en daar werden katholieken dus helemaal afgekraakt en de grond in geboord. Misschien bedoelden de betreffende personen dat helemaal niet zo serieus, maar ik werd er zeker niet vrolijker van. |
Citaat:
*blue* |
Je moet je echt niet gekwetst voelen als jij als katholiek discussieert met atheisten, zolang jullie maar met argumenten komen, en niet gaan schelden!
Toch geven sommigen hun mening iets minder tactvol ;) , maar wat gezegd moet worden moet ook kunnen. REIE |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48. |