![]() |
laptop of desktop?
ik gebruik em alleen vooral voor downen/spelen van muziek en films (vooral muziek), voor school en msn en andere standaarddingen. ik game niet zoveel, eigenlijk (bijna) helemaal neit. ben van plan om over half jaar op kamers te gaan (als het goed is heb ik dan kamer...) vandaar dat ik aan een laptop denk. verder heb ik geen echte vereisten eigenlijk.
wat zijn de voor en nadelen van een laptop tov een desktop, behalve dat een laptop draagbaar en duurder is :rolleyes: geef ook een richtprijs + specs zijn altijd wel handig :) |
laptop is veel zuiniger hij is gemaakt om zuinig te zijn.
scheelt weer stroom-rekeningkosten! upgraden is niet echt nodig wat je ermee doet. dvd-brander wel handig als ff je hdd vol is. voor jouw type gebruik is laptop goed wacht tot aldi met die geweldige actie komt dat is meestal wel complete laptop. |
Stroomverbruik is niet zo'n issue als je bij AMD blijft, helemaal niet als je voor een Athlon 64 kiest. Vooral omdat je niet zo'n snelle videokaart nodig hebt, die slurpen ook stroom. En een plat TFT scherm verbruikt ook veel minder stroom dan een traditionele CRT monitor.
Ik zeg altijd: neem een desktop computer tenzij je niet anders kunt. Desktops zijn minder kwetsbaar, zijn sneller en goedkoper. Een laptop is een leuk speledingetje, maar zitten ook nadelen aan. Ze worden snel gejat, zijn fragiel, reparatie buiten de garantieperiode is duur en voor dezelfde performance (snelheid) als een desktopcomputer betaal je gewoon minstens twee keer zoveel. |
Er is niks zo zonde als een laptop kopen die het hele jaar op een zelfde plek blijft staan. Dan is het hele idee van een laptop weg. Ben je toch niet van plan je PC ergens mee naartoe te nemen, neem dan zonder meer een desktop. Wil je dat wel en ben je bereid te leven met de risico's en nadelen die dat met zich meebrengt zoals Enlightenment die noemt, dan kan je een notebook overwegen. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
owjah en hij moet wel een jaar of 2/3 meegaan.... |
Hoeveel Euro heb je?
|
Een laptop is om mobiel te zijn, dus koop je die alleen als je ook mobiel wilt zijn. Als je bijv op de uni veel gebruik wilt gaan maken van je pc (en toegang wilt hebben tot SurfNET ;))
|
Citaat:
|
als je wilt gamen (games like unreal enzo) lijkt het mij niet handig om een laptop te nemen. die zijn grafisch meestal wat minder.
en als je em niet op school nodig hebt, maar alleen thuis gebruikt is een desktop een veel betere optie. Al heb je wel wat meer ruimte nodig op je (toekomstige) kamer. Maar met een goed computermeubel en een TFT monitor hoeft dat nbiet zo'n probleem te zijn. ik zou dus voor een desktop gaan. zeker omdat je voor minder dan 1000euro al een puike desktop incl tft kunt kopen en voor dat geld is het lastig een vergelijkbare laptop te vinden |
Citaat:
|
Koop een desktop, zoals je zelf al zegt je wilt films kijken etc.
__________________________________ laptop : zakelijk gebruik lichte werkzaamheden kleine opslag capaciteit kleinere scherm sloomer lichterde Duurder ! +/- 20 - 50 % Desktop : Thuis gebruik krachtiger werkzaamheden grote opslag capaciteit grotere scherm sneller zwaarder Goedkoper !! __________________________________ dus weeg de voor en nadelen met elkaar af voor de dingen die jij wilt gebruiken |
Citaat:
Ik ben overigens niet anti-Intel. Qua produkten dan tenminste, Banias/Dothan vind ik een goede stap van Intel. Eindelijk af van de Netburst-architectuur van de Pentium 4. Wel vind ik Intel helemaal niet innovatief als velen stellen, terwijl zij als marktleider toch de trend zou moeten zetten. Nu is het zelfs zo dat ze achter AMD aanhuppelt (x86-64, on-die memory controller, no execute bit, clock throttling, performance ratings ipv MHz, etc). Maar vooral de politiek van het bedrijf kan op weinig sympathie van mijn kant rekenen. |
Nou ja, dat kan. Maar Pentium M processoren zijn energiezuiniger dan XP-M of Athlon 64 dus als je het over notebooks hebt dan vind ik die toch wel het vermelden waard :)
(Overigens dacht ik ten onrechte dat jij het in je post over notebooks had, maar dat was dus niet zo. In dat geval heb je helemaal gelijk ;)) |
Is het echt zo dat TFT zuiniger zijn dan CRX, het lijkt me logisch. Maar ik las n artikel op tweakers dat t bijna geen verschil uit maakte. Iemand die dat weet?
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dat brengt me weer op volgend punt; verschil tussen normale (crt?) en tft monitor, behalve dat tft dunner is... |
En beter voor jou ogen, lichter, betere beeldkwaliteit...
|
beter voor je ogen ? :confused: in welk opzicht is het beter voor je ogen?
|
Citaat:
|
Een laptop is voor mijzelf voornamelijk handig om als ik bij mijn ouders ben, aan allerlei schooldingen te werken, bijvoorbeeld. Ik blijf niet slepen met bestanden op de ene pc en dan op de andere en dat ze dan niet geupdate zijn en... *zucht*
Maar dat is puur persoonlijk, niemand heeft er echt een nodig uiteraard, maar het ligt er maar net aan of JIJ het handig vindt. Zonder laptop kosten sommige dingen wat meer moeite, maar het bespaart een bult geld. Overigens, en dat moet je niet onderschatten (deed ik wel ;) ) is het heel irritant om constant op zo'n ding te moeten letten als je onderweg bent of iets dergelijks, in verband met diefstal. Je wordt zowat paranoia ;) en of je dát ook leuk vindt... Ik zou achteraf misschien een desktop pc gekozen hebben, maar misschien ook niet. Het is niet echt veel handiger, ofzo. Voor mij wel, maar ik doe veel meer dan alleen schoolwerk op mn pc, ik schrijf veel, en dat doe ik toch het liefste op mn eigen pc, bij mn eigen bestanden etc. Wel zo handig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
:)
|
Ik moet ook regelmatig schuiven met bestanden, maar zoveel moeite is het toch niet om even die bestanden naar je e-mailadres te sturen of ergens te uploaden? Ik spaar me dan liever die meer dan duizend euro voor een laptop uit ;)
|
Koop je een mobile HDD bracket :D Stop je daar je schijf in en je kan je bestanden over mee nemen voor 39 euros :)
Naja, een laptop lijkt me wel handig als je vaak onderweg bent, beetje typen en zo, huiswerk maken in de trein. |
Citaat:
Overigens, maar dat is weer geheel persoonlijk, vind ik een laptop heel fijn werken. Ik kan / wil er alleen niet al te lang aan werken i.v.m. RSI, maar voor de rest :) |
Citaat:
vandaar dat ik aan een latop denk ;) |
|
Citaat:
en me desktop die ik nu heb is al 3jaar oud ofzo en kan wel thuis blijven staan eigneljik :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01. |