Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Japans studeren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=983560)

Kenjirro 15-10-2004 18:57

Japans studeren

Weet iemand, of je met een Japanse studie, ook excursies maakt naar japan enzo?

Snees 15-10-2004 19:34

Zoek het eens op op de sites van universiteiten.

Coconut 15-10-2004 20:47

PM Andijvie even, die studeert Japans.

Briseïs 15-10-2004 22:48

Andijvie doet HBO, ik weet niet waar je naar opzoek bent.

Maar excursies zullen ze wel niet echt doen, lijkt me.

nare man 16-10-2004 10:20

Hm, dat lijkt me sterk, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met de opleidingen, hoewel ik maar bij één universiteit een studie Japans heb aangetroffen (namelijk die van Leiden, www.japans.leidenuniv.nl). Maar dat kan ook komen doordat sommige sites zo gruwelijk onoverzichtelijk zijn. :D

Omi0 16-10-2004 17:14

klopt, japanse talen en culturen is alleen in Leiden te doen..en ik geloof dat je ook iets van Oriëntaalse talen ( :confused: ) op het HBO hebt..

Verder als je Japans wilt combineren met bedrijfskunde (wat ik misschien ga doen :o ) kijk dan hier
met deze HBO studie zit je een jaar in Azië (y)

Moenbloem 17-10-2004 12:52

Citaat:

nare man schreef op 16-10-2004 @ 11:20 :
Hm, dat lijkt me sterk, maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met de opleidingen, hoewel ik maar bij één universiteit een studie Japans heb aangetroffen (namelijk die van Leiden, www.japans.leidenuniv.nl). Maar dat kan ook komen doordat sommige sites zo gruwelijk onoverzichtelijk zijn. :D
Nee klopt, Leiden is de enige uni die Japans doet (en nog meer Aziatische talen). Verder nog de Hogeschool van Maastricht. En ik neem aan dat je inderdaad naar Japan gaat, Andijvie gaat wel op uitwisseling naar Japan geloof ik (correct me if i'm wrong :p)

nare man 17-10-2004 16:30

Wat zou nu eigenlijk je niveau zijn als je vier jaar Japans hebt gestudeerd in Leiden? Zou je het dan ook echt goed kunnen spreken of zou het beperkt blijven tot het vragen van de weg en het bestellen van een broodje?

jet 17-10-2004 16:56

Citaat:

nare man schreef op 17-10-2004 @ 17:30 :
Wat zou nu eigenlijk je niveau zijn als je vier jaar Japans hebt gestudeerd in Leiden? Zou je het dan ook echt goed kunnen spreken of zou het beperkt blijven tot het vragen van de weg en het bestellen van een broodje?
waarschijnlijk leer je in 1 jaar daar wonen meer.

nare man 17-10-2004 16:58

Citaat:

jet schreef op 17-10-2004 @ 17:56 :
waarschijnlijk leer je in 1 jaar daar wonen meer.
Toch moet je ook de studie volgen. Als jij zomaar een jaar naar Japan gaat dan krijg je het heel fragmentarisch, niet systematisch zoals wanneer je het studeert.

Bovendien is de studie niet alleen de taal Japans. Hij heet ook Talen en Culturen van Japan. Om dingen goed te kunnen begrijpen, interpreteren en vertalen moet je ook veel weten van het land zelf.

jet 17-10-2004 19:07

Citaat:

nare man schreef op 17-10-2004 @ 17:58 :
Toch moet je ook de studie volgen. Als jij zomaar een jaar naar Japan gaat dan krijg je het heel fragmentarisch, niet systematisch zoals wanneer je het studeert.

Bovendien is de studie niet alleen de taal Japans. Hij heet ook Talen en Culturen van Japan. Om dingen goed te kunnen begrijpen, interpreteren en vertalen moet je ook veel weten van het land zelf.

ja maar dat vroeg je niet ;)

CzechStudent 20-10-2004 17:32

Een Nederlandse Turkse soennitische moslim die Japans gaat studeren? Da's pas multicultureel. :cool:

Levitating Nun 20-10-2004 19:52

Vraag het Andijvie!
Die doet HBO Japans :)

Machiavelli 21-10-2004 08:27

Citaat:

CzechStudent schreef op 20-10-2004 @ 18:32 :
Een Nederlandse Turkse soennitische moslim die Japans gaat studeren? Da's pas multicultureel. :cool:
Fleet?

Breg 21-10-2004 15:01

heb er vanmorgen naar zitten kijken in een boekje van de universiteit Leiden. Volgens mij stond er dat er wel de mogelijkheid is om naar Japan te gaan, maar is het niet zo dat je 3x per jaar op excursie naar Japan gaat.

Kenjirro 22-10-2004 15:34

Citaat:

CzechStudent schreef op 20-10-2004 @ 18:32 :
uhuh :cool: :D

Kenjirro 22-10-2004 15:35

Citaat:

Levitating Nun schreef op 20-10-2004 @ 20:52 :
Vraag het Andijvie!
Die doet HBO Japans :)

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=985521 :bloos: :p

Andijvie 05-11-2004 15:53

Ik up even, omdat ik nog wat dingen wil zeggen :)

Citaat:

nare man schreef op 17-10-2004 @ 17:30 :
Je kan het fatsoenlijk spreken, maar de studie is niet heel praktijk gericht, dus het zal toch ook vanuit je zelf moeten komen. Ik heb nu 1 jaar Japans achter de rug, op HBO niveau dus, en kan een beetje babbelen met Japaners, het voordeel van mijn opleiding vind ik vooral die praktijk gerichtheid, ik denk dat je dat met een taal als Japans wel nodig hebt. Elk jaar komen er 4 Japanse studenten een jaar naar Maastricht, om ons les te geven en zodat wij met native-speakers kunnen praten. Van het doen leer je veel. Ook is het min of meer verplicht (tenzij je echt niet kan) 3 maanden naar Japan te gaan om daar een cursus te volgen, voor mij zal dat volgend jaar (in het derde jaar dus) gebeuren en ga ik zeer waarschijnlijk naar Kyoto, een universiteit daar. In die drie maanden krijg je veel les, vooral in schrijven (karakters) maar omdat je er woont, word je vanzelf gedwongen de taal te spreken. In Leiden kan je afstuderen als japanoloog en nooit in Japan geweest zijn, dat is natuurlijk een beetje gek.

Maar goed, fatsoenlijk Japans spreken, verstaan en schrijven hoor je wel te kunnen als japanoloog en ik ook over 3 jaar.

(De Hogeschool in Maastricht, waar ik dus die opleiding doe, is de enige in Nederland met een contract met drie universiteiten in Japan en dus de enige instelling waarmee je ook echt een cursus in Japan kan gaan volgen. Als je dat zelf zou willen doen, ben je vreselijk veel geld kwijt. )

Overigens is het wel grappig; in Kyoto zijn er ook Japaners die Nederlands studeren :)

nare man 05-11-2004 15:55

Okee, dat is dus wel stoer. Ik denk er zelf ook over om in elk geval een beetje Japans te leren, gewoon voor de grap. Ik heb natuurlijk geen tijd om een fulltime HBO- of universitaire opleiding ernaast te volgen, maar misschien kan ik wat LOI-studieboeken van iemand overnemen :cool:

Andijvie 05-11-2004 15:58

Citaat:

nare man schreef op 05-11-2004 @ 16:55 :
Okee, dat is dus wel stoer. Ik denk er zelf ook over om in elk geval een beetje Japans te leren, gewoon voor de grap. Ik heb natuurlijk geen tijd om een fulltime HBO- of universitaire opleiding ernaast te volgen, maar misschien kan ik wat LOI-studieboeken van iemand overnemen :cool:
Je kan ook eens kijken of je misschien een soort boek als Teach Yourself kan vinden, daar zitten vaak cd's bij, en ze zijn betaalbaar. De taal die ze daarin behandelen, is vaak ook de taal die ze spreken in het land zelf (vaak is het zo dat zelfstudie-methodes je een taal aanleren die veel te formeel of houterig is, bij Teach Yourself is dat dus niet zo). Het richt zich wel heel erg op de gesproken taal, dus lezen leer je nauwelijks.

nare man 05-11-2004 15:59

Citaat:

Andijvie schreef op 05-11-2004 @ 16:58 :
Je kan ook eens kijken of je misschien een soort boek als Teach Yourself kan vinden, daar zitten vaak cd's bij, en ze zijn betaalbaar. De taal die ze daarin behandelen, is vaak ook de taal die ze spreken in het land zelf (vaak is het zo dat zelfstudie-methodes je een taal aanleren die veel te formeel of houterig is, bij Teach Yourself is dat dus niet zo). Het richt zich wel heel erg op de gesproken taal, dus lezen leer je nauwelijks.
Het gaat mij er ook vooral om dat ik Anime-series kan verstaan. ;)

Snees 05-11-2004 17:33

Bij universitaire studies ligt de nadruk natuurlijk niet op taalverwerving.

Andijvie 05-11-2004 18:37

Citaat:

Snees schreef op 05-11-2004 @ 18:33 :
Bij universitaire studies ligt de nadruk natuurlijk niet op taalverwerving.
Gek dat dat dan meestal wél zo is. Studeer Zweeds, Noors, Fins, Frans, Duits, Spaans en nog meer talen, en je zal heel veel talenpractica hebben, zeker in de eerste twee jaren. (In zo'n talenpractica gaat het er dus om dat je fatsoenlijk leert communiceren in de taal die je studeert, dat lijkt me dus duidelijk een vorm van taalverwerving.)

Snees 05-11-2004 19:23

Citaat:

Andijvie schreef op 05-11-2004 @ 19:37 :
Gek dat dat dan meestal wél zo is. Studeer Zweeds, Noors, Fins, Frans, Duits, Spaans en nog meer talen, en je zal heel veel talenpractica hebben, zeker in de eerste twee jaren. (In zo'n talenpractica gaat het er dus om dat je fatsoenlijk leert communiceren in de taal die je studeert, dat lijkt me dus duidelijk een vorm van taalverwerving.)
Ja, in de eerste jaren is dat wel nodig. Maar het doel is natuurlijk het verrichten van onderzoek. De student moet dus ook literatuur kunnen lezen, en de taal op een behoorlijk hoog niveau beheersen, maar dat is niet het doel an sich. De gebrekkige taalbeheersing zou anders gewoon een belemmering vormen.

Andijvie 05-11-2004 19:26

Citaat:

Snees schreef op 05-11-2004 @ 20:23 :
Ja, in de eerste jaren is dat wel nodig. Maar het doel is natuurlijk het verrichten van onderzoek. De student moet dus ook literatuur kunnen lezen, en de taal op een behoorlijk hoog niveau beheersen, maar dat is niet het doel an sich. De gebrekkige taalbeheersing zou anders gewoon een belemmering vormen.
Het doel is onderzoek, de taalverwerving is dan gewoon noodzakelijk om dat doel te bereiken, dus word er zéker nadruk gelegd op taalverwerving, anders kan je dat hele onderzoek doen wel vergeten. Daarnaast leiden veel universiteiten niet eens meer op tot het onderzoek doen, maar meer richting het bedrijfsleven. Weet je hoeveel mensen uiteindelijk werkelijk onderzoek gaan doen bij een universiteit? Niet veel.

Snees 05-11-2004 19:29

Citaat:

Andijvie schreef op 05-11-2004 @ 20:26 :
Daarnaast leiden veel universiteiten niet eens meer op tot het onderzoek doen, maar meer richting het bedrijfsleven. Weet je hoeveel mensen uiteindelijk werkelijk onderzoek gaan doen bij een universiteit? Niet veel.
Dat is inderdaad best droevig.
(Ik geloof dat trouwens we het wel eens zijn, maar het anders formuleren.)

Rabbi Daniel 06-11-2004 13:27

Citaat:

Machiavelli schreef op 21-10-2004 @ 09:27 :
Fleet?
Nee, drown.

Shinosu 21-11-2004 14:04

Misschien was deze topic een beetje dood, maar om nou een nieuwe te maken...

Ik ben bijna 100% van plan om in België Japanologie te gaan studeren, in Leuven. Nog iemand die dat daar doet en me erover kan vertellen?

Angel 21-11-2004 15:59

De broer van mn beste vriendin studeert japans (3e jaars nu) in leiden. vorig jaar heeft hij een jaar in japan gezeten, daar een jaar van zijn studie gedaan zeg maar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.