Andijvie |
05-11-2004 15:53 |
Ik up even, omdat ik nog wat dingen wil zeggen :)
Citaat:
nare man schreef op 17-10-2004 @ 17:30 :
Wat zou nu eigenlijk je niveau zijn als je vier jaar Japans hebt gestudeerd in Leiden? Zou je het dan ook echt goed kunnen spreken of zou het beperkt blijven tot het vragen van de weg en het bestellen van een broodje?
|
Je kan het fatsoenlijk spreken, maar de studie is niet heel praktijk gericht, dus het zal toch ook vanuit je zelf moeten komen. Ik heb nu 1 jaar Japans achter de rug, op HBO niveau dus, en kan een beetje babbelen met Japaners, het voordeel van mijn opleiding vind ik vooral die praktijk gerichtheid, ik denk dat je dat met een taal als Japans wel nodig hebt. Elk jaar komen er 4 Japanse studenten een jaar naar Maastricht, om ons les te geven en zodat wij met native-speakers kunnen praten. Van het doen leer je veel. Ook is het min of meer verplicht (tenzij je echt niet kan) 3 maanden naar Japan te gaan om daar een cursus te volgen, voor mij zal dat volgend jaar (in het derde jaar dus) gebeuren en ga ik zeer waarschijnlijk naar Kyoto, een universiteit daar. In die drie maanden krijg je veel les, vooral in schrijven (karakters) maar omdat je er woont, word je vanzelf gedwongen de taal te spreken. In Leiden kan je afstuderen als japanoloog en nooit in Japan geweest zijn, dat is natuurlijk een beetje gek.
Maar goed, fatsoenlijk Japans spreken, verstaan en schrijven hoor je wel te kunnen als japanoloog en ik ook over 3 jaar.
(De Hogeschool in Maastricht, waar ik dus die opleiding doe, is de enige in Nederland met een contract met drie universiteiten in Japan en dus de enige instelling waarmee je ook echt een cursus in Japan kan gaan volgen. Als je dat zelf zou willen doen, ben je vreselijk veel geld kwijt. )
Overigens is het wel grappig; in Kyoto zijn er ook Japaners die Nederlands studeren :)
|