![]() |
Bellum transit, amor manet
liefste,
wat ik je zeggen wil: de tranen op mijn wangen zijn opgedroogd, maar nat. neem ze aan als je woorden onze liefde overschreeuwen. troost me, los ons op. ruzie gaat voorbij. het zegt je nu niets misschien maar bellum transit, amor manet, voor altijd. |
Amor omnia vincit.
(Y) |
Mooi. Ik weet niet of je de titel zelf hebt verzonnen, maar ik vind het chiasme (y)
|
Chiasme?
Nee, ik heb hem niet zelf bedacht. Het komt uit Dichtertje van Nescio, ik weet niet of het een nog ouder citaat is van een auteur uit de Klassieke Oudheid. 'k Heb me laten inspireren. :) |
Ik dacht bij de titel aan een gedicht in onze zo geliefde oude taal Latijn. Dat viel weer mee ;)
Verrassend, dat zeker. Aparte opbouw... Simpele woorden, mooi beeld :) |
Overweldigend dat einde. Had het niet verwacht. Mooi gedicht, niet mijn stijl maar van het einde kreeg ik de rillingen, weet niet waarom, denk door de overgang van Nederlands naar (simpel) Latijn. :cool:
|
:o :) Bedankt allemaal! Ik heb nog iets veranderd, zoals waarschijnlijk wel opvalt: ik heb 'liefste' toegevoegd aan het gedicht.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wat dat chiasme betreft : Nam et ipsa scientia potestas est!!
|
Mooi...echt, ik word er stil van
Wat ik me alleen afvraag, wat wil dat latijn zeggen? (Ben al zover dat ik weet dat het met eeuwige liefde heeft te maken -denk ik-) |
misschien kan het mooier, maar ik vertaal het als: oorlog gaat voorbij, liefde blijft
|
|
Klopt wel inderdaad. Mijn bedoeling was dat je, ook al ken je geen Latijn, toch wel een soortgelijke betekenis uit het gedicht kan halen.
|
Ik zie het als 'ook in oorlog blijft de liefde'. Ik vind het een mooi gedicht, de rest is ook in de stijl van latijnse dichters, dat spreekt me wel aan. Dat het geen zwaar sonnet is oid., maar luchtig qua taalgebruik en vorm.
Dit is simpel, doch erg doeltreffend: de tranen op mijn wangen zijn opgedroogd, maar nat. Het leest ook heel rustig, heel statig. Dat spreekt me erg aan. |
Citaat:
bellum transit amor manet |
Mooi in eenvoud:).(behalve het Latijn, mooi, maar dat snapte ik dus niet volledig;))
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53. |