![]() |
Open theater
Liever toon ik
letters om te vormen, dan beelden die blootleggen wat gedachten moesten ontwerpen - Een kwart woord zegt genoeg - Want wie wil niet zijn zoals het blad aan de boom dat, ongerept en vol verwondering, wil vallen voor schoonheid, opdat aardse wortels voelen wat mooi is? Mijn bevlogenheid nu raakt vervlochten met formuleringen terwijl ik zoek, naar de juiste weergave van ontroering Wat ik zie, wil ik creëren: Het theater in mijn hoofd blijft ook ’s nachts geopend (hierbij doe ik mee aan dichtwedstrijd met het thema: 'Verbeelding, wat moet ik me daar bij voorstellen?') Commentaar graag! |
Citaat:
Je gedicht heeft een aardig ritme. Maar de richting van je gedicht wordt minder sterk, naarmate het gedicht vordert. Met name de laatste zin komt een beetje uit de licht vallen; nergens eerder heb je het over het 'theater uit het hoofd' of gebruik je aanwijswoorden. Daarnaast gebruik je in iedere strofe een ander metafoor. Op zich moet dat kunnen, maar hier stoort dat. Eerst heb je het vrij rechttoe rechtaan over verbeelding met letters. Dan spreek je met natuurbeelden. En je besluit met een theater. Het zou sterker zijn om één lijn te trekken of deze drie zaken meer met elkaar in verband te brengen. Persoonlijk pleit ik dan voor de middelste strofe, die het meest spreekt. Meer één lijn dus. |
Persoonlijk vind ik de middelste strofe het minst..De andere spreken me meer aan. Maar zoals alluman zegt zou ik ook werken met 1 vergelijking die je verder uitwerkt.
En zou ook wel willen weten welke wedstrijd het is ;) -leuk onderwerp voor een wedstrijd- |
Citaat:
|
Is wel jammer voor je alluman...maar troost je..is al te laat om nog mee te doen :( Gedichten moesten voor 18 oktober binnen zijn dus :s
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind hem heerlijk lezen, maar de laatste regel mag wat mij betreft wegblijven, bij creeëren stoppen vind ik een mooier einde :) . |
(Lovetear zei:)
Ik vind hem heerlijk lezen, maar de laatste regel mag wat mij betreft wegblijven, bij creeëren stoppen vind ik een mooier einde. >>> Het einde was eigenlijk ook meer bedoeld om aan te sluiten bij de organisator van de dichtwedstrijd: het zaantheater in zaandam. De wedstrijd is georganiseerd om jongeren aan het dichten te krijgen en te vragen waar zij inspiratie vandaan halen. Als uitleg van mijn gedicht: het springt van de ene metafoor naar de andere, dat heb ik zo gedaan om de levendigheid in mijn hoofd aan te geven en de verschillende inspiratiemomenten en uitingen duidelijk (eigenlijk lekker onduidelijk:P) te maken Wedstrijd is gesloten zondag, heb ook pas zondag geschreven haha, dus concurrentie voorblijven viel mee:) |
Ik vind het mooi. Ik gebruik dat zinnetje niet zo snel omdat het zo makkelijk lijkt, maar dit vind ik nu echt gewoon een mooi gedicht.
Je hebt niet geprobeerd krampachtig het thema zo duidelijk mogelijk naar voren te laten komen, maar ook nog wat 'aan de verbeelding van de lezer over gelaten'; zo'n gedicht is dit en dat is ook weer precies waar het om draait. Uitermate geschikt dus (y). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32. |