Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Houdbaarheid vlees & invriezen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=986930)

Daantje_0705 19-10-2004 16:19

Houdbaarheid vlees & invriezen

Ik heb net boodschappen gedaan en daar kwam ik twee hele goedkope hamburgers tegen (verse, uit de koeling). Toen ik het thuis nog eens goed bekeek zag ik dat ze zo goedkoop waren omdat ze maar houdbaar zijn tot de 20e. Nou was het mijn bedoeling om ze in te vriezen en er een deze week en de andere ergens volgende week op te eten. Kan dat kwaad of moet ik ze echt perse voor de 20e opeten of hoeft dat niet als je ze invriest?

=zwart wit= 19-10-2004 16:37

ik denk dat het iets te laat is voor invriezen dan. want dan is het al half bedorven en dan helpt invriezen natuurlijk niet meer. alhoewel bedorven natuurlijk niet. probeer het maar is :p, maar ik zou ze niet te lang invriezen, maar zo snel mogelijk opeten.

Daantje_0705 19-10-2004 16:40

Ik heb ze vandaag gekocht en gelijk ingevroren, zonder ze uit de verpakking te halen ofzo. Kan het dan ook niet?

PrimRose 19-10-2004 16:52

ik vries vlees soms 2 maanden in, zelfs als het dan over de datum is als ik het uiteindelijk opeet. Dat gaat prima

Mara 19-10-2004 18:05

Het is ook een tenminste houdbaar tot datum :)
Datum zegt overigens niet alles, ik ruik zelf altijd aan 't vlees of 't bedorven is.

Sarah 19-10-2004 19:34

Als je ze invriest als ze nog goed zijn, zijn ze nog minstens een maand houdbaar :)

Hawahaai 19-10-2004 19:51

Het invriezen zorgt er volgens mij voor dat het vlees minder snel bederft, dus kun je het dan ook na die datum nog wel consumeren. Doe ik in ieder geval regelmatig en ik leef nog steeds ;). Zolang het vlees niet eerst helemaal warm geworden is voor je het invriest, kan het volgens mij geen kwaad.

Auntie M 19-10-2004 21:02

Citaat:

PrimRose schreef op 19-10-2004 @ 17:52 :
ik vries vlees soms 2 maanden in, zelfs als het dan over de datum is als ik het uiteindelijk opeet. Dat gaat prima
Yep, ik doe het vaak met die 35% korting stickersvleesproducten en als vlees in de aanbieding is. Gewoon een kilo kopen en dan invriezen.

@ Daantje: dus nu invriezen betekent makkelijk nog een aantal maanden bewaren.

Auntie M 19-10-2004 21:03

Ow ja als ik dan een kilo koop doe ik het alvast in porties, anders zit je met een kilo ontdooit vlees te kijken :D

Jolt 20-10-2004 01:17

Citaat:

Sarah schreef op 19-10-2004 @ 20:34 :
Als je ze invriest als ze nog goed zijn, zijn ze nog minstens een maand houdbaar :)
Als ze nog goed zijn, zijn ze nog een half jaar, of langer goed in de vriezer.

Enige nadeel is de structuur is veranderd. Dus als je hem snel ontdooid verlies je sappen die in het vlees zitten.

langejongen 20-10-2004 16:52

Wij hadden een sausijs ( verse worst) 3 maanden in de diepvries liggen en gisteren maar eens opgegeten. Bij smaakte prima. Wat in de diepvries zit, verrot niet.

Andijvie 20-10-2004 17:50

Citaat:

GanzenVeer schreef op 19-10-2004 @ 17:37 :
ik denk dat het iets te laat is voor invriezen dan. want dan is het al half bedorven en dan helpt invriezen natuurlijk niet meer. alhoewel bedorven natuurlijk niet. probeer het maar is :p, maar ik zou ze niet te lang invriezen, maar zo snel mogelijk opeten.
Ze zijn nog niet half bedorven, ze beginnen pas met bederven op de 20ste. Dus wanneer je ze vandaag in de vriezer gooit, zijn ze echt nog we een maand of twee (ligt aan je vriezer, geloof ik, de meeste vriezers nu zijn sterk genoeg om vlees minstens 2 maanden goed te laten blijven) houdbaar, mits je ze na het ontdooien natuurlijk meteen bakt en eet.
Ik vries regelmatig vlees in dat afgeprijst is (35% bij de AH natuurlijk :P ) in, gehakt en kip bijvoorbeeld. Dan leg ik het op de dag dat ik het wil eten in de koelkast ('s ochtends) en dan is het 's avonds helemaal netjes ontdooit, nog nooit last van gehad...

Andijvie 20-10-2004 17:53

Citaat:

Jolt schreef op 20-10-2004 @ 02:17 :

Enige nadeel is de structuur is veranderd. Dus als je hem snel ontdooid verlies je sappen die in het vlees zitten.

Volgens mij hou je die structuur verandering heel goed tegen door het vacuüm te verpakken, mijn moeder dat dat altijd met biefstuk, en dat blijft echt perfect dan :)

Jolt 20-10-2004 18:40

Dan zorg je gewoon dat er geen lucht bij zit, dan is ie in de koelkast 3 weken houdbaar.

Maar de structuur veranderd nog, de sappen van in het vlees bevriezen, en zetten uit.
Daarom is het ook de beste manier als je wat ontdooid, dat je het gewoon langzaam laat ontdooien.

Maar met vacuüm is het geloof ik minder veel sappen verlies.

Daantje_0705 20-10-2004 18:57

Ik heb het gister nadat ik het gekocht heb gelijk in de vriezer gedaan. Net er even uitgehaald om er een in de koelkast te leggen voor morgen en een weer terug in de diepvries te leggen voor later. Ik hoop dat ik morgen niet dood neerval nadat ik het opgegeten heb :p

Wel handig om in de gaten te houden want ik had nu twee hamburgers voor 1 euro dus als ik nou regelmatig op de aanbiedingen let blijft het vlees ook betaalbaar :)

Sarah 21-10-2004 19:17

Citaat:

Jolt schreef op 20-10-2004 @ 02:17 :

Ik heb niet zo'n goede vriezer :P
Maar ik merk ook niet echt een structuurverandering, eigenlijk. Nu ontdooi ik ook nooit snel, ik ontdooi dingen door ze een dag van te voren in de koelkast te leggen.

Daantje_0705 22-10-2004 16:10

Ik leef nog :D

Andijvie 22-10-2004 17:52

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 22-10-2004 @ 17:10 :
Ik leef nog :D
:D (tenzij je nú natuurlijk net dood neer valt :| :P )

Qamra 22-10-2004 18:06

De THT geldt in principe alleen voor 'ontdooide' producten, dus als je het invriest kun je er zeker wel een jaar aan vast plakken. De THT is op diepvriesproducten staan (pizza, soep, groente), die geldt wel gewoon ;)

Jolt 22-10-2004 20:12

Citaat:

Sarah schreef op 21-10-2004 @ 20:17 :
Ik heb niet zo'n goede vriezer :P
Maar ik merk ook niet echt een structuurverandering, eigenlijk. Nu ontdooi ik ook nooit snel, ik ontdooi dingen door ze een dag van te voren in de koelkast te leggen.

Naja, toch verlies je stoffen, een verse biefstuk is altijd lekkerder en sappiger dan eentje uit de vriezer.

Zelfde dat sommige mensen hun product na het bakken doen laten rusten, als je een biefstukje bakt, staat er spanning op het vlees, dus zodra je hem open snijd krijg je allemaal die lekkere sappen uit het vlees, als je hem laat rusten niet, dan loopt alles eruit :(

Southraider 23-10-2004 00:59

Je kan het nog gerust invriezen zoals hierboven ook al staat beschreven, alleen let wel op met ontdooien dat het vlees niet in het dripvocht (vocht wat uit het vlees komt na het ontdooien) blijft liggen want daarin zitten de meeste bacterieën.

rare kwast 23-10-2004 01:11

de supermarkten mogen na de tht datum het product niet meer verkopen..het is dan nog wle gewoon houdbaar

Miracle 23-10-2004 06:17

Citaat:

rare kwast schreef op 23-10-2004 @ 02:11 :
de supermarkten mogen na de tht datum het product niet meer verkopen..het is dan nog wle gewoon houdbaar
Precies. Ik eet zo vaak vlees wat nog net houdbaar is, omdat het niet meer verkocht mag worden.

Qamra 23-10-2004 07:29

Citaat:

Southraider schreef op 23-10-2004 @ 01:59 :
Je kan het nog gerust invriezen zoals hierboven ook al staat beschreven, alleen let wel op met ontdooien dat het vlees niet in het dripvocht (vocht wat uit het vlees komt na het ontdooien) blijft liggen want daarin zitten de meeste bacterieën.
Nee, daarin kunnen de meeste bacteriën groeien. Meen ik. Dus niet dágen in de koelkast laten liggen, maar een uurtje om te ontdooien mag wel.

24/7 23-10-2004 07:57

Eerst fftjes bakken en dan invriezen helpt ook. Dan doodt je de bacteriën die er nu al in zitten en kan je het vlees echt heel lang in de vriezer bewaren..... maar...tis wel minder lekker als je het dan op eet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.