![]() |
=] Lege huls -
Een ambigu gedicht:
|
Doet me niet zoveel.... van wie is t?
|
Van Alluman...
En zie hier weer een gedicht binnen het thema hypermoderniteit, betekenisverlies en postmoderne tijd. Het helpt overigens veel als je iets over Guevara en hypermoderniteit weet. |
Vind het wel knap gedaan hoe je de media hekelt in dit gedicht...Is leuk om lezen, heb het wel 2 keer moeten lezen om het verband door te hebben maar dat zal aan m'n nog niet uitgeslapen kop liggen.
Goed gedaan, kort en krachtig of hoe je met weinig woorden veel kan zeggen :) |
Ooeh, je leukt DoP wel op de laatste tijd (y).
De naam past perfect in het ritme, die heb je heel goed gebruikt, vandaar dat ik de eerste strofe erg goed vind. Verder vind ik de toon van het gedicht wat wisselend; dan weer ironisch, dan weer a la 'en toen en toen en toen', maar op het laatst weer cynisch juist. De afsluiting vind ik erg goed, maar de zin 'nam Che het commando over't legaat' vind ik niet zo overtuigend, qua intonatie vind ik het wat vreemd. |
Het komt wel op me over. leuke vorm, vloeiend enz, maar de achtergrond vind ik nogal simpel. Als je daar toch mee wilt werken had je daar iets meer mee kunnen doen (niet qua druk en effecten, maar dit geeft het gevoel, gewoon ff invert, hup klaar).
|
Ik ben er niet zo in thuis, maar vind het orgineel, leuke combi zo, versterkt(goed gekozen kleur). Ik moet het nog maar 's een paar keer lezen, want de inhoud dringt nog niet helemaal door. Het doet mij niet veel.
|
Citaat:
Vandaar dat Che het commando (bewust een leger/guerilla-term) overneemt over de erfenis (vnml. de geestelijke erfenis) van Ernesto Guevara. En vandaar dat hij Victoria (van "Hasta la victoria siempre!" - dus zijn gedachtengoed) daar ook dood (een lege huls) terugvindt. En tot slot mag iedereen natuurlijk begrijpen dat het beeld van Che Guevara, dat kik gekozen heb, niet zonder toeval zo'n beetje het enige beeld is dat mensen van deze man kennen. Che is een ikoon van zichzelf geworden en heeft daarbij alles verloren waarvoor hij heeft gestreden: de overwinning. Paradoxaal dus. Zie verder de lijn in de rijm: Ernesto - patroon - commando - icoon - dode. En daar tegenover de lijn: Serna - guerilla - legaat - media - victoria Let wel: dit alles betekent niet dat ik pro-Che ben. Het is een ggedicht, waarin ik inga op hyperrealiteit - niet een politieke mening. [EdiT] Overigens vind ik opmerkingen als "het doet me niet zo veel" altijd een beetje loos, want het is een onderwerp waarvan je a priori weet dat je er iets vanaf moet weten om het te begrijpen. Ik verwacht zeker niet dat iedereen interesse en/of kennis heeft van deze onderwerpen - zonder dat verliest het gedicht ook veel van zijn symboliek en intertekstualiteit. Maar ik verwacht wel dat iedereen begrijpt dat het voor een bepaald publiek bedoeld is (en ja, dat publiek is hier best te vinden). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hm, je noemt een keer hypermoderniteit en een keer hyperrealiteit. Op welk begrip wil je nou ingaan?
En je met een icoon willen identificeren lijkt me ook niet typisch "t-shirt generatie". Ik zie de bedoeling, ben het er redelijk mee eens, maar heb mijn twijfels. |
Citaat:
ad (2) Nee, maar dat is niet mijn punt. Mijn punt is dat jongeren zich juist niet identificeren met deze schijnbare iconen. Ten eerste zijn deze iconen leeg, omdat hun betekenis met hyperrealiteit verloren is gegaan. Ten tweede gebruikt de t-shirtgeneratie deze iconen niet vanwege hun inhoud, maar vanwege de vorm. |
Okee. Ik moet je in ieder geval bedanken voor mijn introductie tot het begrip hyperrealiteit. Heeft mijn gedachten weer verrijkt.
|
Citaat:
|
ik zie niets :(
|
Citaat:
http://forum.scholieren.com/fotoboek...26iL6v331s.gif |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15. |