Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Met iemand mee naar de kerk gaan. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=990008)

Fantôme 22-10-2004 20:38

Met iemand mee naar de kerk gaan.

Voor de niet gelovige onder ons; hebben jullie gelovige vrienden/vriendinnen en ben je wel eens met hun meegeweest naar hun gemeenschap? Wat was je 'motief' om te gaan? en wat vond je ervan (welke gedachten/gevoelens had je erbij?)?
Ik ga waarschijnlijk binnenkort met een vriendin mee naar een jeugddienst die ze één keer in het halfjaar zelf organiseren. Ze wilt graag dat ik een keertje met haar meega (en ik vind het ook wel leuk om eens te zien hoe dat nu gaat).

voor de gelovigen onder ons; hebben jullie wel eens iemand meegevraagd (die niet gelooft/niet hetzelfde geloof heeft) naar je gemeenschap om een dienst bij te wonen? Of heeft een vriend/vriendin dat zelf voorgesteld. Waarom heb je dat gevraagd? En wat vond je eruiteindelijk van dat diegene mee is geweest?

En owja, ben jij (als gelovige) wel eens meegeweest naar een kerk/moskee oid van een vriend(in) met een ander geloof? hoe heb je dit ervaren?

xxx

zus 22-10-2004 20:45

Ik heb eens een vriendin meegevraagd. Ik heb in ieder geval opgelet bij wat voor dienst ik d'r meevroeg. Niet zo eentje met psalmen die ze in hele noten zingen enzo. Dit was ook zo'n jeugddienst die niet zo vaak is.

Dit was niet om haar over te halen,maar gewoon om eens te laten zien waar ik me mee bezig hou...

Fantôme 22-10-2004 20:50

Is ze ook meegeweest? Heeft ze je later nog verteld hoe ze dit heeft ervaren?

zus 22-10-2004 20:58

Ja, ze is meegeweest. Ze wist niet dat kerkdiensten ook zo vrolijk konden zijn. Dit wist ik, daarom had ik dr ook meegevraagd :) Ze vond de sfeer van het samen zijn erg leuk..Ze was redelijk enthousiast, niet dat ik dr heb bekeerd hoor..

Reverend 22-10-2004 21:16

Ik ben een keer meegeweest met een vriend met een jehova moeder naar een of andere bijeenkomst, sindsdien wil ik me aansluiten bij satan.

Kazet Nagorra 22-10-2004 21:19

Ik ben een paar keer bij kerkdiensten geweest. Het was óf achterlijk, óf saai, of beide.

Levitating Nun 22-10-2004 21:20

Diensten zijn eng.
De deuren gaan dicht, je kan niet weg en je MOET dus wel naar de preek luisteren.

soldaat 22-10-2004 21:39

een paar vrienden hebben me ook een paar keer gevraagd of ik met ze naar hun kerk wil gaan, want ik zit zelf niet bij een kerk.

Ik ben altijd een beetje bang om te gaan, ik weet eigenlijk niet waarom. Ik denk dat het satan is die dat gevoel veroorzaakt, hij wil niet dat ik ga.

Maar ik ga wel binnenkort met een vriend en ik ga me ook aansluiten bij een kerk, en me laten dopen (y)

T_ID 22-10-2004 21:54

een keertje meegeweest omdat ik daarna toch al een afspraak met diegene had, en daarvoor niks te doen.

Voelde als een kolosale tijdverspilling.

bugge 22-10-2004 22:09

Ik ben absoluut niet gelovig maar heb zelf met enkele kerstdiensten gespeeld in een band. Verder wil ik er zo weinig mogelijk mee te maken hebben, omdat het in mijn ogen nergens op slaat en ik me er dus niet mee bezig wil houden (met andere woorden> de zondagochtend is om uit te slapen).

Klinkt eenvoudig maar zo ligt het niet bij mij.

nare man 23-10-2004 00:25

Citaat:

Levitating Nun schreef op 22-10-2004 @ 22:20 :
Diensten zijn eng.
De deuren gaan dicht, je kan niet weg en je MOET dus wel naar de preek luisteren.

Daarom is het juist stoer om ondertussen scheten en boeren te laten, of op te staan en weg te lopen (y)

Bloedpropje 23-10-2004 01:50

Ik heb wel een aantal diensten meegemaakt, maar nog nooit één waarbij ik niet aan hersenspoeling moest denken.

Tiño 23-10-2004 01:55

Citaat:

rspct schreef op 22-10-2004 @ 22:39 :
een paar vrienden hebben me ook een paar keer gevraagd of ik met ze naar hun kerk wil gaan, want ik zit zelf niet bij een kerk.

Ik ben altijd een beetje bang om te gaan, ik weet eigenlijk niet waarom. Ik denk dat het satan is die dat gevoel veroorzaakt, hij wil niet dat ik ga.

Maar ik ga wel binnenkort met een vriend en ik ga me ook aansluiten bij een kerk, en me laten dopen (y)

(n)

Bloedpropje 23-10-2004 02:11

Citaat:

Tiño schreef op 23-10-2004 @ 02:55 :
(n)
gij zult niet oordelen

Levitating Nun 23-10-2004 11:05

Citaat:

nare man schreef op 23-10-2004 @ 01:25 :
of op te staan en weg te lopen (y)
Dat kan dus niet.
Wie binnen is, blijft.

nare man 23-10-2004 11:32

Citaat:

Levitating Nun schreef op 23-10-2004 @ 12:05 :
Dat kan dus niet.
Wie binnen is, blijft.

Vertel mij wat, ik heb mijn hele leven op katholieke scholen gezeten, ik ben naar genoeg diensten (verplicht!) geweest.

Machiavelli 23-10-2004 12:14

Citaat:

Levitating Nun schreef op 23-10-2004 @ 12:05 :
Dat kan dus niet.
Wie binnen is, blijft.

Niet echt, er zijn genoeg kerkelijke mensen die de dienst uit lopen als de boodschap hun niet bevalt.

Gatara 23-10-2004 12:17

Citaat:

~~Fantôme~~ schreef op 22-10-2004 @ 21:38 :
Voor de niet gelovige onder ons; hebben jullie gelovige vrienden/vriendinnen en ben je wel eens met hun meegeweest naar hun gemeenschap?

Ja

Citaat:

Wat was je 'motief' om te gaan?

trouwerij, begrafenis, en omdat ik een keer mijn pianoleraar moest helpen blaadjes omslaan :D

Citaat:

en wat vond je ervan (welke gedachten/gevoelens had je erbij?)?

er... nou trouwen is altijd leuk. Begraven is minder. En toen ik mijn pianoleraar hielp zat ik middenin een Noorse Lutherse mis en ik verstond er natuurlijk geen bal van en er werd veel gepreekt (n) :P

Citaat:

voor de gelovigen onder ons; hebben jullie wel eens iemand meegevraagd (die niet gelooft/niet hetzelfde geloof heeft) naar je gemeenschap om een dienst bij te wonen?

Nee

Citaat:

Of heeft een vriend/vriendin dat zelf voorgesteld. Waarom heb je dat gevraagd? En wat vond je eruiteindelijk van dat diegene mee is geweest?

n.v.t.

Citaat:

En owja, ben jij (als gelovige) wel eens meegeweest naar een kerk/moskee oid van een vriend(in) met een ander geloof? hoe heb je dit ervaren?

Er,.. ja. Zie boven.

=zwart wit= 23-10-2004 12:47

Citaat:

Machiavelli schreef op 23-10-2004 @ 13:14 :
Niet echt, er zijn genoeg kerkelijke mensen die de dienst uit lopen als de boodschap hun niet bevalt.
desnoods onder het mom van een beroerte ofzo he :)

Machiavelli 23-10-2004 12:52

Citaat:

GanzenVeer schreef op 23-10-2004 @ 13:47 :
desnoods onder het mom van een beroerte ofzo he :)
Of niet. Altijd leuk, ruzies onder gemeenteleden. :D

bloemkool 23-10-2004 12:55

ja ik heb een ex die was erg gelovig.
hij was lid geweest bij de pinkstergemeente, en daar kwam nu een spreker die een lange reis had gemaakt. daar gingen we toen heen, het ging over de relatie tussen man en vrouw.

ze hebben verdomd veel gelijk in dingen!

T_ID 23-10-2004 13:01

Citaat:

bloemkool schreef op 23-10-2004 @ 13:55 :
ze hebben verdomd veel gelijk in dingen!
het gebrek aan voorbeelden en onderbouwing verbaasd me iedere keer dat iemand zoiets beweerd.

Levitating Nun 23-10-2004 14:56

Citaat:

Machiavelli schreef op 23-10-2004 @ 13:14 :
Niet bij de Roomschen, hoor.

Gatara 23-10-2004 15:04

Citaat:

Levitating Nun schreef op 23-10-2004 @ 15:56 :
Niet bij de Roomschen, hoor.
njah, weet dat nog. Zat bij een herdenking van een begrafenis of zoiets en toen begon die gast (er pastoor) te zeggen dat het vooral de joden waren die het schuld waren dat jezus genageld was.

en ik zat daar met mijn moeder en zus, maar zij waren beiden helemaal niet aan het luisteren naar wat er gezegd werd en ik wist niet wat ik moest doen :o (was nog jong), wilde weglopen, maar toch maar niet gedaan.

maar volgens mij mag je best weglopen hoor als het je niet bevalt :o

Auntie M 23-10-2004 15:07

Vroeger moest ik verplicht naar de kerk, ik weet nog dat ik me altijd dood verveelde en hoor nu vaak van mijn broers en zussen dat ik me als een waar kreng gedroeg die nooit stil zat en zo.

Nu doe ik het gewoon 2 keer per jaar met een zegening via de satelliet, die 2 minuten tijdens het urbi et orbi kan ik nog wel volhouden.

Makali 23-10-2004 16:48

Ik ging als kind geregeld naar de moskee maar dat was vooral voor mijn lessen arabisch en het gebed.De imam preekt zelden.

Gatara 23-10-2004 16:49

Citaat:

Auntie M schreef op 23-10-2004 @ 16:07 :
Vroeger moest ik verplicht naar de kerk, ik weet nog dat ik me altijd dood verveelde en hoor nu vaak van mijn broers en zussen dat ik me als een waar kreng gedroeg die nooit stil zat en zo.

Nu doe ik het gewoon 2 keer per jaar met een zegening via de satelliet, die 2 minuten tijdens het urbi et orbi kan ik nog wel volhouden.

dank foor die bloeoeoeoeme? :D

=zwart wit= 23-10-2004 17:00

Citaat:

Gatara schreef op 23-10-2004 @ 16:04 :
maar volgens mij mag je best weglopen hoor als het je niet bevalt :o
gij zult niet doodslaan, dus daar heb je dan weer je voordeel mee :).

Gatara 23-10-2004 17:03

Citaat:

GanzenVeer schreef op 23-10-2004 @ 18:00 :
gij zult niet doodslaan, dus daar heb je dan weer je voordeel mee :).
jippie :o

Gothic 23-10-2004 17:21

Mijn basisschool was katholiek, dus ik zong 1x per jaar in de kerk... ik vond het best gezellig toen. Maar ik heb een beetje het gevoel dat ze elke keer weer hetzelfde vertellen, ze mogen het wel wat moderner maken...

Auntie M 23-10-2004 18:13

Citaat:

Gatara schreef op 23-10-2004 @ 17:49 :
dank foor die bloeoeoeoeme? :D

yeah :cool:

AngelLena 23-10-2004 20:16

Ben ooit mee geweest ja. Meerdere keren zelfs... En ik vond het maar niets. Wat me nog wel een keer wat lijkt, is naar 1 of ander festival in Frankrijk dacht ik, waar jongeren een week (of 2 weken, weet ik niet meer) bij elkaar komen om te praten en discussieren over godsdienst, daar is het een beetje 50/50 qua gelovigen/ongelovigen. Geen bekeringsdrang whatsoever, er worden kerkdiensten georganiseerd, maar je hoeft er niet bij te zijn als je niet wilt. Het enige wat je eigenlijk echt moet, is een baantje zoeken binnen het festival, daarvoor krijg je geld waarmee je je eten kan kopen. Of zoiets. Er zat iig een gedachtengang achter dat baantjes idee wat me wel aansprak toen ik het er met een klasgenote over had die daar jaarlijks heen ging.

Dame Blanche 23-10-2004 22:13

Citaat:

Mephostophilis schreef op 22-10-2004 @ 22:19 :
Ik ben een paar keer bij kerkdiensten geweest. Het was óf achterlijk, óf saai, of beide.

nare man 23-10-2004 22:42

Citaat:

AngelLena schreef op 23-10-2004 @ 21:16 :
Ben ooit mee geweest ja. Meerdere keren zelfs... En ik vond het maar niets. Wat me nog wel een keer wat lijkt, is naar 1 of ander festival in Frankrijk dacht ik, waar jongeren een week (of 2 weken, weet ik niet meer) bij elkaar komen om te praten en discussieren over godsdienst, daar is het een beetje 50/50 qua gelovigen/ongelovigen. Geen bekeringsdrang whatsoever, er worden kerkdiensten georganiseerd, maar je hoeft er niet bij te zijn als je niet wilt. Het enige wat je eigenlijk echt moet, is een baantje zoeken binnen het festival, daarvoor krijg je geld waarmee je je eten kan kopen. Of zoiets. Er zat iig een gedachtengang achter dat baantjes idee wat me wel aansprak toen ik het er met een klasgenote over had die daar jaarlijks heen ging.
Hehe, als dat net zo gaat als dit forum wordt het vast gezellig.

AngelLena 23-10-2004 22:59

Citaat:

nare man schreef op 23-10-2004 @ 23:42 :
Hehe, als dat net zo gaat als dit forum wordt het vast gezellig.

Nee, veel gemoedelijker wat ik zo hoor :D

Mutant_oud 24-10-2004 11:37

Een vroegere vriend van me was... ehm protestants iig, maar de richting weet ik niet meer :| Iig. Zij waren veel sterker met geloof bezig en toendertijd wilde ik dat wel eens meemaken. (helaas niet doorgegaan)
Als mijn vriend of vriendin een ander geloof zou hebben en het opbracht om mijn geloof te accepteren enzo, waarom zou ik dan niet een keer meegaan? Ik ga nu ook uit respect voor iemand naar een begrafenis of een huwelijk in een kerk, al ga ik niet naar de communie enzo dus...

per piacere 24-10-2004 11:38

mwah, ik heb geen geloof
maar zat wel op een protestantse basisschool en nu protestantse middelbare school

ik heb wel respect voor het christelijke geloof en vind verhalen over jezus/mozes/abel & kain etc niet vervelend om te horen zolang mensen maar niet laten doorschemeren dat ze denken dat het nog echt gebeurt is ook

ik zie het christelijke geloof / verhalen gewoon objectief en meer niet

maar goed, ik moest dus vaak genoeg de kerk in :cool: en ben overigens ook een keer in een synagoge geweest maar niet met iemand mee die joods was..

Nona 24-10-2004 22:03

Citaat:

nare man schreef op 23-10-2004 @ 01:25 :
Daarom is het juist stoer om ondertussen scheten en boeren te laten, of op te staan en weg te lopen (y)
Of anders ga je niet naar de kerk...

Ik ben zelf wel eens met vrienden mee geweest die zelf heel gelovig waren. Dat was dan meteen een streng gereformeerde kerk met oude mevrouwen en zwarte hoedjes. Nou ja, ik heb geïnteresseerd zitten luisteren en geprobeerd er wijs uit te worden, maar na een paar keer heb ik het opgegeven. Het was saai, de spreker deed zo veel mogelijk zijn best zijn preken onbegrijpelijk te maken voor mensen die niet bekend waren met bijbelse taal en ik was het nog niet met zijn standpunten eens ook.

Ik heb besloten maar mijn eigen theorieën te vormen over goden en bovennatuurlijke krachten.

Gornetsnoaker 26-10-2004 04:05

Ik ga waarschijnlijk deze zondag met een Koreaan mee naar de Koreaanse Kerk in de buurt van Chinatown (SanFrancisco). Het lijkt me best interessant.. op die manier begrijp ik hun manier van het beleiden van het Christendom beter..

Cytherea 26-10-2004 13:50

Vorig jaar ging ik met mijn moeder naar de kerk met kerst. Ik heb me dood zitten ergeren aan alle domme dingen die die man zei. Daar zullen ze mij niet meer zien.

merijn 29-10-2004 07:34

Citaat:

Levitating Nun schreef op 22-10-2004 @ 22:20 :
Diensten zijn eng.

Bij ons staan de deuren altijd open en kan je komen en gaan wanneer je wil als jij je daar goed bij voelt.

Mr. Pignati 29-10-2004 16:27

Citaat:

Mephostophilis schreef op 22-10-2004 @ 22:19 :
en vooral saai :(

DarkSide 30-10-2004 09:07

Ik ben nog nooit met een vriend of vriendin mee naar de kerk gegaan en dat zal ik ook niet snel doen. Daarvoor vind ik geloof een te persoonlijk iets.

cartman666 31-10-2004 13:22

Citaat:

AngelLena schreef op 23-10-2004 @ 21:16 :
Wat me nog wel een keer wat lijkt, is naar 1 of ander festival in Frankrijk dacht ik
taizé.
ik oordeel niet, opdat ik niet geoordeeld worde, maar het is 'anders'... met rot muziek. ai, nu oordeel ik toch.
overigens heb ik wel eens iemand meegesleept naar een jeugddienst. tot mijn grote spijt, want zo heeft hij een totaal verkeerde indruk gekregen. stelletje geestelijke labielen zaten daar, met de theologische diepgang van een aardbei. maar het was wel gezellig :) .

mijn ervaring is trouwens juist dat de katholieke diensten vrij zijn voor in en uitloop.(ben een keer, toen ze met wierrook begonnen te kloten, er vandoor gegaan. wordt misselijk en krijg hoofdpijn van dat spul) bij ons kan je opstaan en weglopen tijdens een dienst, maar dan wordt er toch verwacht dat je je later verantwoort.

Moonlight fairy 01-11-2004 12:09

ik ben wel is meegeweest met mn beste vriendin... Toen ik erg klein was omdat ik een weekendje bij haar logeerde... Niet veel van meegekregen toen.
Toen ik wat ouder was ook toen ik een keer bij haar logeerde, had niet meegehoeven maar ben wel meegegaan. Weet niet meer precies waarom... kan ook meegeholpen hebben dat de jongen waar ik verliefd op was drums speelde tijdens de kerkdienst... :o

Maar ja nu hoef ik niet meer, ben afgelopen kerst wel naar de katholieke nachtmis geweest... maar denk niet dat ik nu weer ga... doet me niks, irriteer me alleen maar en zeker die nachtmis is vooral show...

Shitonya 01-11-2004 16:42

Wel eens meegeweest uit nieuwsgierigheid.
Toen ik het eerste gebed/preek hoorde, vloog ik al zo snel mogelijk de kerk/gemeente uit. Voor geen euro krijgen ze me meer daarin.

Yab-Yum 12-11-2004 09:36

Er is iemand die wil met mij naar de kerk en dan ook nog voor de camera in 'Zij gelooft, zij niet'.

Ik weet het nog niet.

=zwart wit= 12-11-2004 17:34

Citaat:

DarkSide schreef op 30-10-2004 @ 10:07 :
Daarvoor vind ik geloof een te persoonlijk iets.
leg eens uit?

Little-light 13-11-2004 15:57

tja kan me goed voorstellen datet erg grappig is om voort eerst in de kerk te zijn ;)
En.... ook onze kerk is ook niet zo toegankelijk als je er voort eerst komt :( Denk dat jullie et errug saai zouden vinden :)
Maar ik ben et gewend, en moet wel zeggen dat ik er enorm veel van leer... Maar als je voort eerst gaat kun je beter naar een walk-in oid gaan... drempel ligt daar lager, is makkelijker ;)

cartman666 13-11-2004 16:10

Citaat:

Yab-Yum schreef op 12-11-2004 @ 10:36 :
Er is iemand die wil met mij naar de kerk en dan ook nog voor de camera in 'Zij gelooft, zij niet'.

Ik weet het nog niet.

ik zou het niet doen. zij geloof, zij niet. vind ik echt zo'n flauw programma. (n)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.