Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Ontzieling... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=990112)

evanescence 22-10-2004 21:56

Ontzieling...

Doorzeeft met zijn zwaard
voel ik de pijn in mij
- mijn lichaam wordt ontzield -

Ze lost zich op vanuit het materiele
en vertrekt met de
''noorderzon''

en daar lig ik dan;
moederziel alleen
in het donker.

Ik ben verlamd,
mijn ogen wijd open,
sluiten kan ik ze niet...

- Een traan over mijn wang -

(iemand misschien een idee voor de titel???)

Reem 23-10-2004 09:55

Ik vind de uitdrukking 'mijn lichaam wordt ontzield' heel mooi. :)
Verder doet 't gedicht me eigenlijk niets bijzonders...
Wel zou ik de titel Ontzieling laten.

xineof 23-10-2004 12:41

Ik wilde dat ik je kon laten horen hoe ik het lees, want het is heel frappant; ik lees het qua intonatie echt heel apart :D. Echt op een soort voorleestoon, en aan het eind van de zin gaat de toonhoogte omhoog. Ja, heel apart; hierdoor zie ik het gedicht ook heel anders. Ik weet ook niet hoe het komt, het zal aan mij liggen.

In ieder geval vind ik het een goed gedicht, het doet wat latijns aan, heel leuk (vooral qua vorm). De slotzin vind ik niet zo, iets te standaard; daar zou ik een wat extremere zin van maken.

Mutant_oud 23-10-2004 13:09

Aan titels doe ik niet.

Doorzeefd. De infinitief is namelijk doorzeven en de v zit niet in het kofschip dus doorzeefd.

materiële.

De vorm vind ik mooi, een paar woorden ook, het geheel doet me minder. Doorzeven vind ik vreemd gekozen. Je wordt doorzeefd met pijlen, kogels, een meerderheid iig. Een zwaard kan niet doorzeven in mijn ogen. Dan ga je in stukken hakken ^^

Maar goed.

evanescence 25-10-2004 14:43

Citaat:

xineof schreef op 23-10-2004 @ 13:41 :
De slotzin vind ik niet zo, iets te standaard; daar zou ik een wat extremere zin van maken.
Ik heb voor deze slotzin gekozen omdat je ogen gaan tranen als je ze lang laat ' openstaan'. dat ken je vast wel...ik vond het wel toepasselijk want, ik beschrijf dat ik verlamd ben en mijn ogen niet dicht kan doen, dus mijn ogen drogen uit en gaan tranen...maar op zich als je het zo leest zou het cliche kunnen zijn, maar ik vind de achterliggende gedachte wel mooi bij mijn slotzin..of niet?

PS. is doorboort beter dan doorzeefd ????

Halogeen 25-10-2004 18:58

2x ziel en dan ook nog materie, dat vind ik een beetje te. Bovendien snap ik de bedoeling niet helemaal.

Mutant_oud 25-10-2004 19:04

Als je het met een d zou schrijven misschien wel.

Als de laatste letter van de stam in 't kofschip zit, dan krijgt het voltooid deelwoord een t. Anders ALTIJD een d.
merken - merk - gemerkt
voelen - voel - gevoeld
LET OP:
leven: je zegt wel ik leeF en de F zit in 't kofschip, maar in de infinitief staat er een V => ik leefde, wij leefden, ik heb geleefd.

Sorry. Ik kon het echt niet laten :D.

Wat het woord betreft, het is vooral de betekenis die me stoort, dus in die zin zou doorboren beter zijn.

evanescence 26-10-2004 18:57

mja spelling is geen kwaliteit van mij:s ik ben daar gewoon niet zo goed in....kan dr niks aan doen...dus die spelfouten hier, komen wel goed in 'word'
;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.