Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] Kaliumsuperoxide. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=990601)

Lafjuh 23-10-2004 14:58

[SK] Kaliumsuperoxide.

Voor mijn praktische opdracht en voor mijn profielwerkstuk is waarschijnlijk kaliumsuperoxide de stof waar het om gaat draaien.
Alleen is het zo dat ik helemaal niets weet van deze stof.
Bijvoorbeeld hoe het gemaakt wordt, of het giftig is, de kleur, smelt- en kookpunt. Maar ook hoe ik er aan kan komen e.d.

Weet iemand goede bronnen hiervoor?

mathfreak 23-10-2004 15:45

Citaat:

Lafjuh schreef op 23-10-2004 @ 15:58 :
Voor mijn praktische opdracht en voor mijn profielwerkstuk is waarschijnlijk kaliumsuperoxide de stof waar het om gaat draaien.
Alleen is het zo dat ik helemaal niets weet van deze stof.
Bijvoorbeeld hoe het gemaakt wordt, of het giftig is, de kleur, smelt- en kookpunt. Maar ook hoe ik er aan kan komen e.d.

Weet iemand goede bronnen hiervoor?

In mijn Encarta/Winkler Prins 2001 vond ik het volgende:
kaliumhyperoxide, KO2, een oranjegele verbinding die in een overmaat zuurstof wordt gevormd. Deze stof is zeer hygroscopisch en vormt met water kaliumhydroxide, waterstofperoxide en zuurstof.
In General Chemistry van P.W. Atkins en J.A. Beran vond ik verder dat het wordt gebruikt in gesloten gasmaskers, waarbij de volgende reactie optreedt: 4KO2(s) + 2H2O(g) + 4CO2(g) -> 4KHCO3(s) + 3O2(g). Over het smelt- en kookpunt stond verder helaas niets vermeld, maar misschien kun je daar via een van de chemiesites in het linktopic nadere informatie vinden.

RayMania 23-10-2004 16:47

Potassium superoxide
Formula: KO2
Molecular Weight: 71.10
CAS Registry Number: 12030-88-5
Chemical Structure:

http://webbook.nist.gov/cgi/cbook.cgi?Struct=C12030885

tandenborstel 23-10-2004 17:45

Het wordt in de ruimtevaart ook gebruikt om het CO2 dat uitgeademt wordt weer terug om te zetten in zuurstof (zie reactievergelijking Mathfreek).

Lafjuh 23-10-2004 19:34

Citaat:

tandenborstel schreef op 23-10-2004 @ 18:45 :
Het wordt in de ruimtevaart ook gebruikt om het CO2 dat uitgeademt wordt weer terug om te zetten in zuurstof (zie reactievergelijking Mathfreek).
Ja, daar wil ik het voor gaan gebruiken.

Citaat:

mathfreak schreef op 23-10-2004 @ 16:45 :
In mijn Encarta/Winkler Prins 2001 vond ik het volgende:
kaliumhyperoxide, KO2, een oranjegele verbinding die in een overmaat zuurstof wordt gevormd. Deze stof is zeer hygroscopisch en vormt met water kaliumhydroxide, waterstofperoxide en zuurstof.
In General Chemistry van P.W. Atkins en J.A. Beran vond ik verder dat het wordt gebruikt in gesloten gasmaskers, waarbij de volgende reactie optreedt: 4KO2(s) + 2H2O(g) + 4CO2(g) -> 4KHCO3(s) + 3O2(g). Over het smelt- en kookpunt stond verder helaas niets vermeld, maar misschien kun je daar via een van de chemiesites in het linktopic nadere informatie vinden.

Dankje, maar een vraag. Wat beketent 'hygroscopisch'? :o
Dat het makkelijk met water reageert?

sdekivit 23-10-2004 20:11

hygroscopisch --> trekt water aan

chris k 24-10-2004 23:53

Ook wel hydrofiel genoemd?

mathfreak 25-10-2004 17:39

Citaat:

chris k schreef op 25-10-2004 @ 00:53 :
Ook wel hydrofiel genoemd?
Nee, dat is wat anders. Een hydrofiele stof lost makkelijk in water op. Hydrofiel betekent in dat verband zoiets als "waterminnend". Zo bevat een zeepmolecuul een hydrofiele "kop" en een hydrofobe ("watervrezende") "staart", waarbij de "staart" oplost in de vetvlek die je wilt verwijderen en de "kop" in het water aan het oppervlak van de vetvlek blijft zitten.

Lafjuh 02-11-2004 15:42

Om er maar weer eens op terug te komen..

Meer bronnen / informatie zou wel handig zijn, zelf kan ik helaas weinig vinden.
Binnenkort de bibliotheek nog eens plunderen.

Maar nu de 2e vraag, hoe kom ik eraan? Dat is eigenlijk hoofdzaak nu. :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.