![]() |
Actueel subject; Politici moeten zich niet bemoeien met rechterlijke uitspraken.
Dit is onderhand ook al een kwestie geweest in het Lagerhuis, maar ik zou hier graag nog een paar meningen/inzichten over horen in de jongere klassen :)
Politici hebben zich de afgelopen week uitgelaten over de rechtszaak tegen marinier Erik O. Mogen zij kritiek leveren op rechterlijke uitspraken of moeten ze zich terughoudender opstellen? Stelling; Politici moeten zich niet bemoeien met rechtszaken. |
Moeten ze ook niet, zoals ze zich ook niet moeten bemoeien met het voetbal.
Specifiek over het geval Eric O, is mijn mening dat de politiek zich in zekere zin niet zozeer heeft bemoeid met de rechtsgang zelf, maar meer de manier waarop die zich zou voltrekken en dat vind ik gewoon een taak van een politicus. |
Jazeker, maar is een politicus wel in de staten om een mening te verkondigen zonder dat deze wordt geassocieerd met de mening van de partij, en dus het bemoeien/proberen te beïnvloeden van de rechtsgang?
|
Ik vind dat politici net zoals iedereen gewoon hun mening mogen geven. Het zijn ook maar mensen hoor.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
mee eens ze hebben een verantwoordelijke functie en dienen in rechtszaken neutraal te zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een beeld ja.
En deze man met zijn persoonlijke mening vertegenwoordigd niet zijn land, zijn partij doet dat. Waar hij toevallig OOK lid van is. Zolang dit geen effect heeft (gehad) op de rechterlijk uitspraken ben ik van mening dat elk persoon, dus ook een tweede kamer-lid, gerechtigd is zijn mening (mits doordacht) te mogen uiten. Beetje paniekerig van de samenleving om zo te reageren eigenlijk. |
Politici moeten zich inderdaad niet bemoeien met rechterlijke uitspraken. Dat is toch wel één van de basisprincipes van de trias-politica, dacht ik zo.
|
Wel met rechtsprincipes (daar zijn ze wetgevers/politici voor) maar uiteraard niet met specifieke uitspraken.
De link gaat echter niet zozeer om de zaak, maar meer om buitenlandse relaties. Dat vind ik dan weer een twijfelgeval. Die belangen kunnen groter zijn dan het belang van het onderzoek. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ze mogen best een mening erover hebben van mij, maar die mag verder geen invloed hebben op de uitspraak. Trias Politicas enzo :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het probleem is dat politieke uitlatingen over rechtszaken het aanzien van personen en instituties nogal kunnen schaden. In het geval van Erik O. bijvoorbeeld wordt nu al gezegd dat het Openbaar Ministerie fout zat 'omdat Erik O. immers werd vrijgesproken'. Stel nu dat het OM in hoger beroep gaat en Erik O. wordt in hoger beroep wel veroordeeld (even afgezien van de hoogte van die straf) zit het OM dan ineens 'goed'? Wat zegt de politiek dan?
Andersom geldt het natuurlijk ook, bijvoorbeeld wanneer iemand iets doet dat de politiek goedpraat (denk aan de Albert Hein-medewerkers die zichzelf verdedigen) terwijl de rechter toch tot een veroordeling komt. Dat schaadt gewoon het gezag van de rechterlijke uitspraak (of het gezag van het OM, in de spiegelbeeldige situatie). Ik vind dus dat politici gewoon zich niet met alle zaken moeten bemoeien, al is het alleen maar omdat ze nooit een goed gefundeerde uitspraak over dát geval kunnen doen omdat ze simpelweg niet alle dossiers en stukken hebben die de rechter onder zich heeft. |
mwo, in een moordzaak zonder lijk, moordwapen, getuigen of fortensisch bewijs lijkt het me veilig te stellen dat iemand onschuldig is..
|
Citaat:
Dan heb je toch niet goed gelezen... |
Citaat:
getuigenverhalen spraken elkaar tegen (amerikanen roken sigaretjes, later hadden die al 15 waarschuwingsschoten gelost, daarvoor geldde weer een ander verhaal) er was geen lijk, aangezien dat meteen begraven is, onmogelijk om de dodelijke kogel aan het wapen van Erik O. te koppelen. het ricochetschotverhaal is ronduit onzin, zand weerkaatst geen kogels.. de aanklacht is, hoe vaak verandert? twee keer? drie keer? Gezien het BBE verleden van Erik O. is het extreem onwaarschijnlijk dat hij per ongeluk mensen raakt, zoals een ex-instructeur van hem het omschreef "hij schiet van op 150 meter een scheiding in je haar." Dan vraag ik je wat voor gronden er nog zijn om de man voor moord te veroordelen... |
Citaat:
helaas is dat niet echt reeël |
Citaat:
politici zouden eigenlijk nooit uitspraken mogen doen over rechtzaken, maar ja, uitspraken doen op persoonlijke titel kun je ze moeilijk weigeren. |
Citaat:
|
[QUOTE]T_ID schreef op 24-10-2004 @ 20:34 :
getuigenverhalen spraken elkaar tegen (amerikanen roken sigaretjes, later hadden die al 15 waarschuwingsschoten gelost, daarvoor geldde weer een ander verhaal)[/qoute] Juist een reden dit uit te plzuien. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik dacht dat we al 250 jaar geleden deze discussie hadden gevoerd :|
|
Citaat:
maar serieus, de manier van bewijsvoering bestaat idd al sinds ergens in 1500. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
wel frappant hoe die van Baalen van de VVD van zijn liberale voorouders afstapt als het hem uitkomt :/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ehm...
Hij is populistisch en voelt zich niet aangesproken door de kritiek van de NVvR? Wat betekent dat hij zich juist wel aangesproken voelt. Als mensen zeggen dat ze zich niet aangesproken voelen, voelen ze zich altijd wel aangesproken. :) |
Citaat:
|
Op de keper beschouwd is het feit dat het een principe van de triasleer is, natuurlijk geen argument omdat wij in Nederland (nergens overigens) een zuivere triasleer hebben en we ook overigens op geen enkele wijze verplicht zijn om ons daaraan te houden. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is natuurlijk wel zo dat de opmerkingen van politici over de zaak Erik O. een reactie waren op het feit dat de heer De Wijkerslooth met zijn brallerige rotkop over de schreef ging bij NOVA. Op deze manier heeft De Wijkerslooth ook de regels van een eerlijke rechtsgang overtreden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In een ideale situatie geven alle mensen met wat dan macht en/of invloed geen mening over de uitvoer van de rechterlijke macht aangezien deze bepaald moet worden naar bewijs en de wet en niet naar wat meneer A of mevrouw B van de zaak vindt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het OM is inderdaad niet onafhankelijk, maar het is ook geen ambtelijk apparaat van de minister van justitie. Maar ik moet je zeggen dat ik dat niet echt zeker weet aangezien strafrecht en dergelijke me gestolen kunnen worden. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15. |