![]() |
Mahatma
Daar staat hij,
indrukwekkend, maar toch lichamelijk klein van stuk. Pleitend voor de satyagraha. Rijkelijk voorzien, maar sober gebruikend, geboren in de Porbandor. Strijdend tegen rassendiscriminatie. |
Leuk gedicht..meer kan ik er niet over zeggen, vind het gewoon heel goed (y)
|
Mmm, ik mis hier een twist en/of een duidelijke mening. Wat vind je van Gandhi's filosofie? Heeft het zin? Is het niet ironisch dat hij is neergeschoten, terwijl hij tegen geweld predikte?
|
There are many myths about Gandhi. I’d like to point out a few of them and hopefully get rid of them for you.
First, a quick one: Gandhi was not a scrawny little man. Yes, his legs were scrawny—and bowed—but he had a barrel chest, and a deep, booming voice to match it. In pictures, you just don’t notice his chest, because he usually had a cloth draped around it. :) Ook vind ik "strijdend tegen de rassendiscriminatie" niet echt de bottom line van zijn acties. En ik mis wat retrospectieve info (en evt. wat prospectieve), naast 4 tamelijk directe asserties. En ik mis ahimsa. Ik ben het dus met alluman eens, er valt niet bepaald over te discussieren, het is meer een poetische microbiografrie. Wat je er wel toe zou kunnen aanzetten wat over Gandhi op te zoeken, en dat is goed. Maar daarbuiten : Probeer het nog een keer. |
Ik vind het slot (de laatste 2 zinnen) niet mooi. Zou het wat anders afsluiten.
|
Ik was nog wel benieuwd naar een beetje toelichting en reactie op de kritiek van de schrijver... Komt die nog? :o
|
Vooruit dan maar weer...
Mijn commentaar :p Ik heb er niets over te zeggen. Jullie hebben gelijk, helaas. Het is een micromicrobiografie en daar is alles mee gezegd, en nog een slechte ook... En de vorm van het gedicht. Te simpel, maar had slechter kunnen zijn. Zo, mijn commentaar ;) Voor meer vragen of antwoorden zijn er pm's of heb ik MSN ;) manofchrome@hotmail.com Groeten! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35. |