![]() |
[Na] Simpele (?) vraagjes
Ik ben voor morgen een proefwerk aan het leren en ik dacht dat ik het allemaal snapte, maar door het antwoordenboekje ga ik twijfelen...
Bijv. deze: Een antilope haalt een snelheid van 72 km/h. Na de start heeft de antilope 100 m nodig om deze topsnelheid te bereiken. Bereken de versnelling. Ik dacht dit: s= 100m v= 72 km/h = 20 m/s t= s/v = 100/20= 5 s a= v/t= 20/5= 4 m/s^2 Maar mijn geliefde antwoordenboekje zegt dat het 2 m/s^2 is. Iemand help? :) Bedankt! |
s = 0,5·a·t2
t = v/a Dus: s = 0,5·a·(v/a)2 s = 0,5·(v2/a) 100 = 0,5·(202/a) 200 = 400/a a = 2 m/s2 EDIT: Kzal ook maar even zeggen wat jij fout deed. Jij hebt in je berekening gedaan alsof hij heel de tijd 20 m/s liep. Dit is natuurlijk niet het geval. |
zie post dutch gamer. Je had overigens jouw antwoord simpel kunnen corrigeren door het door 2 te delen. Aangezien je dan uitgaat van een gem versnelling. t0 a=0 teind a=4.
|
:D Oja, eigenlijk best simpel!
Bedankt :D |
ik zou in dit soort sommen altijd s = <v> * t gebruiken --> deze geldt namelijk altijd. s = 1/2 * a * t^2 geldt alleen als de begin of eindsnelheid 0 is.
onthoud: als de snelheid verandert heb je te maken met een gemiddelde snelheid. Blijft de snelheid constant, dan sprrekt het voorzich, dan heb je te maken met de normale snelheid. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:03. |