![]() |
Wiskunde -> kansberekeningen?
Ik dacht dat ik dit net ook al had getypt, maar wss is het niet gepost?
Bij een onderzoek onder 100 eerstejaars studenten blijkt dat van de 20 de moeder aan een universiteit heeft gestudeerd, van 15 studenten heeft de vader aan een universieteit gestudeerd e van 69 heeft geen van beid ouders aan een universiteit gestudeerd. van hoevelveel van deze eerste jaars studenten heeft alleen de vader aan een universiteit gestudeerd? Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik weet ehct niet hoe deze moet. Met een venndiagram of een kruistabel denk ik ,maar niks klopt bij mij? |
Dit heeft niet zo veel met kansberekening te maken lijkt mij.
Je zou dit kunnen oplossen met een Venndiagram, maar omdat ik geen zin heb om een tekening te maken en te uploaden, schrijf ik het gewoon uit:). Je weet dat van 69 studenten de ouders niet hebben gestudeerd. Dit wil dus zeggen dat van 31 studenten minstens 1 ouder heeft gestudeerd. Als je 20 (moeder gestudeerd) en 15 (vader gestudeerd) bij elkaar optelt, kom je op 35. Dit wil dus zeggen dat van 35-31 = 4 mensen beide ouders hebben gestudeerd. Dit wil dus zeggen dat van 15-4= 11 studenten alleen de vader heeft gestudeerd. |
Hm... Maar hoe noem je die drie ringen van dat Venn diagram?
(Ik dacht vader, moeder & beide, maar dat slaat eigenlijk nergens op :) ) De rest snap ik wel (bedankt daarvoor! :)), maar alleen dit nog even niet :) Alvast bedankt :) Offtopic: Ik weet dat het geen kansbereking is, was in de war met een ander hoofdstuk :) |
Nu ben ik toch maar gaan tekenen, maar ik wist echt niet meer hoe het moest... ik heb nu dit:
http://img99.exs.cx/img99/2991/venn.jpg Ik zou het dus ff na laten kijken door iemand die er iets meer verstand van heeft, want volgens mij moet je ook nog ergens het totaal zetten enzo:). |
O, gewoon zo simpel :)
Ik denk dat het wel klopt, en de bijbel der wiskunde (=antwoordenboekje) is het met me eens :D Dankjewel! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41. |