![]() |
Geluid dempen
Ik zoek een manier om machine geluid te dempen (het gaat om grote groente en fruit snij/schil machines)
Je kunt geluid dempen met antigeluid en/of met dempend materiaal. Maar ik vroeg me dus af, geluid is een trilling. Is het dan niet mogelijk die trilling volledig om te zetten in een andere energie vorm (bijv. electrische energie) Dit zou het geluid dempen en meteen de machine een stuk energie vriendelijker maken :) Google levert me niets op (ik weet ook niet eens of er wel zoiets bestaat) ps. de machine maakt herrie omdat ze voor het afblazen van bijv uienschillen lucht onder hoge druk gebruiken. |
vet strak :D
ik heb geen idee. |
Vreemd apparaat :P
Antigeluid... heel interresant :) Wordt wel gebruikt (of getest) in straaljagers, ooit eens met natuurkunde gehad. Het geluid wordt weggefilterd door dezelfde geluidstrilling, maar dan een halve golf later, op elkaar los te laten. In theorie zou het wel mogelijk zijn om jou apparaat daarmee stil(ler) te krijgen, maar in de praktijk is dit een behoorlijk gekloot lijkt me. Wordt volgens mij ook wel heel duur :) Verder zou je misschien kunnen kijken voor isolerend materiaal. SCheelt misschien ook wel iets. |
Citaat:
Wat betreft geluidsdemping: gebruik gewoon van dat dempend rubber spul. |
hmm ja, het is idd niet zo dat je bv een hele kamer ofzo stil kan maken
en om hier antigeluid te gebruiken... volgens mij is de nasa daarmee aan het expirimenteren ofzo :P |
Citaat:
|
Electriciteit opwekken uit geluid kan natuurlijk wel (immers, in feite doet een microfoon dat ook), je zou dan werken met een soort omgekeerde lorenzkracht, zoals dat ook in een dynamo of microfoon gebeurt. Probleem is dat de trillingen eigenlijk zo weinig stroom opleveren dat het helemaal niet interessant is. Zeker niet doordat je, als je alle energie zou willen gebruiken, alle energie op je opvangvlak zou willen opvangen en dus eigenlijk de hele boel 6dubbel zou kunnen beplakken met afgeschermde microfoons en dan nog is het niet rendabel.
Je moet voor energieopwekking een echte, redelijk constante beweging hebben, dan heb je er wat aan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46. |