![]() |
[wis]2 integraaltjes
1/[sqrt(2+t4)]
heeft volgens mij als uitkomst: ln [abs]([sqrt(2+t4)])*1/4t³ ebn hoe kan je: x/1+x4 met een substitutie doen? |
Citaat:
In dat geval kan je inderdaad substitutie gebruiken. Stel x2 = t <=> 2x dx = dt 1/2 INT 2x/(1+x4) dx = (1/2)*INT 1/(1+t2) dt = (1/2)*ATN(t) +C = [ATN(x2)]/2 +C |
Die eerste levert iig geen nette primitieve op (in ieder geval niet de primitieve die jij hebt gevonden).
Die 2e -> zie TDH |
Als ik die eerste met Mathematica integreer krijg ik enkel een ingewikkelde complexe uitkomst.
|
Citaat:
1/4*2^(1/2)*(4-2*I*2^(1/2)*t^2)^(1/2)*(4+2*I*2^(1/2)*t^2)^(1/2)*EllipticF(1/2*t*2^(1/2)*(I*2^(1/2))^(1/2), I)/((I*2^(1/2))^(1/2)*(2+t^4)^(1/2)) |
Bij mij ziet het er gedeeltelijk anders uit, tenzij het na uitwerking hetzelfde zou geven (maar zin om dat te controleren heb ik niet :bloos: )
Ik heb het maar in een image gezet, is denk ik stukken duidelijker zo. http://www.td-hosting.com/int_math.jpg (+een constante natuurlijk) |
|
Citaat:
In elk geval lijkt de oplossing me weinig zinvol, of toch in elk geval erg abstract met die imaginaire elementen en 'EllipticF' :| |
Ok bedankt:),
Wel raar dan dat we die functie moesten oplossen en dattie bij het tentamen gevraagd wordt :eek: kzal thuis nog es in m'n boek kijken |
Weet je zeker dat je de primitieve moet bepalen, en niet gewoon een integraal van min oneindig tot plus oneindig? Want zulke integralen kan je ook oplossen zonder de primitieve te bepalen (contourintegratie).
|
nee, het domein was van tanx tot x²
Ik heb er nog 2: (1+e^x)/(1-e^x) Ik probeerde sub. met 1-e^x maar dat lukte niet x²ln(1+x) Hierbij kwam ik niet verder dan: ln(1+x)*1/3x³-(int)1/3x³/(1+x) |
Over die 1e vraag. Ik hadde vraag niet zo goed gelezen:o, ik moest de afgeleide van die integraal geven
|
Citaat:
Citaat:
|
tnx:)
Nog een vraag: o[int]oneindig 1/([sqrt x]*(1+x)) Ik d8: opsplitsen in 2 integralen van 0-1 en van 1-oneindig Dan de limiet van de beinde functie (t->0 en t->oneindig) Genomen van de functie: 2(sqrt)x+-2/(sqrt)x Maar dan krijg ik er 2x oneindig uit. Maar het antwoord moet pi zijn. |
Citaat:
Daarvoor kan je een substitutie gebruiken: Stel y=sqrt(x) <=> dy = 1/(2*sqrt(x)) dx Int (1/(sqrt(x)*(1 + x)) dx = 2* INT (1/(2*sqrt(x)*(1 + x)) dx = 2* INT (1/(1+y)) dy = 2* ATAN y +C = 2* ATAN sqrt(x) +C Nu het verschil van je primitieven geëvalueerd in oneindig en 0: [2* ATAN sqrt(oneindig)] - [2* ATAN sqrt(x)] = 2* (pi/2) - 0 = pi |
Citaat:
... = 2* INT (1/(1+y2)) dy ... |
zal vast wel ;) anders klopt het niet :p
|
Ja, tuurlijk - kwadraatje vergeten :bloos:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18. |