![]() |
slotjes
ik heb ff een vraagje voor diegene die slotjes hebben of gehad hebben..
ik had 5 jaar geleden ook slotjes maar nu dus weer :( maar ben een beetje vergeten wat ook al weer wel en wat niet mocht... harde dingen was niet goed en cola (dacht ik) iemand een aanvulling :S |
Ik dacht idd cola (maar daar verschillen de meningen over), harde dingen (met name de dingen die je af moet bijten als appels, wortels, enz.), kauwgom en plakkerige dingen als noga.
Kan je het niet het beste aan je orthodontist vragen? |
enigste wat ie tegen mij zei was: geen toffees ed...
cola alleen de eerste paar weken niet omdat er weinig glazuur op je tanden zit door een spul waar ze die beugel mee vastmaken ofzo. maar alles mag maar wel met mate |
Citaat:
ja das ook een optie..maar ik zoek meer bevesteging denk |
Cola ligt eraan wat voor lijm je hebt, ik heb nieuwe dus ik mag het wel. Ik mag trouwens alles (y)
Maarja, ortho vragen is het beste natuurlijk :) |
Dat verschilt per ortho maar die van mij zei;
Cola mag in beperkte mate net als kauwgom en dat alleen suiker vrij. Geen stokbrood en andere harde dingen die je moet afbijten. En verder geen plakkerige dingen als drop/caramel/etc. Nou eet/drink ik al sinds het begin (iets langer dan een jaar) gewoon alles en er is nog niks kapot aan mn beugel en er is een aantal keer gezegt dat ik het goed schoon kan houden dus ja....ik blijf alles gewoon eten/drinken :o |
Citaat:
hmmnee wel beugel gehad maar die kon je gewoon uit doen gelukkig (was alleen voor s'nachts) |
ik heb "gelukkig" slotjes op de voorste 8 tanden...dus geen kiezen dat scheelt al heel veel met betrekking tot harde dingen
maar die ortho van mij is een beetje een vaag figuur |
slotje :p
|
Citaat:
|
Ik heb volgens mij gewoon alles gegeten en gedronken, en hij is altijd gewoon heel gebleven enz. Alleen een appel afhappen en stokbrood eten gingen moeilijk, en deed ik haast niet.
|
Citaat:
doek voor me valkparkietje ook :D |
Citaat:
appel snijden deed ik sowieso al.. en ik bij altijd met mn kiezen...maar nu zit het allemaal nog vrij strak dus mn kiezen werken ook niet echt |
Citaat:
|
Ik heb nu ook weer slotjes (voor de 2e keer dus :s) .. en ik eet en drink gewoon alles (ook cola). De eerste keer dat ik slotjes had deed ik dat ook. Ze zeiden wel dat je niet te plakkerige dingen moest eten, zoals toffees ofzo.
In het begin kun je sowieso amper iets eten of afbijten, maar na een weekje ging dat alweer prima bij mij, gelukkig. ;) En waarom zou je geen harde dingen mogen eten? Omdat de slotjes anders los gaan? Zo snel gebeurt dat echt niet.. de eerste keer dat ik slotjes had (toen had ik ze 2 jaar ofzo) toen is er een paar keer een slotje losgegaan, nou ja die blijft dan gewoon aan dat draadje hangen en dan laat je 'm er weer op zetten. Geen probleem. |
Citaat:
Hey, ik zie dat je in Leiden woont.. heb je toevallig meneer Bakker? |
Citaat:
maar inderdaad gister heb ik al helemaal niets gegeten (soep :D) deed echt zeer, nu iets beter |
ik heb ook een beugel ( :o ) en ik mag wel cola enzo maar ik mag ab-so-luut niet bijten op snoep. Dus ook niet op zachte snoepjes, omdat de trekkracht die je daarmee opwekt nog veel erger is! beetje onzin vond ik, maar ik heb inmiddels wel al drie keer een slotje eraf gebeten.
|
Slotjes zijn toch blokjes? Of begrijp ik iets verkeerd?
Iig, ik heb dus blokjes gehad, porseleinen om precies te zijn, en ik heb geen enkele appel of snoep gelaten. Nergens last van gehad, ook niet van plakkerige kauwgom of wat dan ook. Bijten leverde geen problemen (alleen wel eens als de draad werd aangetrokken, maar dan deden mijn tanden gewoon pijn). t Mindere is dat je wel moet uitkijken als je valt met porseleinen blokjes. Ik ben met mijn tanden tegen een ijzeren schommel gevallen en er was er 1 gebroken. Door 1 dag een gebroken blokje te hebben, mocht ik het ding 2 maanden langer inhouden. |
Ik heb ook slotje (nog maar 2 maanden en ik ben er vanaf:p ), maar ik eet echt alles.:D Er is nog nooit een slotje afgebroken. (afkloppen:p)
|
Volgens mij mag je alles eten&drinken. Als je je tanden goed poets maakt het voor de rest echt niets uit (verkleuring, gaatjes e.d). Ik heb één keer een blokje eraf gebeten met een harde appel. Slotje er weer opgeplakt en appel daarna altijd in kwarten gesneden :) Is toch geen ramp als er eentje losgaat??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar zijn slotjes nu blokjes of niet? :(
|
ja :)
|
Soms is het Nederlands-Belgisch verschil echt wel heel apart ^^.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik noem ze ook blokjes. (En ik kom uit de Achterhoek :p)
Ik heb ze iets van 5 jaar geleden gehad, en mij is toen verteld dat ik geen cola mocht, door de lijm van de ringen. De blokjes hadden er niks mee te maken. (Met ringen bedoel ik trouwens die dingen om je achterste kiezen waar je een buitenboordbeugel inhaakt). Ik heb me er (vooral in het begin) goed aan gehouden, en ook nooit problemen gehad. Ik mocht trouwens geen toffeest etc eten, geen appels afbijten en geen trekdrop eten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
je hebt natuurlijk ook weer verschillende blokjes beugels :d |
Citaat:
|
Citaat:
Het is ook wel zo, als je me op foto's ziet, zie je wel dat er iets zit, maar geen duidelijke ijzerwinkel. met dank aan de ouders. Nadeel was dus dat ze konden breken ^^. Ik was begonnen bij een Nederlanse orthodont, in Tilburg, maar in België werden we sneller geholpen en beter uiteindelijk. |
kauwgum weet ik t zeker van
en ik dronk gewoon cola, hoor :bloos: |
Citaat:
|
bij mij is alleen gezegt geen kleverige dingen (kaugum toffe's enz.) en niet op harde dingen bijten
over cola word bij ons nooit gesproken maar dat verschilt per ortho |
lolly's afbijten, appels moest ik altijd schillen.
|
Citaat:
Eraf krijgen was ook niet zo'n probleem dacht ik. Ik geloof niet dat ik het op de een of andere manier lastiger heb gehad ^^. |
Oh ja. Wat ik wel nog weer, de Nederlandse orthodont had veel meer op te merken over wat wel en niet mocht, terwijl de Belgische weinig commentaar had. Ik heb toch niet echt expliciet iets hoeven laten, daarbij was ik appelgek dus.
|
Citaat:
|
ik heb geen aanvulling, want ik heb slotjes, maar ik mag alleen geen harde dingen eten...
|
appels gaan niet zo makkelijk. En dingen die tussen je slotjes blijven plakken zoals kauwgom, toffee etc.
|
kauwen gaat gelukkig inmiddels wat beter :D
heb alleen wel een gepeperde rekening gekregen :| |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29. |