Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   =] Het nieuwe dogma - (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=994497)

alluman 26-10-2004 22:06

=] Het nieuwe dogma -

1. Het nieuwe dogma

"De Apocalyps is nader!",
    leuzen jonge Kerken.

Op Seattle's barricades
    preken zij uit werken
    van nieuwe rode schrijvers
    en locale catechese.

Maar geen van hun strijders
    heeft zelf een woord gelezen

Toch kruizen die naar steden,
    steeds een nieuw Jeruzalem,
    en stenigen daar ketters
    uit naam der Groene Vrede.

Reem 27-10-2004 08:20

Goede rijm!
En meer zeg ik er niet over, dat is niet aan mij besteed. :)

alluman 27-10-2004 09:25

Citaat:

Re3m schreef op 27-10-2004 @ 09:20 :
[...] En meer zeg ik er niet over, dat is niet aan mij besteed. :)
Thnx! Hoezo is het niet aan jou besteed?

Not for Sale 27-10-2004 10:14

Een goede kritiek op de No Logo-activist :)

Wie zijn de ketters in dit geval?
ME? :s Gebouwen? :s
Geweldig gebruik van het woord kruizen in ieder geval.

Verder twijfel ik aan het woord strijders in de kerk-context. Gelovigen, loyalen, volgelingen, kruisvaarders, paladijnen, maar strijders?

alluman 27-10-2004 10:21

Citaat:

Not for Sale schreef op 27-10-2004 @ 11:14 :
Een goede kritiek op de No Logo-activist :)

Wie zijn de ketters in dit geval?
ME? :s Gebouwen? :s
Geweldig gebruik van het woord kruizen in ieder geval.

Verder twijfel ik aan het woord strijders in de kerk-context. Gelovigen, loyalen, volgelingen, kruisvaarders, paladijnen, maar strijders?

Thnx!

Tja, ik heb geprobeerd een onderscheid te maken tussen zij die de de strijd met woorden voeren en de verveelde middenstands-anarchisten op de barricades. De laatste heb ik daarom strijders genoemd, omdat dat precies is, wat ze doen: strijden - maar ook niet meer dan dat; relschoppen. Ik denk dan aan self-employed mercenaries.

Wat de ketters betreft: dat laat ik aan de interpretatie van de lezer over. ;)

Reem 27-10-2004 11:17

Citaat:

alluman schreef op 27-10-2004 @ 10:25 :
Thnx! Hoezo is het niet aan jou besteed?
De inhoud. Daar begrijp ik te weinig van. :o

alluman 27-10-2004 11:41

Citaat:

Re3m schreef op 27-10-2004 @ 12:17 :
De inhoud. Daar begrijp ik te weinig van. :o
Misschien helpt een uitleg. Het gedicht is een kritiek op de stenengooiende menigte, die zichzelf 'anti-globalisten' noemt - De rellen in Seattle waren daarbij een belangrijk keerpunt. Ik probeer een onderscheid te maken tussen enerzijds mensen die gerichte kritiek uiten en constructief meedenken aan oplossing voor problemen in relatie met globalisering en anderzijds puberende etters die onder de vlag van de 'anders-globalisten' alleen maar lekker willen rellen.
Daaronder ligt nog een kritiek op mensen die er heilig van overtuigd zijn dat ze anti-globalist zijn, maar zelf nooit zich in deze problematiek hebben ingelezen.

Reem 29-10-2004 14:49

Citaat:

alluman schreef op 27-10-2004 @ 12:41 :
Misschien helpt een uitleg. Het gedicht is een kritiek op de stenengooiende menigte, die zichzelf 'anti-globalisten' noemt - De rellen in Seattle waren daarbij een belangrijk keerpunt. Ik probeer een onderscheid te maken tussen enerzijds mensen die gerichte kritiek uiten en constructief meedenken aan oplossing voor problemen in relatie met globalisering en anderzijds puberende etters die onder de vlag van de 'anders-globalisten' alleen maar lekker willen rellen.
Daaronder ligt nog een kritiek op mensen die er heilig van overtuigd zijn dat ze anti-globalist zijn, maar zelf nooit zich in deze problematiek hebben ingelezen.

Bedankt voor je uitleg. :D En ik geloof inderdaad dat k 't nu wat beter begrijp, na het nogmaals gelezen te hebben.
Ja, je bent er wel goed in om zulke gedichten te schrijven. (y)
En ik blijf erbij dat ik je rijm geweldig vind. :)

Psichè 30-10-2004 20:46

Ik hou wel van je gedichten omdat je je echt verdiept voordat je iets schrijft. Dat kan ik zeer waarderen :)

alluman 31-10-2004 02:37

Citaat:

Psichè schreef op 30-10-2004 @ 21:46 :
Ik hou wel van je gedichten omdat je je echt verdiept voordat je iets schrijft. Dat kan ik zeer waarderen :)
Thnx!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.