![]() |
[BIO] Katalase en waterstofperoxide
Katalase is het enzym wat waterstofperoxide af kan breken. Als eindproduct ontstaat dan water en zuurstof.
Kan iemand me uitleggen waarom je met wortelsap wel die reactie krijgt, maar met appelsap niet? Dus, wortelsap+waterstofperoxide=zuurstof + water. Appelsap + waterstofperoxide is geen reactie. In appelsap zit dus geen katalase enzym, waarom niet? |
Ik weet niet of er katalase in zit of niet. Kan het niet zijn dat het er wel in zit, maar minder goed werkt, omdat appelsap bijv zuurder is?
|
Citaat:
|
Ik heb weer wat gevonden. De heme-groep in catalase is verantwoordelijk voor de activiteit van catalase.
Zoals bekend zit in heme een ijzergroep. Door de oxidatie van dit ijzer zijn er minder elektronen bij H2O2 waardoor dit dissocieert in H2O + 1/2O2. |
Bedankt allemaal. :)
Citaat:
Ik zit btw in 5 havo, dus erg ingewikkeld hoeft het niet te zijn. |
Please iemand? :o Ik wil het morgen ochtend uitprinten...
|
Mag je niet egwoon concluderen dat dat enzym er dus gewoon niet inzit? Lijkt mij wel zo'n beetje het doel van die proef tbh.
|
Citaat:
Jij moet aantonen dat die reactie plaatsvindt. Het is al bijzonder dat je uberhaupt die reactie moet aantonen. Het is erg aannemelijk dat die reactie plaatsvindt doordat het enzym er niet is, of door een pH-verschuiving tussen de verschillende sappen. Je moet dan alleen even kijken naar de structuurformule van heme bij de verschillende sappen. |
HOOH is een deelte dat nogal reactief. Ik heb eigenlijk niet echt het idee dat katalase er iets mee te maken heeft en dat het pure chemie is dat het bij de ene wel gebeurd en bij de ander niet.
|
hallo d..n,
ga even kijken bij... http://staringcollege.nevenzel.com/5V012.html waar G. Nevenzel prachtige achtergrondinformatie geeft |
Citaat:
|
Ik heb het werkstuk al ingeleverd hoor, dus nu heb ik er weinig meer aan. :p
|
Citaat:
Naja, k weet niet. Ik vind t teveel bio. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14. |