![]() |
Hoge en lage bloed druk
Hoe zit het met hoge- en lage bloed druk?
Hoe krijg je het? En als je hoge bloed druk hebt wat kan je er dan aan doen om ervan af te komen? |
'hoe zit het' is een beetje een aspecifieke vraag :P
|
Bij een hoge bloeddruk stroomt het bloed sneller dan bij een lagere bloeddruk.
Je kunt het krijgen door vet eten (cholesterol) enzo. Hoe je er van af kunt komen? Sporten enzo, gezond eten. Maar ja, dat is maar mijn basiskennis :P Er zullen vast wel experts hier zitten :P |
google kan hier heel goed bij helpen :) .
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn vriendin is naar de huisarts geweest en had een beetje hoge bloed druk. Dat was overigens niet de reden waarom ze naar de huisarts moest. Maar ze vroeg zich af hoe ze van die hoge bloed druk af kon komen. Ze houd ook wel erg veel van Chocola. Dus ze wilde eigenlijk ook wel weten of ze daar hoge bloed druk van kreeg? |
de makkelijkste manier om je bloeddruk te verlagen (als je geen overgewicht hebt) is minder zout eten...
ik wist precies hoe dat kwam, maar nu niet meer :P het heeft iets met je nieren te maken... |
Citaat:
Zoiets dacht ik iig. |
Verder is het geloof ik ook van belang wat hoog is. De onderdruk of de bovendruk. Het schijnt dat als je onderdruk hoog is er sprake is van een 'hoge bloeddruk' in de zin dat het niet gezond is. Je bovendruk kan schommelen omdat dat weer te maken heeft met emoties die je ondergaat (bijv als je zenuwachtig bent kan hij hoger zijn).
Om er vanaf te komen is het goed om op je voeding te letten. Inderdaad niet te veel zout, niet te vet. Mensen met overgewicht hebben ook vaak een te hoge bloeddruk. Bewegen is natuurlijk altijd goed. Tsja en als dat allemaal niet helpt is er natuurlijk de medicatie, maar daar wil je niet zo snel aan beginnen omdat ik begrepen heb dat je daar redelijk lang zo niet altijd aan vast zit. Maar of het echt allemaal zo is zoals ik beschrijf durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het is een beetje een klepelverhaal. |
Weet je de exacte meting?
Bovendien als er maar een keer gemeten is hoef je je nergens druk om te maken, dat is vaak niet representatief (het kan zelfs zo zijn dat het de volgende keer gemeten wordt je een te lage druk hebt). En wat noem je hoog? 120/80 is ideaal, maar heel weinig mensen hebben dat. Om de bovendruk hoef je je helemaal geen zorgen te maken als die hoog is, door de zenuwen/spanning kan die zo de lucht inschieten. Ik had laatst ook een bloeddruk van 148 (ja ik was zenuwachtig :o) / 88 maar ik kan me daar niet druk over maken. Maar gezond eten, dus alles eten wat moet, en niet drinken (alcohol) en niet roken. Door te gaan sporten kan je soms je bloeddruk omlaag brengen. En als het echt hoog is, dan zijn er natuurlijk medicijnen. |
ik heb een lage bloeddruk en dat is bepaald niet leuk.
waarschijnlijk geervd van mijn moeder. |
Citaat:
|
Citaat:
je lichaam probeert het gehalte aan zouten en eiwitten in je bloed op een constante waarde te houden. als je nu veel zout eet (wat in je bloed terecht komt), gaat dat gehalte omhoog. dus moet dat gecompenseerd worden door het vasthouden van vocht (de nieren gaan minder vocht uitscheiden). zo krijg je dus meer bloed en hoe meer bloed, hoe hoger de bloeddruk. vergelijk het met een ballon die je met water vult, hoe meer water hoe hoger de druk in de ballon. |
Citaat:
Citaat:
zoveel mogelijk niet-medicamenteus inderdaad, hoewel de oorzaak van de hoge bloeddruk vaak niet duidelijk is zodat er dan wel medicamenteus wordt behandeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20. |