Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Alternatieve Werelden... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=998392)

2079 30-10-2004 16:06

Alternatieve Werelden...

Stelling: Bij elke gebeurtenis en elke beslissing word een Alternatief Universum gecreëerd.
Uitleg: Als je een beslissing neemt zoals ga ik stappen ja of nee worden er twee Universums gecreëerd. Eén waarin je wel gaat stappen en één waarin je niet gaat stappen met elke gevolgen van dien. Of In dit Universum is de The Battle of Britain gewonnen door de Geallieerden maar in een ander Universum door de AS-Mogendheden. Wederom met alle gevolgen van dien.

Wat vind je van deze stelling?

Copycat 30-10-2004 16:13

Soort van 'sliders' de serie :p
Maar ik snap je uitleg niet goed :o

Archont_temp 30-10-2004 16:21

Ik denk wel dat er bepaalde dimensies zijn!

Dat moet haast wel, is het ook niet ergens bewezen ofzo, wat ik ooit gehoord heb? :)

2079 30-10-2004 16:22

Citaat:

Copycat schreef op 30-10-2004 @ 17:13 :
Soort van 'sliders' de serie :p
Maar ik snap je uitleg niet goed :o

Goed, ik bedoel te zeggen dat iedere beslissing invloed heeft op de Toekomst. Als je een beslissing moet nemen kun je altijd kiezen uit twee of meer opties. Voor elke optie word een Universum gecreëerd. Maar jij in dit Universum beleeft maar in één van deze 'opties'.

hhendrikxx 30-10-2004 16:25

Maar het punt is: alles is min of meer een beslissing. Als ik nu even iets harder op een toets tik, is dat dan ook al een beslissing. Of is het allemaal min of meer 'analoog', in de zin dat er gevallen zijn die binnen dezelfde categorie vallen.

Dus iets harder op de D tikken :) is geen beslissing.
Ipv. op de D op de E tikken wel?

???

Makali 30-10-2004 16:48

bedenkelijk dan moeten er wel heel veel werelden naast elkaar bestaan! Doet denken aan die filosoof die dacht dat hij elke dag naast een andere vrouw wakker werd :D

Archont_temp 30-10-2004 18:33

Citaat:

makelville schreef op 30-10-2004 @ 17:48 :
bedenkelijk dan moeten er wel heel veel werelden naast elkaar bestaan! Doet denken aan die filosoof die dacht dat hij elke dag naast een andere vrouw wakker werd :D
Geen werelden, dimensies.

Alexanchez 30-10-2004 21:33

Aangezien ''we'' al een oneindigde tijd achter de rug hebben en er een onbeperkt aantal beslissingen mogelijk is, zijn er al oneindigt veel demensies. En er komen dus niet meer demensies bij omdat het aantal al geen einde heeft.

Edit: een beetje onduidelijk. :(

Daevrem 30-10-2004 21:55

Ik vind het een elegante oplossing voor enkele natuurkundige problemen.

Ymir 31-10-2004 00:48

mwah, ik weet niet.... ik heb zelf een redelijke tijd geleden ook zoiets gedacht, maar ik vind het nogal arrogant eigenlijk....
dat wij zo belangrijk zouden zijn dat er hele nieuwe dimensies worden gecreeërd waarin al onze keuzes afgespiegeld worden.... ik geloof er niet zozeer meer in...
(als dit nogal wazig/onduidelijk overkomt probeer ik morgen wel even wat duidelijker te posten, het is nu denk ik iets te laat om nog goed uit m'n woorden te komen :o )

Bloedpropje 31-10-2004 01:34

Ik vind het onzin.

Ik heb er al eerder van gehoord maar ik heb er nog geen goede onderbouwing voor gezien. Post het maar als die wel bestaat, anders blijf ik het onzin vinden. :)

Daevrem 31-10-2004 02:01

Citaat:

Rikkus schreef op 31-10-2004 @ 01:48 :
mwah, ik weet niet.... ik heb zelf een redelijke tijd geleden ook zoiets gedacht, maar ik vind het nogal arrogant eigenlijk....
dat wij zo belangrijk zouden zijn dat er hele nieuwe dimensies worden gecreeërd waarin al onze keuzes afgespiegeld worden....

Uuuh... Arrogant. De stelling is dat er een oneindig aantal werelden bestaat die elke seconde ook nog eens oneindig gekwadrateert worden.

En jij spreekt over uniekheid van onze wereld en dus arrogantie?

Makali 31-10-2004 08:01

Citaat:

Solero schreef op 30-10-2004 @ 19:33 :
Geen werelden, dimensies.
Ruikt het een roos onder een andere naam minder aangenaam? :o

willypirate 31-10-2004 09:50

Citaat:

The Count schreef op 30-10-2004 @ 17:06 :
Stelling: Bij elke gebeurtenis en elke beslissing word een Alternatief Universum gecreëerd.
Uitleg: Als je een beslissing neemt zoals ga ik stappen ja of nee worden er twee Universums gecreëerd. Eén waarin je wel gaat stappen en één waarin je niet gaat stappen met elke gevolgen van dien. Of In dit Universum is de The Battle of Britain gewonnen door de Geallieerden maar in een ander Universum door de AS-Mogendheden. Wederom met alle gevolgen van dien.

Onzin .Ik geloof niet dat wij mensen door te denken of keuzes te maken , fysieke dimensies kunnen creëren. Als je in jouw voorbeeld niet ga stappen , dan word die dimensie dus niet gecreërd, hetzelfde geld voor als je wel gaat stappen. Voor de mens bestaan er maar 5 waarneembare dimensies. De eerste ben je zelf , je innerlijk is je eigen dimensie , die het gevoel van onbeperkte dimensies geeft door keuzes en/of beslissingen , maar in feitelijk gewoon enkelvoudig is , je "Ik" .De ander 4 dimensies kunnen we waarnemen met onze zintuigen. De ruimtetijd dus. De ruimtetijd verandert niet door onze keuzes , we hebben alleen beperkte invloed op de bewegingen erbinnen. Onze keuzes hebben dus geen invloed op de ruimtetijd als feit , we hebben hooguit beperkte invloed op beweging en materie binnen de ruimtetijd. ;)

mathfreak 31-10-2004 10:40

Citaat:

Alexanchez schreef op 30-10-2004 @ 22:33 :
Aangezien ''we'' al een oneindigde tijd achter de rug hebben en er een onbeperkt aantal beslissingen mogelijk is, zijn er al oneindig veel dimensies. En er komen dus niet meer dimensies bij omdat het aantal al geen einde heeft.
We hebben geen oneindig tijdsverloop achter de rug, aangezien de huidige leeftijd van het heelal, zoals we dat nu kennen, 15 miljard jaar is, wat dus op een eindig tijdsverloop duidt. Het mogelijke aantal dimensies staat daar volkomen los van. Wiskundig is het inderdaad mogelijk om van een oneindig aantal dimensies te spreken, maar dient er in dat verband wel onderscheid gemaakt te worden tussen aftelbare en overaftelbare dimensies.

Archont_temp 31-10-2004 21:29

Citaat:

makelville schreef op 31-10-2004 @ 09:01 :
Ruikt het een roos onder een andere naam minder aangenaam? :o
Als het een tulp is wel ja.

aniki 01-11-2004 04:50

Wie zegt dat er echt bij iedere keuze een nieuwe dimensie moet ontstaan. Het leven van de meeste mensen heeft helemaal geen invloed op de toekomst van de wereld. ( Zou de wereld er nu anders uitzien als er rond 1900 een derdewereldkindje niet zou zijn geboren? En maakt het echt wat uit of je op een dag een broodje kaas of broodje gezond neemt? )
Kan het dan niet zo zijn dan alleen de belangrijke keuzes, gemaakt door belangrijke mensen een nieuwe wereld creeren.

Bloedpropje 01-11-2004 07:32

Citaat:

aniki schreef op 01-11-2004 @ 05:50 :
Zou de wereld er nu anders uitzien als er rond 1900 een derdewereldkindje niet zou zijn geboren? En maakt het echt wat uit of je op een dag een broodje kaas of broodje gezond neemt?
Ik denk van wel.

Shitonya 01-11-2004 14:43

Citaat:

ik geloof dat er voor elke keus die je maakt een andere afloop is, maar een heel universum? Dat vind ik ietwat te gek voor woorden

nare man 01-11-2004 17:13

Citaat:

(...)

Totale onzin. Het feit dat jij iets niet doet, wil niet zeggen dat ergens een parallel universum is waar je dat wel doet, laat staan dat dat universum pas ontstaat op het moment dat jij die keuze maakt.

Copycat 01-11-2004 18:15

Citaat:

The Count schreef op 30-10-2004 @ 17:22 :
Goed, ik bedoel te zeggen dat iedere beslissing invloed heeft op de Toekomst. Als je een beslissing moet nemen kun je altijd kiezen uit twee of meer opties. Voor elke optie word een Universum gecreëerd. Maar jij in dit Universum beleeft maar in één van deze 'opties'.
Dan vind ik het totaal nergens op slaan :p .

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.