![]() |
Aders Slagaders
hey ...
kan iemand me misschien uitleggen waarvoor aders en slagaders dienen??? ik kom er niet echt uit....! alvast bedankt...! |
slagaders om het zuurstofrijk bloed naar de organen te vervoeren, aders om het zuurstofarm bloed terug naar het hart/longen te leiden.
Zoiets had ik d8 ik 4 jaar geleden geleerd, maar tis volgens mij wel goed |
Slagaders zijn daarmee belangrijker dan aders: Als een slagader open gaat, is er een orgaan dat minder zuurstof krijgt, met alle gevolgen vandien. Als een ader open gaat, verlies je alleen bloed. Slagaders liggen dan ook dieper in je lichaam, aders meer aan de buitenkant.
Slagadres "pompen" ook een beetje mee door zich samen te trekken, aders hebben alleen een soort kleppen die er voorzorgen dat het bloed niet terug stroomt. Zo iets :) |
Citaat:
slagaders vervoeren ALTIJD het bloed van het hart vandaan. Dit bloed HOEFT NIET altijd zuurstofrijk te zijn --> kijk maar naar de longslagader --> hardstikke zuurstofarm aders vervoeren het bloed ALTIJD naar het hart toe en de longader is dus zuurstofrijk. (ook de aderen in de placenta die het zuurstofrijkbloed naar het embryo voeren) een groot verschil tussen slagaders en aders is dat aders kleppen bevatten en slagaders niet. de stroonsnelheid van het bloed is anders en de slagaders hebben een meer gespierde wand. Sander |
Citaat:
|
okee --> hoe zit het dan met de placentaslagader en -ader
hij heeft niet in 'het algemeen' gelijk in het algemeen geldt: een slagader voert het bloed van het hart vandaan, een ader naar het hart toe dat geldt altijd en daar zijn geen uitzonderingen en dus geldt dit 'in het algemeen' Sander |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35. |