![]() |
Sociale dienstplicht?
Donner omarmt sociale dienstplicht jongeren
Uitgegeven: 30 oktober 2004 17:16 Laatst gewijzigd: 30 oktober 2004 17:17 ROTTERDAM - Minister Donner van Justitie wil graag dat vooral jongeren actiever deelnemen aan en meer betrokken raken met de samenleving. De maatschappelijke participatie kan handen en voeten krijgen door een sociale dienstplicht, die gemeenten voor de jeugd kunnen regelen. De bewindsman bracht dat zaterdag in Rotterdam naar voren op de landelijke CDA-actiedag over Waarden en Normen. Een sociale dienstplicht is al langer een wens van het CDA, de partij van de minister. John F. Kennedy Donner refereerde aan een uitspraak van de vroegere Amerikaanse president John F. Kennedy. Die riep jongeren op zichzelf af te vragen wat zij voor hun land kunnen doen in plaats van zich af te vragen wat hun land voor hen kan doen. Kennedy richtte daarna een korps op van jonge vrijwilligers die taken in de samenleving gingen verrichten. Allerlei vormen Donner ziet allerlei vormen voor zich waarbij jongeren zich nuttig maken voor de maatschappij, al dan niet in een aaneengesloten periode. Bij een sociale dienstplicht kunnen jongeren bijvoorbeeld taallessen geven, contacten hebben met en steun bieden aan mensen in de bijstand, ouderen of gehandicapten en zich bezighouden met buurtbeheer of toezichthoudende taken. Gemeenten zouden die taken kunnen coördineren. Hij is blij met experimenten van scholen met maatschappelijke stages. Duidelijkheid Volgens Donner maakt een versterking van de maatschappelijke participatie in één keer duidelijk en tastbaar wat we nu precies bedoelen met waarden en normen in een betrokken samenleving. "En sluit een verplichte periode van dienstbaarheid niet aan bij ideeën over opbouw van rechten in de sociale zekerheid, levensloop, inburgering en burgerschap?" (©Nu.NL) |
Pleeze.... :rolleyes:
|
Tegen.
Sociale dienstplicht? Ik heb wel wat beters te doen met mn tijd. Net als dat ik het leger niet in zou gaan omdat ik tegen zo'n soort verplichting ben, ben ik ook tegen deze dienstplicht. Als je het wil doen dan doe je het wel, maar als je het niet wil dan vind ik niet dat ze je kunnen verplichten. Ik ben niet erg sociaal ingesteld en doe liever wat ik boeiend of leuk vind, en als ik verplicht wordt om 'sociaal'bezig te gaan dan doe ik dat toch maar halfslachtig en met tegenzin, waardoor ik een klotehumeur krijg en me afreageer op de mensen in mn omgeving... |
Stel dan zoiets op vrijwillige basis in. Wat heb je nou aan jongeren die met tegenzin en een chagerijnige kop mensen gaan "helpen".
Btw, ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd. |
ach ik denk dat het geen kwaad kan om eens wat verder te kijken dan de balk voor de ogen dik is, maar inderdaad, een ongemotiveerde sjacherijnige tiener die een bejaard mensje vloekend en tierend helpt met haar boodschapjes is ook niet echt een gelukkige situatie.
Voor mij persoonlijk: met mijn beroep ben ik al sociaal genoeg bezig, dus ik zou ook weigeren. |
Q: Ben je voor of tegen?
A: Ja/nee Wat is het nu precies? :D In elk geval vind ik sociale dienstplicht een slecht idee, omdat mensen dan niet de zorg krijgen die ze verdienen. Ik ken mensen in Duitsland (waar studenten dus een jaar in de bejaardenzorg moeten werken) en hoe ze die mensen behandelen...vreselijk. Je moet gewoon gekwalificeerd en enthousiast personeel hebben. |
Mooi is dat, eerst al het geld wegzuigen aan subsidies voor orkesten, bbuurtcentra, en andere gelegenheden, en dan zeggen dat jongeren niets sociaals doen :/. Verder ging het Kennedy over vrijwilligers. En oja, ik pas even de poll aan.
|
Ik dacht dat mensen eigen verantwoordelijkheid hadden.
|
Citaat:
( en laten we wel wezen: die sociale dienstplicht komt wel erg goed uit: dan kost het de overheid geen cent :rolleyes: ) |
Ik ben tegen de sociale dienstplicht. Jongeren zouden hun tijd moeten kunnen gebruiken om te studeren en anders om te gaan werken. Het onbetaald laten werken van mensen vind ik in feite een vorm van dwangarbeid. Ook als het door de staat en zonder onderscheid te maken tussen personen wordt opgelegd.
Donner gaat maar lekker zelf konten van bejaarden afvegen. Daar is ie vast geschikter voor dan voor Minister van Justitie! |
tegen omdezelfde reden als nare man
Het doet af aan de kwaliteit en daarbij zie ik mezelf dat niet zo een twee drie doen |
Minister Donner heeft het probleem van erodering van ons normen en waardenbestel niet helemaal begrepen. De overheid is de grootste veroorzaaker van het feit dat de waarden, normen en gemeenschapsgevoel aan het verdwijnen is in onze samenleving.
Doordat de overheid sinds de jaren '60 steeds meer taken van de samenleving heeft overgenomen, voelt men zich niet verantwoordelijk voor elkaar. Bepaalde omgangsnormen zijn niet meer noodzakelijk, omdat men niet meer afhankelijk van elkaar is. Dit heeft geleid tot een verval van waarden, normen, gemeenschapsgevoel en solidariteit. De oplossing van dit probleem, dat veroorzaakt is door de te ver doorgeschoten verzorgingsstaat, is niet meer overheidsbemoeienis, maar juist minder. De overheid moet de verzorgingsstaat moderniseren en meer verantwoordelijkheid overlaten aan de samenleving. |
Voor.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
tegen.
prachtig idee in theorie, maar ik ken geen jongere die dat zou willen doen. |
ik heb wel wat beters te doen
meneer donner mag oprotten |
Heeel erg tegen (n) Ik vind dat je zelf moet weten of je in het leger gaat of niet :D
Citaat:
|
Donner is een zielige oude man wiens meesterstitel moet worden afgenomen op grond van het feit dat hij als jurist totaal incompetent is.
|
Citaat:
|
das nog erger
|
Citaat:
|
Tegen, lijkt me duidelijk.
Ten eerste kun je geen enkele jongere dwingen iets voor de maatschappij te doen en er vriendelijk bij te blijven lachen. Daarnaast vind ik het belachelijk, waarom zouden wij als drukke jongeren met een schoolcarriere, een bijbaan en behoefte aan vrije tijd, de nalatigheid van onze eigen overheid als het gaat om sociale voorzieningen moeten opvangen? Rot toch gauw een eind op. Daarnaast wil ik graag de vergelijking met een eerdere uitspraak van de heer Kennedy even ontkrachtigen door te zeggen dat de door hem bedoelde "dienstplicht", die we ook uit andere maatschappijen kennen geheel vrijwillig was. |
Citaat:
Vooral van jongeren kun je weinig altruïsme verwachten. |
Voor
maar eigenlijk klinkt t allemaal best communistisch :) hervormingsprogramma's enzo door de overheid :o yay :P maar een beetje bejaarden helpen met de vergrijzing in aantocht is niet mis. :P het gaat hier niet om militaire dienstplicht, he :o |
Citaat:
|
Tegen, ben al te druk bezig met dingen als vrijetijdsmanagement, voor-de-buis-hangen-met-een-zak-chips en het o zo inspannende verplaats-je-lichaam-van-bed-naar-pc. Geen idee dus waar ik nog de tijd vandaan moet halen om oude mensen te wassen.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
haha Citaat:
verhoging salarissen als je het geld niet hebt is moeilijk en personeel uit het buitenland betekent meer mensen in Nederland om te voeden en te onderhouden (onderdak etc). :o kun je beter eerst je eigen kroost wat moraliteit bijbrengen. Citaat:
Sommige mensen worden met dit principe al opgevoed. Hoera voor hun, maar het grote grut interesseert zich de ballen voor hun medemensen die liggen weg te rotten in bejaardentehuizen. |
Citaat:
|
Citaat:
:| :P |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
ze nemen wel woonruimte in beslag :o Citaat:
als je het vrijwillig aanbiedt zijn het toch allen maar dezelfde mensen die het doen en nu net niet die lui die alleen maar hun eigen leventje wat interesseert (n) |
Citaat:
Blijft alleen het morele aspect over wat weer voor problemen zorgt. ;) |
Citaat:
je oordeelt over wie mag leven en wie dood moet. Da's gewoon moorden, aangezien de mensen er in kwestie die de pil van drion voorgeschoteld krijgen er dan niet zelf voor kiezen (of de sociale druk zo groot is dat ze eigenlijk er ook niet zelf voor kiezen - dit zie je bv sterk terug bij vrouwenbesnijdenis in somalie, die sociale druk en waartoe het kan leiden) (n) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
is er genoeg plek? :o Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
en wmb is er niet genoeg plek. tenzij je iedereen op 2 vierkante meter wilt laten wonen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
eventueel zou je bejaarden ook kunnen exporteren naar een of ander warm land, zorg van dezelfde kwaliteit is daar een stuk goedkoper :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
het is niet je schuld dat je oud (en nutteloos) wordt :o Mijn vader had trouwens een idee om onder de rollators bewegende borstels te maken. Kunnen ze de straten schoonhouden :D |
Citaat:
|
Citaat:
want het gaat buiten jouw schuld om en je kunt er niets aan doen |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45. |