![]() |
Oplossing probleem Israel en de Palestijnen
DISCLAIMER: In dit topic probeer ik mogelijkheden te onderzoeken voor een oplossing voor dit verschrikkelijke conflict. Ik zeg dus niet dat ik de oplossing pasklaar heb!
'Mijn' oplossing: Israel trekt zich terug uit de bezette gebieden: Gaza, Oost-Jaruzalem, WestBank. De VN stationeren daar een vredesmacht. Alle kolonisten moeten weg. Of blijven, maar worden dan Palestijns staatsburger. Palestijnse vluchtelingen kunnen terug naar Palestina. De internationale gemeenschap geeft grootscheepse financiele hulp. OF Israel lijft alle gebieden in. Alle Palestijnen krijgen Israelisch paspoort. Alle Palestijnse vluchtelingen mogen terugkeren naar dit grotere Israel. Nieuwe verkiezingen. |
Nah, voor beide ideeën is teveel tegenstand, uit beide kampen.
Zoals dat geldt voor alle ideeën over de verdeling van het land daar. |
Ja, maar er moet toch wat gebeuren.
Die kolonisten in Israel en de extremisten aan Arabische zijde willen HEEL het land, maar dan ZONDER de ander. En dat kan niet. Je neemt of het hele land (in de praktijk dus een groter Israel) en je krijgt er miljoenen 'anderen' (in de praktijk de Palestijnen) dus gewoon bij. Het is OF het land op geven. OF het land houden en de ander erbij nemen. Zelf zou ik een een-staat oplossing het mooiste vinden. Niet haalbaar? Dan heel snel Palestijnse staat... |
oh ik heb er zo ook één.
israel verplaatsen naar californie |
Mijn oplossing:
De Paletijnen krijgen gewoon al hun land terug dat van hen is afgenomen :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
OF land delen (een land dus) OF land opsplitsen (allebei apart). EN STOPPEN MET DIE NEDERZETTINGEN! |
Citaat:
Citaat:
(y) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ga voor antwoord 2, mits de palestijnse vluchtelingen geen terroristen zijn zoals Yassin en Rantisi dat bijvoorbeeld waren. "Israel lijft alle gebieden in. Alle Palestijnen krijgen Israelisch paspoort. Alle Palestijnse vluchtelingen mogen terugkeren naar dit grotere Israel. Nieuwe verkiezingen" |
Heel goed. Maar dan is er dus geen sprake meer van een puur joodse staat.
Dat lijkt me toch steeds moeilijker voor Israel. Ook daar zullen immigranten heenkomen. Legaal of illegaal. Gebeurd nu al... |
what about 1 staat onder een nieuwe identiteit dat zowel een joodse als palestijnse staat (nee, niet islamitisch want die zijn er al genoeg) is. Waarin joden en palestijnen op grond van hun afkomst of religie terug kunnen keren - mits ze voldoen aan de veiligheidseisen (net zoals dat nu ook het geval is en beschreven staat in the Law of Return).
Het probleem van een twee-statenoplossing is dat westbank en gaza als deze een palestijnse staat vormen gescheiden zijn door een stukje israel. Nu is dit niet uitzonderlijk (bij Polen zit ook nog steeds een stukje Rusland, bv..) maar erg gemakkelijk en handig is dat niet. Verbinden met een brug of tunnel is nogal gevoelig voor aanslagen uit beide extremistische kanten. En daarnaast heb ik weinig vertrouwen in een fatsoenlijke palestijnse autoriteit op dit moment met die kut-extremistische groeperingen die gewoon meer macht lijken te hebben. :o Deze organisaties zullen wellicht nog steeds bestaan in een 1 staat oplossing, maar misschien dat hun macht dan wat ingedamd is. |
Citaat:
2) Hoe kunnen er "genoeg" islamitische staten zijn ( wat zijn "islamitische staten" trouwens? Lijkt me nogal dat de meningen daariover uiteen lopen en dat de meeste statebn die zich islamistisch noemen gewone dictaturen zijn waar alles draait om de wil van de elite ). Als een meerderheid van de bevolking van het land een islamtische staat wilt, dan lijkt het mee dat het niet meer dan logisch is dat de staat " islamitisch" wordt. 3) Law of Return is redelijk discriminerend. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
hoezo? is staten baseren op nationaliteit dan niet ook ondemocratisch? Citaat:
islamitische staat is een joodse staat voor moslims :P nou goed? En Iran is bv een islamtische staat. Wat ik met genoeg bedoelde is dat moslims op zich naar een islamitische staat kunnen verhuizen als ze daar willen wonen en joden naar een joodse staat als ze willen. En er is maar 1 joodse staat en er bestaan al islamitische staten, dus waarom zou die ene joodse staat moeten verdwijnen? Citaat:
Daarom wordt ie ook uitgebreid naar Palestijnen in mijn schets. |
een persoon die oplossingen bedenkte van minder dan 1 a4 voor zon probleem heeft het niet begrepen :o
|
Citaat:
|
Over B'sd:
These are the Hebrew letters (right to left) Bet, Samaech, and Daled. In English, this would be B"SD. It stands for "B'Siyata D'Shmaya", which is Aramaic for "With the help of Heaven". Many people put it at the top of documents, including Web pages, as a sign of respect for "You-Know-Who" (or would that be "Hu" ;-) , a way to ask for Divine Assistance in getting the document to it's source, and an acknowledgement of where the creative juices came from that made it possible to write the document. http://www.geocities.com/silverjamese/bsd.html Op zich niks mis mee dus, als je maar gewoon uitlegt wat het betekent |
Oplossing nummero twee, met de toevoeging dat de palestijnse 'vluchtelingen' nooit naar Israel mogen.
|
Koni'chiwa
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
waarom is geen scheiding van staat en "kerk" ondemocratisch? Citaat:
alsof er geen verschillen binnen het jodendom zijn... Citaat:
Het is me nog steeds niet duidelijk wat er ondemocratisch aan is. Citaat:
Alsof alleen maar joden mogen wonen in Israel :rolleyes: |
Citaat:
De staat Isreal krijgt een ander naam iedereen krijgt stemrecht en er komen gemende scholen waar in hethebreeuws en arabisch word lesgegeven. Er komen verkiezingen met genoeg kandidaten uit beide kampen de dienstplicht word afgeschaft. Palestijnen krijgen evenveel rechten en mogen vrijlijk reizen. Oorlogsmisdadigers worden uitgeleverd aan het internationale hof. |
Citaat:
Het internationale hof wordt niet erkend, maar oorlogsmisdadigers worden in israel vervolgd.. (INCLUIS Hamas/Fatah/Hizballah/PLO enz). Iedereen krijgt wel stemrecht en iedereen, vrij van een misdadig verleden, kan zich kandidaat stellen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
verder (y) |
Citaat:
|
Citaat:
is ook het geval als je het richt op nationaliteit of hoe lang je hier woont en niet vanwege het feit dat je hier woont. Citaat:
en for the sake of it, zouden imo palestijnen ook hierin opgenomen moeten worden als er een 1 staat zal zijn. |
Citaat:
Maar de belabberde economie zal verholpen worden als toerisme weer zal gaan floreren. Waarom zou het joodse karakter wrevel opwekken in een democratie? Werkt het christelijke karakter wrevel in de Nederlandse democratie? |
Citaat:
Voorheen was had het een Arabisch karakter dus het is een schrijnende wond |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat gaat niet makkelijk. Citaat:
vanwege de fucked up wereld Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
:p |
wat dacht je van de Israel de betwiste gebieden zoals de west bank en gaza terugeeft aan de palestijnen zover dat Israël zijn veilige grenzen kan waarborgen. Mocht er dan een echte vrede komen kan Israël de rest van het betwiste gebied terug geven.
Israël blijft gewoon een joodse staat omdat er voornamelijk joden wonen, en de huidige democratisch gevormde scheiding van kerk en staat blijft gehandhaafd. En de Israelische arabieren blijven dezelfde rechten behouden als joodse israeli's. Vond het idee van barak om de gevluchte palestijnen te compenseren ipv recht op terugkeer te verlenen wel goed maar op voorwaarde dat de gevluchte joden uit arabische staten ook gecompenseerd worden Van de oorspronkelijke Palestijnse vluchtelingen uit 1948 zijn er naar schatting nog slechts 150.000 in leven. Als er dan van een mogelijkheid tot terugkeer gesproken moet worden, geldt dat hun en niet al hun nakomelingen, die in de Arabische staten zijn geboren. Israël dient gewoon eenzijdig de voorstellen van barak uit te voeren met een krachtig beleid op het gebied van veiligheid te blijven uitvoeren.. het veiligheids hek blijft gehandhaafd totdat er een duurzame vrede is bereikt. Palestijnen krijgen een eigen palestijnse staat en moeten vanzelf overgaan van terreurstaat naar harmonieuze samenleving. |
diegene die trouwens beweert dat de bezetting van Israël van de betwiste gebieden de oorzaak is van het huidige geweld en het verzet van de palestijnen is niet op de hoogte van de geschiedenis
|
Niet weer. :(
|
Citaat:
1. willen de palestijnen niet 2. Libie doet dat al (sinds kort :)) |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01. |