Oud 29-10-2004, 20:37
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Hallo,

Thuis heb ik internet via een server. Dit is een k6-2 533 mHz met 56 mb geheugen. Hier stond eerst wind2k sp4 op, maar omdat die niet stabiel genoeg was, probeerde ik win XP sp1. Deze leek nog instabbieler (elke dag rebooten omdat het vast liep). Ik heb toen Fedora Core 2 geprobeerd. Echter had ik iets fout gedaan (Lilo niet op MBR ), waardoor ik heb opnieuw moest installeren. Deze installatie had ik aangezet en was naar school gegaan. Toen ik terug kwam weer vastgelopen.

Waarschijnlijk dus een hardware-matig probleem. Ik heb al aan de volgende dingen gedacht:
* Andere monitor
* Andere plek voor de server (stond eerst in een hokje)
* Schijf geformatteerd, is inmiddels ongeveer 5x gebeurd
* Andere partities, is ook al aantal keer gebeurd
* Lief tegen 'm praten
* Memtest ( http://www.memtest86.com/ ), geeft geen errors.

Wie heeft een id waar het nog meer aan zou kunnen liggen? Zou het aan de HD kunnen liggen?

Bvd
Oud 29-10-2004, 21:10
Methuselah
Methuselah is offline
XP wordt aangeraden minstens 128Mb en liefst minstens 256Mb RAM te gebruiken...

Probeer 98SE eens 'n keer
Oud 29-10-2004, 21:43
M@rco
M@rco is offline
Voeding?
Oud 29-10-2004, 21:49
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 29-10-2004 @ 22:10 :
XP wordt aangeraden minstens 128Mb en liefst minstens 256Mb RAM te gebruiken...

Dat is geen reden tot vastlopen, ik heb XP prima draaien op een PII 450 met 128mb ram. Een Dell optiplex. Een rotte HDD maakt een erg goede kans, ik heb ook zoiets gehad met een snellere PC, een 1600Mhz bak met 256mb ram. Erg snel kreeg-ie al vastlopers en was het systeem super traag terwijl dat niet zo zou moeten zijn.

Het was dus de HDD! Ik heb een programmaatje gedraaid genaamd GW-SCAN. De harddisk ging later alsnog weg simpelweg omdat we er nog garantie op hadden maar in feite werkte het weer dankzij deze util.

Een andere kanshebber is je CPU temp heb je al gekeken hoe heet dat ding wordt? Of dat-ie is overgeklockt oid? Of gewoon op een verkeerde FSB draait?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 23:07
Koen
Koen is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 29-10-2004 @ 22:10 :
Nee dat is wat, op een server. Kan je veel beter een simpele linux distro proberen, dat is 100x beter.

Als je RAM oke is, kan het eigenlijk alleen maar aan je voeding of aan de koeling liggen. Een slechte harde schijf laat een bak niet continue vastlopen lijkt me, daar zijn wel foutcontroles voor.

Een te warme CPU of slechte voeding zou wel kunnen, al zou dat eerder in een herstart dan in een echte vastloper resulteren, zou ik denken. Al eens gecheckt hoe warm die CPU wordt, of de fan nog draait en of je voeding wel voldoende vermogen levert?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 23:20
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Bedankt voor de reacties!

Voorheen was mijn internetserver altijd een p166 met 48 mb geheugen, waar 2ksp4 op draaide zonder problemen. Verder draait XP ook gewoon zoals het hoort, dus dat moet het idd niet zijn. Fedora gaf het wel aan dat het wat weinig was, maar moet er in principe ook mee overweg kunnen. Zeker aan het begin van een installatie lijkt me.

De bak heeft jarenlang goed gedraaid, maar dat is natuurlijk geen garrantie voor de toekomst. Het zou idd aan de voeding kunnen liggen. Hoe check ik dat?

Misschien helpt het als ik zeg dat hij steeds vaker / sneller vast loopt (bevriesd). Eerst was het 1x per week, nu 1 a 2 x per dag. CPU temp heb ik nog niet gekeken. Dit zou het best kunnen zijn, hoewel de cpu niks hoeft te doen (het is een server...). Maar misschien dat de fan langzamerhand de geest geeft.

Orion16 bedankt voor de tip, ik zal GWSCAN proberen.
Oud 30-10-2004, 00:11
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 30-10-2004 @ 00:20 :

De bak heeft jarenlang goed gedraaid, maar dat is natuurlijk geen garrantie voor de toekomst. Het zou idd aan de voeding kunnen liggen. Hoe check ik dat?
andere voeding erin hangen mocht dat niet werken, andere HD erin hangen. Nog instabiel... en je geheugen is oke, dan is er denk ik iets fout met je cpu of je moederbord. Kan je nog proberen om een andere cpu erin te gooien, of een ander moederbord. Maar dat wordt al wat triekier.
Oud 30-10-2004, 00:29
Verwijderd
Om de voeding te testen kan je ook proberen zoveel mogelijk onnodige dingen uit de pc te halen, zoals optische drives, onnodige harde schijven, onnodige uitbreidingskaarten enzovoort. Het kan zijn dat de voeding het kan wel volhoudt, dan is de voeding gewoon niet 'sterk' genoeg voor het systeem of word de voeding te warm.

Om te testen of je processor te warom word kan je hier cpu-burn downloaden, ook voor linux. Als tijdens de test al snel de pc uitvalt of vastloopt word de processor te warm.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 05:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Voeding, te hoge temperaturen of rotte hardware (moederbord b.v.).
Oud 30-10-2004, 15:34
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Koen schreef op 30-10-2004 @ 00:07 :
Nee dat is wat, op een server. Kan je veel beter een simpele linux distro proberen, dat is 100x beter.
Oops, had niet gezien dat 't z'n server was
Oud 31-10-2004, 03:04
phoxetis
phoxetis is offline
memtest86 ?

drie dagen continue laten draaien, als het dan nog geen kik geeft, is je hardware waarschijnlijk niet de oorzaak.

zelfs windows'95 kan driekwart jaar blijven draaien nonstop, het ligt er net aan wat je er mee doet.
Oud 31-10-2004, 12:38
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
GWSCAN werkt voor geen meter. Hij wil simpelweg niet van de diskette opstarten. Weet iemand toevallig hoe e er een cd van kan maken? Gewoon op cd branden, is dat voldoende?

Ik weet ook niet wat voor voeding erin zit. Het is een CompaQ, en die maken er altijd een sport van alles zo goed mogelijk te verstoppen. Vermoedelijk is het en 240 watt voeding. De volgende dingen zitten in de kast:
* 2 ethernet kaarten
* 1 cd-rom speler
* Diskette-drive
* Onboard video en geluidskaart
* 2 HD's
Lijkt me niet erg zwaar belast dus. Zou het helpen om te proberen of hij stabieler is als ik de cd-rom en diskette-drive loskoppel? Of heeft het meer nu 1 HD los te koppelen?
Mocht de voeding gewoon gaar zijn, zou een 230 watt dit wel moeten kunnen trekken?

De fan van de CPU blijft wel draaien, en de CPU wordt niet warm. Dit zal ik binnenkort nog een x testen met cpu-burn. Ik heb er nu een extra 128 mb geheugen stripje bijgezet, ik ga even kijken hoelang hij het nu volhoud...

/edit: kan je als screensaver de klok instellen? dan kan ik zien hoelaat hij is vastgelopen

Laatst gewijzigd op 31-10-2004 om 12:52.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 22:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Serieus duw even een andere voeding erin. En ja ook 230W zou voldoende moeten zijn, tenzij het een P4 3.0GHz is ofzo. Zelfs dan zou het moeten werken.

Werkt dat nog niet, dan het hele zaakje uitbouwen en op de grond ofzo alles loskoppelen, draadjes en kabels. Dan alleen mobo, cpu, cpu cooler, geheugen en voeding aansluiten en testen. Geen HDD of andere IDE apparaten of PCI kaarten dus.

Werkt het dan nog niet, en het ligt niet aan je geheugen, doe dan een CMOS clear (bios reset). Dat is je laatste mogelijkheid, daarna kun je hem eervol begraven met militaire ceremonie.
Oud 01-11-2004, 17:58
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 31-10-2004 @ 13:38 :
GWSCAN werkt voor geen meter. Hij wil simpelweg niet van de diskette opstarten. Weet iemand toevallig hoe e er een cd van kan maken? Gewoon op cd branden, is dat voldoende?

Je moet wel zorgen voor een bootable iets met alleen command.com erop, van CD werkt het hier bij mij prima. Ik heb er al menig harddisk mee gefixed.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 15:40
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 01-11-2004 @ 18:58 :
Je moet wel zorgen voor een bootable iets met alleen command.com erop, van CD werkt het hier bij mij prima. Ik heb er al menig harddisk mee gefixed.
Ja ok, ik geloof het best. Ik moet me er gewoon even wat beter in verdiepen. Heb ik nu even niet zoveel tijd voor.

Maargoed, hij loopt nu al 48 uur steady, zonder ook maar 1 keer vast te lopen. Dus voorlopig ben ik tevreden met de configuratie, en dat terwijl ik er alleen maar een extra geheugenstripje in heb geraust
Oud 04-11-2004, 22:58
Kaladan
Kaladan is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 29-10-2004 @ 21:37 :
Dit is een k6-2 533 mHz met 56 mb geheugen.[/B]
Als je met 56 mb je RAM bedoelt, zou ik proberen daar wat bij te doen..

Voor een server kan je zowie zo beter linux gebruiken.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten