Oud 03-11-2004, 17:45
Verwijderd
Nieuwe schoenen.
Tegenwoordig blijkt niks meer te kunnen werken zonder een compleet legioen aan regels waarop strikt toegezien wordt. En naast een prachtig boekwerk met officiële schoolregels weet elke zichzelf respecterende leraar er nog wel een paar bij te verzinnen. De meeste regels zijn echter volledig nutteloos en worden alleen verzonnen zodat leraren hun overmacht kunnen laten gelden. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kauwgomkauwen het menselijk denkvermogen met 20 procent vergroot, dus vertel dat in het vervolg maar aan je leraar die erop staat dat het stukje - bestaande uit gom, hars, rubber en was – direct uitgespuugd wordt. “Fuck the rules!” En het is zelfs literair vastgelegd!!! "Wie eigenzinnig is, heeft in het leed, dat hij zichzelf bereidt een goede leerschool." (William Shakespeare) Zo, nu hebben we het educatief niveau van deze schoolkrant ook weer wat opgekrikt.
Maar dan die nieuwe regels… Zo heeft waarschijnlijk iedereen wel wat meegekregen van het nieuwe telaatkomerbeleid, het toenemende aantal brandoefeningen en zo nog wel wat voorschriften en opleggingen.
Helaas gaat er ondanks al dit georganiseer toch regelmatig nog wel wat mis.
Als er in geval van brand zo gehandeld wordt als bij de laatste brandoefening, zou het aantal leerlingen waarschijnlijk flink slinken. Wat trouwens best goed uit zou komen gezien de dagelijkse opstoppingen in de gangen van onze school. Misschien moest men daar eens een regel voor bedenken…
Maar misschien is er nog hoop, als we de veelbelovende ‘KC…bouwt!’ brochure geloven.
“Weg met de geslotenheid van het gebouw! Studieplekken in de buurt van de vakken clusters! Een nieuw hart voor een oud gebouw. Een betere, veilige circulatie. Vergroting van lokalen!”.
Nu behoor ik zelf tot de gelukkige generatie die wel de lasten, maar niet de lusten van dit futuristische bouwwerk meekrijgt, en als klap op de vuurpijl ook nog eens hun examenjaar in de bouwpuinhopen mag afronden. Maar, dat vinden wij natuurlijk totaal geen probleem als daardoor de bruggertjes van nu hun verdere onderwijs kunnen genieten in een mooi vernieuwd gebouw, niet waar?
Maar zover is het nog niet en daarom moeten we ons eerst zien te redden in het huidige gebouw uit achttien of negentienhonderd-nogwat (ehm, iemand? Nog overlevenden uit die tijd??) en dat vereist de nodige brandoefeningen, inderdaad… Hoop echter niet op een oplossing voor al je problemen als je voor het eerst de prachtige nieuwe gangen en lokalen betreedt. Want het is met een nieuw idee als met nieuwe schoenen: je hebt er in het begin meer last dan gemak van.
De conservatieven onder ons zullen het waarschijnlijk betreuren, want die gevangenisachtige gangen en die altijd net wat te kleine lokalen hadden toch ook wel wat. En elke minuut dat je in de gang in de file staat gaat weer van je lestijd af, niet waar?
Maar stilstand is achteruitgang. Dus loop voortaan door in die gangen!
Krista Bruns

Dit had ik geschreven voor de schoolkrant.. het is best wel slecht ik weet het maar ik zat in giga-tijdnood.. En voor de mensen bij ons op school is het natuurlijk herkenbaar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2004, 17:51
Verwijderd
Inderdaad niet echt fantastisch, ik zou bijvoorbeeld geen dingen tussen haakjes zetten. Verder een paar schoonheidsfoutjes.
Je column is wel herkenbaar, aangezien wij in noodbarrakken zitten die hadden moeten dienen tot 1974(!), maar die nog steeds worden gebruikt door leerlingen. Ook ik zal mijn examenjaar afsluiten in die noodbouw, het jaar erna zit iedereen in het nieuwe gebouw, zo staat het gepland. Misschien kunnen we met onze scheikundeleraar regelen dat we het gebouw op mogen blazen.

Grim
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 15:53
Verwijderd
Op schoolkrantjesniveau is het wel aanvaardbaar toch..
Het gemiddelde artikel is daar een van internet gehaalde filmrecensie, dus ach. Ik hoop dat het gewaardeerd gaat worden!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Kristaco schreef op 04-11-2004 @ 16:53 :
Op schoolkrantjesniveau is het wel aanvaardbaar toch..
Het gemiddelde artikel is daar een van internet gehaalde filmrecensie, dus ach.
Vind je me harteloos als ik zeg dat dat géén argument is?
'Ik heb een 2,6 gehaald, de rest van de klas had lager.'
Dat wil niet zeggen dat de 2,6 geen kutcijfer is, dat is gewoon ronduit slecht. Dat je de beste van de klas bent kan uiteindelijk niemand schelen. Maar als de gemiddelde kwaliteit is wat jij beschrijft, dan is het ZEKER wel aanvaardbaar. ( )

Citaat:
Ik hoop dat het gewaardeerd gaat worden!
Dat zal meer zeggen over de leerlingen dan over je column.

Grim - ik word altijd pissig als iemand me roloogt
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 16:12
songeur
songeur is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 03-11-2004 @ 18:45 :
Nieuwe schoenen.
Tegenwoordig blijkt niks meer te kunnen werken zonder een compleet legioen aan regels waarop strikt toegezien wordt. En naast een prachtig boekwerk met officiële schoolregels weet elke zichzelf respecterende leraar er nog wel een paar bij te verzinnen. De meeste regels zijn echter volledig nutteloos en worden alleen verzonnen zodat leraren hun overmacht kunnen laten gelden. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kauwgomkauwen het menselijk denkvermogen met 20 procent vergroot, dus vertel dat in het vervolg maar aan je leraar die erop staat dat het stukje - bestaande uit gom, hars, rubber en was – direct uitgespuugd wordt. “Fuck the rules!” En het is zelfs literair vastgelegd!!! "Wie eigenzinnig is, heeft in het leed, dat hij zichzelf bereidt een goede leerschool." (William Shakespeare) Zo, nu hebben we het educatief niveau van deze schoolkrant ook weer wat opgekrikt.
Maar dan die nieuwe regels… Zo heeft waarschijnlijk iedereen wel wat meegekregen van het nieuwe telaatkomerbeleid, het toenemende aantal brandoefeningen en zo nog wel wat voorschriften en opleggingen.
Helaas gaat er ondanks al dit georganiseer toch regelmatig nog wel wat mis.
Als er in geval van brand zo gehandeld wordt als bij de laatste brandoefening, zou het aantal leerlingen waarschijnlijk flink slinken. Wat trouwens best goed uit zou komen gezien de dagelijkse opstoppingen in de gangen van onze school. Misschien moest men daar eens een regel voor bedenken…
Maar misschien is er nog hoop, als we de veelbelovende ‘KC…bouwt!’ brochure geloven.
“Weg met de geslotenheid van het gebouw! Studieplekken in de buurt van de vakken clusters! Een nieuw hart voor een oud gebouw. Een betere, veilige circulatie. Vergroting van lokalen!”.
Nu behoor ik zelf tot de gelukkige generatie die wel de lasten, maar niet de lusten van dit futuristische bouwwerk meekrijgt, en als klap op de vuurpijl ook nog eens hun examenjaar in de bouwpuinhopen mag afronden. Maar, dat vinden wij natuurlijk totaal geen probleem als daardoor de bruggertjes van nu hun verdere onderwijs kunnen genieten in een mooi vernieuwd gebouw, niet waar?
Maar zover is het nog niet en daarom moeten we ons eerst zien te redden in het huidige gebouw uit achttien of negentienhonderd-nogwat (ehm, iemand? Nog overlevenden uit die tijd??) en dat vereist de nodige brandoefeningen, inderdaad… Hoop echter niet op een oplossing voor al je problemen als je voor het eerst de prachtige nieuwe gangen en lokalen betreedt. Want het is met een nieuw idee als met nieuwe schoenen: je hebt er in het begin meer last dan gemak van.
De conservatieven onder ons zullen het waarschijnlijk betreuren, want die gevangenisachtige gangen en die altijd net wat te kleine lokalen hadden toch ook wel wat. En elke minuut dat je in de gang in de file staat gaat weer van je lestijd af, niet waar?
Maar stilstand is achteruitgang. Dus loop voortaan door in die gangen!

Krista Bruns

Dit had ik geschreven voor de schoolkrant.. het is best wel slecht ik weet het maar ik zat in giga-tijdnood.. En voor de mensen bij ons op school is het natuurlijk herkenbaar
Als ik jou was zou ik eindigen met die nieuwe schoenen, je laatste zin vind ik niet erg sterk. Best een goede column, zo goed zo ik het niet kunnen. Maar er zitten een aantal haken en ogen aan, maar het ligt er nét een beetje naast naar mijn idee. (duidelijker kan ik niet zijn helaas, sorry).
Oud 04-11-2004, 16:32
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Grim schreef op 03-11-2004 @ 18:51 :
Je column is wel herkenbaar, aangezien wij in noodbarrakken zitten die hadden moeten dienen tot 1974(!), maar die nog steeds worden gebruikt door leerlingen.

Wat is het toch met columns (van tegenwoordig?). Elke keer als ik hier een lees, hier op dit deelforum, of van waakschaap o.i.d, stralen ze iets uit van "Er is een probleem, ik zit er verschrikkelijk mee, maar ben te hyper om rustig iets op papier te zetten dus tik ik vlug een stukje en kijk het niet meer door".

Shoot me for it...
Oud 04-11-2004, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Sasbeest schreef op 04-11-2004 @ 17:32 :

Shoot me for it...
*piew*
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 17:02
Sasbeest
Sasbeest is offline
Uuuergh! [doodskreet]

Excuus, ontopic blijven natuurlijk!
Oud 04-11-2004, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Sasbeest schreef op 04-11-2004 @ 17:32 :

Wat is het toch met columns (van tegenwoordig?). Elke keer als ik hier een lees, hier op dit deelforum, of van waakschaap o.i.d, stralen ze iets uit van "Er is een probleem, ik zit er verschrikkelijk mee, maar ben te hyper om rustig iets op papier te zetten dus tik ik vlug een stukje en kijk het niet meer door".

Shoot me for it...
Hmm.. ik weet niet hoe het bij de rest zit, maar dat hypere is meer iets wat in mijn karakter zit. Als ik praat is het nog veeeel erger.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten