Oud 10-11-2004, 17:30
deathz0rz
deathz0rz is offline
Hallo allemaal,

Ik heb nu een GeForce4 MX440, en ik wil eigenlijk een nieuwe kopen (HL2 ziet er wel heel bagger uit), een ATI in dit geval, want deze is toch wel erg oud. Ik zoek iets in de range van €100-€170 (het liefst een zo hoog mogelijke prijs/kwaliteit-verhouding natuurlijk ). Hij moet DX9 ondersteuning hebben, maar dat hebben ze volgens mij wel allemaal Wel een ander iets/probleem: mijn mobo ondersteund nog maar AGP 4x, merk je daar veel van? Ook hoorde ik dat je de bios van een 9600 kan upgraden naar een 9800 en zo een snellere en betere kaart kan krijgen? Ik hoop dat jullie mij goed kunnen adviseren
Oud 10-11-2004, 18:59
Jolt
Jolt is offline
9600 kan je niet modden, 9600 serie zowizo vermijden.

Voor de 9800pro gaan of 6800LE, ligt wel 30 euro oven je budget.
Allebei top kaarten, waarvan de 6800LE van de nieuwe generatie is.
Oud 10-11-2004, 19:01
deathz0rz
deathz0rz is offline
ik heb ondertussen deze gevonden: Mtek Radeon 9800SE 256MB TV/DVI - VS9856

Volgens mensen van GoT is een 9800SE up te graden naar een 9800 Pro, of zelfs een XT, dus dat zit wel goed. iemand ervaring met deze kaart?
Oud 10-11-2004, 19:02
Jolt
Jolt is offline
Jah als je de 4x 2 versie hebt en niet de 8x 1.
Oud 10-11-2004, 19:09
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
Jolt schreef op 10-11-2004 @ 20:02 :
Jah als je de 4x 2 versie hebt en niet de 8x 1.
hoe weet ik bij een winkel, welke ze verkopen?

http://www.quickspot.nl/product_info...oducts_id=3186
http://www.megawebshop.nl/product_in...roducts_id=182

en nog iets: wil ik liever meer geheugen en langzamere bus of andersom?

Laatst gewijzigd op 10-11-2004 om 19:14.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 19:14
Jolt
Jolt is offline
Tja kan je niet zo zien, moet je in de bios van de kaart kijken.

Maar waarom hier en op tweakers.net posten ?

Citaat:
Hallo allemaal,

Ik heb nu een GeForce4 MX440, en ik wil eigenlijk een nieuwe kopen (HL2 ziet er wel heel bagger uit), een ATI in dit geval, want deze is toch wel erg oud. Ik zoek iets in de range van €100-€170 (het liefst een zo hoog mogelijke prijs/kwaliteit-verhouding natuurlijk ). Hij moet DX9 ondersteuning hebben, maar dat hebben ze volgens mij wel allemaal?? Wel een ander iets/probleem: mijn mobo ondersteund nog maar AGP 4x, merk je daar veel van? Ook hoorde ik dat je de bios van een 9600 kan upgraden naar een 9800 en zo een snellere en betere kaart kan krijgen? Ik hoop dat jullie mij goed kunnen adviseren
Oud 10-11-2004, 19:17
deathz0rz
deathz0rz is offline
omdat ik nu twee publieken aantrek, de die-hard tweakers, en de meer-dan-gemiddeld-wetende scholier
Oud 10-11-2004, 19:30
Jolt
Jolt is offline
Maar ben jij wel een tweaker?

Regel 1: weet waarmee je bezig bent. Anders verneuk je dadelijk je hardware ...
Oud 12-11-2004, 12:51
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 10-11-2004 @ 19:59 :
9600 kan je niet modden, 9600 serie zowizo vermijden.

Voor de 9800pro gaan of 6800LE, ligt wel 30 euro oven je budget.
Allebei top kaarten, waarvan de 6800LE van de nieuwe generatie is.
Toevallig zit ik net in de nieuwe c't een test te lezen van die 6800LE. Hun conclusie:
Citaat:
Wie de voorkeur geeft aan Doom 3 en andere Open GL-games, zal ook goed kunnen leven met een 6800 LE-kaart in zijn AGP-systeem. Bij games waar de pixel shader meer wordt ingezet, wat niet alleen bij Far Cry zo is maar ook bij Half Life 2 het geval zal zijn, is daarentegen zelfs de ouder Radeon 9800 Pro de betere keuze.
Verder staan er benchmarks, waarin de 9800 Pro de 6800LE verslaat in alles behalve Doom 3 (en met AA uit is het verschil daar zelfs minimaal).

Lijkt mij dus dat je in die prijsklasse beter voor een 9800 Pro kunt gaan

Laatst gewijzigd op 12-11-2004 om 12:53.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 13:20
Energie
Energie is offline
Citaat:
Jolt schreef op 10-11-2004 @ 20:14 :
Tja kan je niet zo zien, moet je in de bios van de kaart kijken.

Maar waarom hier en op tweakers.net posten ?
als hij dit daar post word ie in 1 klap de grond in getrapt .
Oud 12-11-2004, 18:11
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 12-11-2004 @ 13:51 :
Toevallig zit ik net in de nieuwe c't een test te lezen van die 6800LE. Hun conclusie:Verder staan er benchmarks, waarin de 9800 Pro de 6800LE verslaat in alles behalve Doom 3 (en met AA uit is het verschil daar zelfs minimaal).

Misschien, misschien niet. Moet ik me dat boekje maar zelf halen. Maar goed dat ik me dan geen 6800Le heb gekocht. Ze hadden gvd niet de X800XT op vooraad op de hcc.

Wat een slechte bedrijven zeg
Oud 12-11-2004, 18:30
Verwijderd
Mja, die paar procent prijswinst op de HCC weegt niet op tegen de toegangsprijs en de aanwezigheid van veel zwetende nerds die je aan de kant drukken
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 18:43
Energie
Energie is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2004 @ 19:30 :
Mja, die paar procent prijswinst op de HCC weegt niet op tegen de toegangsprijs en de aanwezigheid van veel zwetende nerds die je aan de kant drukken
haha ik stond vandaag in de trein.. na overstap op weg na school (4min ofzo) .. en bij de ingang was r een speciale plek waar je gewoon ff kon staan en er stonden 5 stoelen bij de muren.. haha daar zaten me ongeloofelijke n***s.. die over Goodies zaten et praten van zeer waarschijnlijk die hcc beurs .. haha grappig...
Oud 12-11-2004, 18:47
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2004 @ 19:30 :
En dan nog niks gezegd over de amd hoertjes, en zo. Ach wat vind ik die irritant.
Naja kaartje was gratis, en was toevallig in Utrecht van de dag ervoor.
Bestel het wel via internet
Oud 12-11-2004, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 12-11-2004 @ 19:47 :
En dan nog niks gezegd over de amd hoertjes, en zo. Ach wat vind ik die irritant.
Naja kaartje was gratis, en was toevallig in Utrecht van de dag ervoor.
Bestel het wel via internet
AMD-hoertjes? De laatste keer dat ik er was, is al zo lang geleden... toen er alleen nog maar mannen naar binnen mochten
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 21:16
Jolt
Jolt is offline
Jah van die meiden die er gewoon staan en dan mag je op de foto..
Tis omdat een nerd normaal niet in aanraking komt met een meid, en dan mogen ze een meid aanraken en met ze op de foto.

De meiden weten niet eens wat amd, intel, moederbord, videokaart,etc is. Vind dat hun geen toegevoegde waarde aan de HCC geven. Jah reclame maken, wow..

Naja, het viel zwaar tegen daar, vorig jaar was het nog wel een beetje leuk daar.
Nu was alleen killzone de moeite.
Rest was bagger. Ben er net een uurtje of 2 geweest, t oen maar gaan shoppen in Utrecht. H & M ownage
Oud 12-11-2004, 21:46
Energie
Energie is offline
Citaat:
Jolt schreef op 12-11-2004 @ 22:16 :
Jah van die meiden die er gewoon staan en dan mag je op de foto..
Tis omdat een nerd normaal niet in aanraking komt met een meid, en dan mogen ze een meid aanraken en met ze op de foto.

De meiden weten niet eens wat amd, intel, moederbord, videokaart,etc is. Vind dat hun geen toegevoegde waarde aan de HCC geven. Jah reclame maken, wow..

Naja, het viel zwaar tegen daar, vorig jaar was het nog wel een beetje leuk daar.
Nu was alleen killzone de moeite.
Rest was bagger. Ben er net een uurtje of 2 geweest, t oen maar gaan shoppen in Utrecht. H & M ownage
rode winkel daar heeft wel vette kleding.
Oud 12-11-2004, 23:50
Jolt
Jolt is offline
Btw@ Marco

Welke spellen werden getest?
Ook Far Cry 1.3 met SM 3.0 ?
En welke resoluties? Want de 6800LE moet dan wel sneller zijn dan een R9800pro.

Owja, en natuurlijk de beeldkwaliteit?
Naja zal morgen wel ff boekje halen
Oud 13-11-2004, 09:45
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
M@rco schreef op 12-11-2004 @ 13:51 :
Toevallig zit ik net in de nieuwe c't een test te lezen van die 6800LE. Hun conclusie:Verder staan er benchmarks, waarin de 9800 Pro de 6800LE verslaat in alles behalve Doom 3 (en met AA uit is het verschil daar zelfs minimaal).

.... waarbij ze heel leuk even vergeten zijn te vermelden dat je de 6800LE, die standaard 4 pixel shaders en 8 pipelines heeft, vrij gemakkelijk om kan schakelen om met alle 6 pixel shaders en 12 of 16 pipelines te werken. (gewoon met rivatuner). waardoor je opeens op het niveau zit van veel duurdere kaarten. daarnaast doen ze bij de c' t volgens mij niet aan overklokken of zo, en je kan de 6800LE rustig aardig wat sneller laten lopen (mits met goede koeling). en die twee dingen merk je wel, en dat hadden ze best mee mogen nemen in hun conclusie. niet dat de 9800Pro een slechtere kaart is, maar hun conclusies zijn altijd zo lekker simpel en half onderbouwt.
Oud 13-11-2004, 09:47
Jolt
Jolt is offline
uhm een 9800PRO kan je ook flashen naar een XT, je kan ook overlocken.

Maar sommige mensen doen niet aan overlocken/flashen/hardmodden, etc. Dus dan vind ik gewoon hoe ze stock het beste zijn.

Ik had namelijk zo een review van de 6800LE van internet geplukt en daar deed de 6800LE het even goed/soms beter of slechter dan de 9800XT. Maar meestal beter.

Ook met FSAA en AF.
Oud 13-11-2004, 10:30
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Jolt schreef op 13-11-2004 @ 10:47 :
uhm een 9800PRO kan je ook flashen naar een XT, je kan ook overlocken.

Maar sommige mensen doen niet aan overlocken/flashen/hardmodden, etc. Dus dan vind ik gewoon hoe ze stock het beste zijn.

Ik had namelijk zo een review van de 6800LE van internet geplukt en daar deed de 6800LE het even goed/soms beter of slechter dan de 9800XT. Maar meestal beter.

Ook met FSAA en AF.
jawel, mijn punt was dat de c't meestal niets aan overklokken e.d. doetm terwijl de meeste kopers van (dergelijke) videokaarten dat natuurlijk wel doen en het dus logisch zou zijn dat mee te nemen in hun conclusies. ik zei niet dat je een 9800pro niet kon overklokken. (daarentegen is het overklokpotentieel van een 9800 wel minder, maar dat terzijde).
Oud 13-11-2004, 10:44
Jolt
Jolt is offline
C'T is een boekje gericht aan consumenten, die vaker niet doen overlocken. Maar soms staat er wel oc dingen in, van moederborden bijvoorbeeld, hadden ze 13 amd moederborden getest en toen gekeken welke de beste oc had.

Maar ik geloof dat het duitse c't ook 3x zo dik is, misschien doen hun het wel???
Oud 13-11-2004, 11:40
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-11-2004 @ 10:45 :
.... waarbij ze heel leuk even vergeten zijn te vermelden dat je de 6800LE, die standaard 4 pixel shaders en 8 pipelines heeft, vrij gemakkelijk om kan schakelen om met alle 6 pixel shaders en 12 of 16 pipelines te werken. (gewoon met rivatuner). waardoor je opeens op het niveau zit van veel duurdere kaarten. daarnaast doen ze bij de c' t volgens mij niet aan overklokken of zo, en je kan de 6800LE rustig aardig wat sneller laten lopen (mits met goede koeling). en die twee dingen merk je wel, en dat hadden ze best mee mogen nemen in hun conclusie. niet dat de 9800Pro een slechtere kaart is, maar hun conclusies zijn altijd zo lekker simpel en half onderbouwt.
Dan moet je natuurlijk wel het geluk hebben dat je die extra pipelines kán activeren, lukt nl. niet bij alle kaarten.

Overigens hebben zij die kaart wel degelijk overgeklokt; in het artikel staat dat ze zijn gekomen tot 350/430 MHz, wat een plusminus 18 procent hogere performance opleverde. Maar niet iedereen zal natuurlijk zijn kaart gaan overklokken en het hoeft in lang niet alle gevallen te lukken. Maar goed, als het lukt dan heb je wel een snelle kaart voor relatief weinig geld, ja.
Oud 13-11-2004, 11:44
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 13-11-2004 @ 00:50 :
Btw@ Marco

Welke spellen werden getest?
Ook Far Cry 1.3 met SM 3.0 ?
En welke resoluties? Want de 6800LE moet dan wel sneller zijn dan een R9800pro.

Owja, en natuurlijk de beeldkwaliteit?
Naja zal morgen wel ff boekje halen
Nope, Far Cry 1.1, Level Steam. Far Cry hebben ze getest op 1024x768/no AA/no AF, 1024x768/AA x4/no AF, 1280x960/AA x4/no AF en in geen van die tests was de 6800LE sneller dan de 9800 Pro Sterker nog, zelfs de GeForceFX 5950 was sneller

Verder testten ze UT2004 en Doom 3, demo 1. Alleen in Doom 3 @ 1024x768, HQ en AAx4 was de 6800LE merkbaar sneller (44fps vs. 28fps).
Oud 13-11-2004, 11:46
Jolt
Jolt is offline
Gaar dan klopt er iets niet, gaar.
De 6800LE moet eigenlijk wel sneller zijn, vooral van de FX5950.
Zou je de fps willen posten?Van Far Cry?

Tja logisch dat de 6800LE sneller is in Doom , nvidia opengl...
Oud 13-11-2004, 12:08
M@rco
M@rco is offline
Ik heb het ff gescand

Oud 13-11-2004, 12:15
Jolt
Jolt is offline
Danke, vind ik wel raar:

Kijk hier eens na. Hele andere resultaten. Ow zie al het verschil, 1.1 bij C't en 1.2 van Far Cry bij tbreak. En andere drivers. Oude nog zo te zien, als ze de 4,10 of 4,11 van Ati hadden gebruikt presteerde de oude kaarten nog beter in Doom.

Wel raar dat de R9800pro soms nog beter presteert dan een 100 euro duurder kaartje de 6800NU.

Jammer dat ze niet met de SM3.0 hebben getest .
Ff zoeken waar ze dat wel doen

Laatst gewijzigd op 13-11-2004 om 12:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten