Oud 13-11-2004, 21:03
Sentingua
Sentingua is offline
Waarom mag je een maatkolf niet verwarmen?

In mijn ogen was dat omdat het geijkt glaswerk is en omdat het glas hier niet tegen kan.

Of weet iemand wat anders?
Oud 13-11-2004, 21:09
Verwijderd
Of dat "mag" ligt ten eerste aan wat je ermee wil doen (als je hem wilt omsmelten bijvoorbeeld lijkt het me erg handig) en ten tweede in hoeverre je het verwarmt.

Als je een maatkolf wilt gebruiken om te meten geldt inderdaad dat er systematische fouten kunnen optreden door verhitting, en als je het warm genoeg maakt zal-ie wel uit elkaar spatten, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 08:03
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2004 @ 22:09 :
Of dat "mag" ligt ten eerste aan wat je ermee wil doen (als je hem wilt omsmelten bijvoorbeeld lijkt het me erg handig) en ten tweede in hoeverre je het verwarmt.

Als je een maatkolf wilt gebruiken om te meten geldt inderdaad dat er systematische fouten kunnen optreden door verhitting, en als je het warm genoeg maakt zal-ie wel uit elkaar spatten, ofzo.
Enerzijds heb je gelijk dat een maatkolf niet correct meer zal meten als je hem verwarmt, dat is omdat warmte ervoor zorgt dat er meer energie in het glas komt, meer energie zorgt ervoor dat atomen (behalve die van ijs) verder uit elkaar gaan. Wat dus het gevolg is: je zal meer in de kolf hebben dan dat je afleest.
Daarnaast moet je bij het verwarmen van glaswerk altijd een draadnet gebruiken, om de warmte te spreiden. Dat komt doordat glas de warmte slecht geleidt. Als je dus de vlam in het midden van wat glaswerk richt, zal dat stuk heel warm worden en uitzetten, maar de stukken daarnaast zetten niet zo snel uit. Gevolg: barsten! Dat draadnet bestaat uit metaal, dat warmte goed geleidt, dus ook het glaswerk wordt gelijkmatig verwarmd. Als je echt met de vlam op je 'glaswerk' moet werken, moet je materiaal uit een andere stof gebruiken: pyrex.
Oud 14-11-2004, 13:10
Keith
Keith is offline
De reden ligt er puur aan dat een maatkolf geijkt is, en dat het volume binnen die maatkolf alleen bij de aangegeven temperatuur (meestal 20C) precies gelijk is aan het aangegeven formule.

Je moet een maatkolf dus ook altijd vast pakken bij de "nek", want daat heeft het opwarmen van het glas door je hand de minste invloed.

Het is niet zo dat je als je de maatkolf verwarmd dat er meer in zit dan wordt aangegeven. Als de vloeistof die je aan het meten bent meer uitzet dan het glas zal er dus eigenlijk minder in zitten dan is aangegeven.

Ik denk ook dat als je het te veel verwarmd, en het dan laat afkoelen, het volume niet meer helemaal goed is.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:22
sdekivit
sdekivit is offline
klopt dat je dan minder zult vinden --> wat gebeurt er als je water laat koken --> juist het verdampt en dan zul je dus minder vloeistof over hebben. Nu wil ik niet zeggen dat vloeistof gaat koken, maar als je de temperatuur gaat verhogen, dan zal er steeds meer vloeistof gaan verdampen.

(kijk maar naar water --> er vindt al verdamping plaats, nog voor het water kookt)
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 15:28
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Gewoon om de simpelle reden dat je er dan geen hoeveelheden meer in kan afmeten volgens de geijkte schaal.
Oud 14-11-2004, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 14-11-2004 @ 14:10 :
De reden ligt er puur aan dat een maatkolf geijkt is, en dat het volume binnen die maatkolf alleen bij de aangegeven temperatuur (meestal 20C) precies gelijk is aan het aangegeven formule.
Au! Het is fundamenteel onmogelijk om te meten zonder onzekerheid.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:07
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 14-11-2004 @ 16:28 :
Gewoon om de simpelle reden dat je er dan geen hoeveelheden meer in kan afmeten volgens de geijkte schaal.
Maakt niet uit als je vantevoren afmeet.
Oud 14-11-2004, 17:16
sdekivit
sdekivit is offline
meestal gebruik je een maatkolf om een (groot) volume af te meten hoor --> kun je het ook meteen bewaren door de stop erop te doen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:19
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 14-11-2004 @ 18:07 :
Maakt niet uit als je vantevoren afmeet.
^

Dat is juist het doel van een maatkolf, het afmeten van een volume, dus tuurlijk is het wel van belang.
Oud 14-11-2004, 20:05
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-11-2004 @ 17:14 :
Au! Het is fundamenteel onmogelijk om te meten zonder onzekerheid.
Daar heb je gelijk in.

En waarom niet verwarmen? omdat een maatkolf niet gemaakt is om in te verwarmen, dan kan het glas barsen en zoals al vaker gezegt is klopt de ijking dan niet meer.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 09:44
deringmeester
deringmeester is offline
er is wel glaswerk dat je kan gebruiken om dingen in op te warmen en volgens mij kan et bij somige erlenmeyers ook wel maar dan moet er op de zijken een of ander tekentje staan wat volgens mij lijkt op de vlam van een brander. Maar et precieze teken kan ik je zo niet vertellen.
Oud 19-11-2004, 18:48
De Veroorzaker
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 14-11-2004 @ 18:19 :
^

Dat is juist het doel van een maatkolf, het afmeten van een volume, dus tuurlijk is het wel van belang.
Erm, het doel van een maatkolf van 100,0 ml is 100,0 ml af te meten. Als ik dat ding vul tot de streep en dan begin te verwarmen maakt het geen hol uit of het erna boven of onder het streepje is want ik weet al dat er 100,0 ml inzit. Kan toch niet zo moeilijk zijn lijkt mij.
Oud 19-11-2004, 20:37
sdekivit
sdekivit is offline
als de stop erop zit behoud je hetzelfde volume ja, maar zou het alleen niet doen. Als ik zou verwarmen zou ik het lekker in een erlenmeyertje doen
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:59
De Veroorzaker
Citaat:
sdekivit schreef op 19-11-2004 @ 21:37 :
als de stop erop zit behoud je hetzelfde volume ja, maar zou het alleen niet doen. Als ik zou verwarmen zou ik het lekker in een erlenmeyertje doen
Dat zeker, denk dat het best rotzooi geeft in zo een maatkolf.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten