Oud 23-12-2004, 23:10
*oma*
*oma* is offline
Ik vond dit op de site van Dr. Phil:

Improving your self-esteem is a lot of work. Start by asking yourself these questions.

1. Is your self-esteem based on what others think of you?

2. Do you do things to make other people happy, even if it makes you feel bad?

3. Do you have a hard time being happy for others when they succeed?

4. Do you call yourself names like "stupid" or "dummy" when you make mistakes — or sometimes even when you don't?

5. Do you have a hard time taking risks?

Scoring:
If you answered yes to any of these questions, your self-concept or self-esteem may be distorted. If you answered yes to three or more, then you are not living authentically.

Next:
Find out how to start living authentically.

Ik vond dit wel een goede lijst, wat vinden jullie ervan?
Moet die nog aangevult worden?
Oud 23-12-2004, 23:25
Verwijderd
misschien in het NL's voor mensen die niet goed/geen engels kunnen?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 23:32
Nona
Nona is offline
Ik vertaal het even.

Je zelfvertrouwen verbeteren is veel werk. Begin door jezelf de volgende vragen te stellen.

1. Is je zelfvertrouwen gebaseerd op wat anderen van je denken?

2. Doe je soms dingen om anderen te plezieren, zelfs als je je er zelf slecht door voelt?

3. Vind je het moeilijk voor anderen blij te zijn als zij ergens in slagen?

4. Scheld je jezelf uit voor 'domkop' op 'stommerd' als je fouten maakt - of soms zelfs als je dat niet doet?

5. Vind je het moeilijk risico's te nemen?

Scoring:
Als je op één van deze vragen met ja geantwoord hebt is je zelfbeeld of zelfvertrouwen misschine verstoord. Als je op drie of meer met ja geantwoord hebt leef je niet autentiek. (Geen flauw idee wat hij hiermee bedoelt.)

Volgende stap:
Zoek uit hoe je autentiek kunt leven.

Zoals al dit soort testjes vind ik dat deze vragen te snel het beeld oproepen dat er iets mis is met je. Het ligt maar aan de interpretatie. Bijna niemand neemt graag TE veel risico, bijna iedereen vindt het moeilijk blij te zijn voor anderen als ze daar zelf onder lijden en veel mensen (of in ieder geval veel vrouwen) vinden het heel belangrijk wat anderen van hen denken, in welke mate dan ook.
Nee, wat mij betreft moet het een wat uitgebreidere lijst zijn, van minstens 50 vragen. Door dat met een controlegroep te vergelijken krijg je denk ik een veel beter beeld.
Oud 23-12-2004, 23:52
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Repelsteeltjuh schreef op 24-12-2004 @ 00:25 :
misschien in het NL's voor mensen die niet goed/geen engels kunnen?
ow, sorry excuus
Oud 23-12-2004, 23:54
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-12-2004 @ 00:32 :

Zoals al dit soort testjes vind ik dat deze vragen te snel het beeld oproepen dat er iets mis is met je. Het ligt maar aan de interpretatie. Bijna niemand neemt graag TE veel risico, bijna iedereen vindt het moeilijk blij te zijn voor anderen als ze daar zelf onder lijden en veel mensen (of in ieder geval veel vrouwen) vinden het heel belangrijk wat anderen van hen denken, in welke mate dan ook.
Nee, wat mij betreft moet het een wat uitgebreidere lijst zijn, van minstens 50 vragen. Door dat met een controlegroep te vergelijken krijg je denk ik een veel beter beeld.
ja, dat is waar, maar ik vind wel dat hij de kern raakt.
het is idd iets te algemeen. Maar zeker een goed begin.
Oud 24-12-2004, 00:13
rare kwast
rare kwast is offline
ik ben het ook eens met een lijst die wat langer is..
maar als ik zou moeten zeggen wat er bij zou moeten...geen idee
maar deze vragen geven volgens hem het antwoord hoe het zit met je zelfvertrouwen enzo..
maar zelfs zonder deze vragen weet je denk zelf al of het zo is of niet
dit zijn van die vrij logische vragen vind ik
Oud 24-12-2004, 06:36
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Over dat 'Living authentically':

Citaat:
We are given excuses to lie, such as: The truth will hurt other people’s feelings. We are told that if you don’t have something nice to say, don’t say anything (as if it is “nice” to lie).

Most importantly, we are taught to judge and hide away the parts of ourselves that others might not like. So, we learn to squeeze the bigness of who we are into the cramped confines of what is “acceptable” or “appropriate.”

This leads to 2 main consequences. The first is that we live lives in cages of our own making, fearing who we are; but, at the same time, resenting our supposed need to hide ourselves.

The second consequence is that our relationships with those we care about are severely compromised. We are not known for who we really are, leading to isolation and loneliness — the very things, ironically, that we are seeking to prevent by masking ourselves.
Bron
Oftewel; wees eerlijk tegen jezelf en tegen anderen, alleen dan ben je echt jezelf.
(wat hebben ze toch altijd van die heerlijke motto's in dit leven )
Oud 24-12-2004, 11:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-12-2004 @ 00:32 :
Als je op drie of meer met ja geantwoord hebt leef je niet autentiek. (Geen flauw idee wat hij hiermee bedoelt.)
In dit geval dient "authentical" als "echt" en niet als "authentiek" (let op de juiste spelling) vertaald te worden.
Oud 24-12-2004, 12:51
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Authentiek en jezelf zijn vind ik loze termen. Ik heb nee geantwoord op alle vragen en het is ook geen verrassing voor me dat ik zelfvertrouwen heb, maar zijn deze vragen niet een beetje obvious? Het lijkt me dat zowiezo mensen toch wel over zichzelf kunnen zeggen of ze veel of weinig zelfvertrouwen hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 13:04
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Vraag 2 en 4 zijn overigens ook nog eens dubbele vragen. Als je op het eerste onderdeel 'ja' antwoordt, kun je op het tweede deel alsnog 'nee' antwoorden. Wat gaat dan op?

Ik vind ze totaal niet de kern raken.
Oud 24-12-2004, 17:57
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 24-12-2004 @ 14:04 :
Vraag 2 en 4 zijn overigens ook nog eens dubbele vragen. Als je op het eerste onderdeel 'ja' antwoordt, kun je op het tweede deel alsnog 'nee' antwoorden. Wat gaat dan op?
2. Do you do things to make other people happy, even if it makes you feel bad?

Lijkt me duidelijk dat je dit gezamenlijk moet lezen. Als je iets doet om anderen een goed gevoel te geven terwijl jij het zelf ook leuk vindt is daar niets vreemds aan natuurlijk.

4. Do you call yourself names like "stupid" or "dummy" when you make mistakes — or sometimes even when you don't?

Als alleen dat eerste opgaat is het antwoord nog steeds ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten