Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Bekijk resultaten poll: vegatarisch en ethiek
hongersnood 3 33.33%
geld besparen 6 66.67%
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2004, 13:34
klompje
klompje is offline
Ik hou mun werkstuk van levensbeschouwing over vegatariërs, en dan vooral hoe je de wereld ermee helpt door geen vlees meer te eten.
Heeft iemand misschien duidelijke meningen hierover, of feiten??
Oud 23-12-2004, 13:42
Flærynn
Flærynn is offline
(VegEtariër en mIJn werkstuk....)

De hoeveelheid graan die 1 koe naar binnen werkt om volwassen te worden en daarna te worden geslacht zou van meer nut zijn als het direct naar mensen ging.
Oud 23-12-2004, 13:47
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Flærynn schreef op 23-12-2004 @ 14:42 :
(VegEtariër en mIJn werkstuk....)

De hoeveelheid graan die 1 koe naar binnen werkt om volwassen te worden en daarna te worden geslacht zou van meer nut zijn als het direct naar mensen ging.
Er is 6 kilo graan (oid) nodig om één kilo vlees te produceren.

En wat is dat voor een loze poll
Oud 23-12-2004, 13:48
Verwijderd
ja maar dat betekent dat we dan alleen maar graan gaan eten?
er zouden misschien betere oplossingen gevonden moeten worden, dus geen duur voer voor koeien etc
maar goed, mijn koeien krijgen mais, gras & bierborstel (afval van brouwerijen) ik kan nou niet echt zeggen dat mensen gras, mais of bierborstel kunnen eten. Op het land wat verbouwd wordt voor de mais kan daarentegen natuurlijk wel voedsel worden verbouwd voor mensen. In dit opzicht is dat gras en mais wel negatief...

maar goed, iedereen in de wereld wil vlees eten, in elk werelddeel. Misschien zou het beter zijn als de grond die de koe 'nodig heeft' of een varken verminderd wordt. Ik denk echter niet dat veel het daarmee eens zijn... boeren, agrariers en de consument..
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 13:56
klompje
klompje is offline
maar het is ook wel weer zo dat de grond in 3e wereldlanden die worden benut voor koeien/geiten enz. te houden, en water dat zij gebruiken ook had kunnen worden gegeven aan gewassen die verbouwt hadden kunnen worden.
en omdat koeien/ geiten enz. ook moeten eten, maken zij de grond ook minder vruchtbaar.
waardoor uiteindelijk niets meer verbouwt kan worden op de grond, en er dus ook geen dieren meer kunnen eten.
Oud 23-12-2004, 14:23
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik snap de poll niet echt...

Vegetariërs eten vaak toch geen vlees omdat ze dat zielig voor de beesten vinden en zo? Dus je helpt de wereld door het leed van de dieren te verzachten...
Oud 23-12-2004, 14:33
PiMpJuiCe
PiMpJuiCe is offline
vegetarier worden om geld te besparen? dat heb ik nou nog nooit gehoord je zal toch echt wel vleesvervangers moeten eten
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 14:40
YPrue
YPrue is offline
Ik vind de poll wat raar.
Oud 23-12-2004, 15:04
Verwijderd
hongersnood

(Uhm, ik zeg maar wat )

Ik ben geen vegetariër, maar ik geloof dat voor veel mensen de reden waarom ze geen vlees eten is; zielig voor de dieren. Ik zie niet wat hongersnood en geld besparen daarmee te maken hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 15:18
Bloem
Bloem is offline
Die poll slaat nergens op, en ik ben vegetariër omdat ik niet goed tegen vlees kan, en het zielig vind hoe de beesten in de bio-industrie behandelt worden. Heel af en toe vind ik vlees wel lekker, maar dan eet ik het liefs biologisch vlees.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 16:48
JackieZ
JackieZ is offline
Argumenten voor:
In Amerika is er zoveel vee dat men afgelopen maand een eigen energiecentrale heeft opgericht die veepoep tot energie maakt. Als er geen vee meer zou zijn, zouden alle Afrikanen (en alle andere arme mensen) genoeg te eten hebben.

Je helpt de dieren ermee.

Nou ja vooral dat eerste argument is voor de wereld, zegmaar, erg belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:21
Verwijderd
Ik snap de zin :'als er geen vee meer zou zijn, zouden alle Afrikanen (en alle andere arme mensen) genoeg te eten hebben' niet...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:26
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-12-2004 @ 18:21 :
Ik snap de zin :'als er geen vee meer zou zijn, zouden alle Afrikanen (en alle andere arme mensen) genoeg te eten hebben' niet...

sorry ik was onduidelijk

vee consumeert zoveel graan, dat als we zoyuden stoppen met vleeseten de hele derde wereld van dat graan zou kunnen leven

in verhouding produceert dat graan via de dieren maar heel weinig vlees
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:56
yavanna
yavanna is offline
ik ben geen vegetarier maar ik wou even zeggen (ookal is het wellicht al gezegd...) dat het eigenlijk een verspilling is om dieren te eten aangezien zij heel veel eten en dat komt niet allemaal terug in het vlees, aangezien vee ook een heleboel weer uitpoept. Een leraar van mij had ooit gezegd dat als we roofdieren zouden eten, het al helemaaaal een verspilling zou zijn omdat roofdieren vooral herbivoren eten, dus bijv: er gaat 1 kilo hooi in de koe, daar blijft zeg maar (ik weet niet of het waar is) 500 gram van over, dan wordt de koe opgegeten door een tijger, en dat blijft er nog maar 250 gram van de voeding over, en als dan een mens de tijger zou eten, zou hij dus maar 125 gram aan eigenlijke voeding hebben dat nog over is van die kilo hooi.
(cijfers kloppen waarschijnlijk niet maar het is maar om het aan te tonen)
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 18:07
PiMpJuiCe
PiMpJuiCe is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 23-12-2004 @ 18:26 :
sorry ik was onduidelijk

vee consumeert zoveel graan, dat als we zoyuden stoppen met vleeseten de hele derde wereld van dat graan zou kunnen leven

in verhouding produceert dat graan via de dieren maar heel weinig vlees
uhuh en wat wil je dan? die dieren uitroeien ofzo? ze zullen toch echt blijven leven dan, en dan heb je dus ook geen
melk, boter, yoghurt, kaas etc etc
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 19:39
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
PiMpJuiCe schreef op 23-12-2004 @ 19:07 :
uhuh en wat wil je dan? die dieren uitroeien ofzo? ze zullen toch echt blijven leven dan, en dan heb je dus ook geen
melk, boter, yoghurt, kaas etc etc
kom ik over alsof ik vee wil uitroeien?

er is heel veel vlees-vee en maar een stukje minder melk-vee, volgens mij hoor. ik weet niet precies hoe dat zit, maar zolang je geen vlees-vee meer bijfokt, heb je over 5, 6 jaar geen overschot aan dieren meer denk ik.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 19:41
Verwijderd
Het is 'vegetariërs' en vegetarisme. Hier zijn echt al tientallen discussies over geweest op dit forum, gebruik de zoekfunctie. Informatie over levensbeschouwingen van vegetariërs is echt heel makkelijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 04:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
PiMpJuiCe schreef op 23-12-2004 @ 15:33 :
vegetarier worden om geld te besparen? dat heb ik nou nog nooit gehoord je zal toch echt wel vleesvervangers moeten eten
Dat heb je onjuist. Een vegetarier kan vlees weglaten en gewoon wat extra groente eten in de plaats bijvoorbeeld.
Vlees hebben we niet nodig voor speciale voedingstoffen.

Ik ben vegetarier geworden vanwege de dieren in eerste instantie, maar toen leerde ik redenen kennen waarom nog meer geen vlees enzo:

- milieu: bioindustrie/vleesindustrie draagt bij (40-60% voor de vervuiling/stoffen uitschot in de wereld => opwarming aarde)
- mensen: 1 kilo vlees betekent iets van 7 kilo granen e.d. voor het dier + enorm veel water; kan beter de grond gebruikt worden voor betere verbouwing voor mensen. Momenteel is er genoeg te eten voor alle mensen op de aarde. 2x zoveel word er geproduceerd als nodig. Maar enorm veel gaat naar bijvoorbeeld vee of word gewoon verspild door de mensen.

Dat is even kort, maar het is even duidelijk denk ik.

Over de prijs... vegetarier zijn kan betekenen dat je enorm goedkoop kan eten en veel geld scheelt het.

Echter als je de duurdere vleesalternatieven (het is iig geen vervanger) neemt als extraatje bij je eten, dan kan het duur worden, maar als je niet constant neemt maakt het niet zoveel uit. De duurdere vleesalternatieven zijn vaak ook biologisch.
Oud 25-12-2004, 08:10
JackieZ
JackieZ is offline
Er is trouwens ook al een heel pak tempeh te krijgen voor 2 euro. Dat is goedkoper dan een stuk vlees (men hoeft immers geen beulen in te huren etc. )
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 08:37
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 23-12-2004 @ 20:41 :
Het is 'vegetariërs' en vegetarisme. Hier zijn echt al tientallen discussies over geweest op dit forum, gebruik de zoekfunctie. Informatie over levensbeschouwingen van vegetariërs is echt heel makkelijk te vinden.
Dat denk ik idd ook.

En het nut van de poll snap ik niet.

(Vegetarisch kan ook wel, alleen staat er dan denk ik niet meer precies wat ts bedoeld als het over de mensen gaat en niet alleen over het eten.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten