Oud 05-01-2005, 14:39
gaitman
gaitman is offline
ik moet voor sk een pws maken, en nu wil die leraar van me graag dat ik alternatieve manieren verzin voor 1 of meerdere van gegeven proeven.

het zuurstofgehalte van water dmv MnSO4 en Na2S2O3
fosfaatgehalte met spectrofotometer
hardheid met EDTA
chloriedegehalte met AgNO3

dit zijn dus de gegeven methodes, en ik moet voor 1 of meerdere hiervan een alternatieve methode verzinnen, kunnen jilie me helpen?
bvd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2005, 15:38
Rocks
Rocks is offline
- zuurstofgehalte in water: een mogelijk alternatief dat ik gevonden heb in een van m'n cursussen is de bepaling met een zuurstofmenbraanelektrode (zeer dure elektrode)

- voor fosfaat heb ik ook iets gevonden, maar lijkt me iets minder bruikbaar: fosfaat geeft in volgend reactiemengsel een kwantitatieve gele neerslag

HPO4 (-) + 12 MoO4 (2-) + 3 NH4 (+) + 23 H(+) => geel complex + 10 H20 (complex: (NH4)3(MoO3)12PO4.2H2O)

pH wel zodanig aanpassen dat PO4 (2-) voorkomt als HPO4 (-)

- voor hardheid bestaan er snelteststrips.
Voor Ca-hardheid bestaat er ook een proef door de reactie van Ca met Na-oxalaat (ontstaan van een witte Ca-oxalaatneerslag). Mg slaat dan weer neer met NH4(+) en HPO4(-) tot een wit kristallijne neerslag (vormt zeer traag)

- voor chloride heb ik ook iets gevonden, maar niet milieuvriendelijk: chloride vormt een witte neerslag met Hg. Chloride kan ook neergeslagen worden met Pb en Cu.
Er bestaan ook speciale chloride elektroden
Oud 05-01-2005, 17:38
sdekivit
sdekivit is offline
hardheid kun je ook bepalen met schuimgetal --> gebruik zeep gemaakt op natuurlijke basis en voeg steeds 5 mL zeepoplossing toe en je zult een neerslag krijgen van calciumstearaat en het volume bepaal je dan (titratie) en dan in een ijkdiagram zetten (de waarden verkregen met CaCl2-oplossing) en dan Ca-gehalte in je monster bepalen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 17:03
gaitman
gaitman is offline
bedankt, hier kan ik wat aan hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten