Advertentie | |
|
![]() |
||
Wat ik me trouwens afvroeg...; zijn jouw angsten bespreekbaar?
Kan je er met iemand over praten, of hou je het vooral voor jezelf ed? Citaat:
mensen, (ouders?), al kan ik het wel begrijpen... zeker omdat je het al niet zo op hulpverleners hebt ed. Wat laatst nog tegen me gezegd werd over angsten; de enige manier om ervan af te komen, is de confrontatie. Hoe langer je iets wat je associeert met angst vermijdt (of negeert?), hoe moeilijker het wordt op den duur. Voorbeeld; een jongetje is in het zwembad in het diepe geduwd, en is daardoor bang voor het diepe. Hoe langer hij niet gaat, hoe enger het diepe lijkt... Door in kleine stapjes steeds verder die angst 'aan te kijken' (eerst een keer in het ondiepe, dan een keer onderwater, dan een keer aan de rand van het diepe, enz, enz), wordt de angst steeds kleiner/minder, en uiteindelijk kan en durft hij het diepe in; is de angst overwonnen. Je zou dus kunnen proberen jezelf (mbv je omgeving) te confronteren met een angst. Nou zijn jouw angsten niet echt concreet/tastbaar ed, daarom vind ik het nu iig wel moeilijk om echt iets te verzinnen wat evt een optie zou kunnen zijn om uit te proberen oid... ![]() iets waar je over na kan denken.? Spreek bijv met je partner af dat hij een paar keer te laat komt (op onafgesproken momenten, lmd), zodat je ziet dat het kan gebeuren, zonder dat er gelijk iets (ergs) gebeurd is ed... Of nouja... Misschien reken je er dan juist op dat hij te laat komt, en heb je er alsnog niks aan. ![]() Trouwens; als er iets gebeurd/je iets doet wat een angst oproept of zou kunnen oproepen (bijv als iemand te laat komt, of jij weg van huis bent), en er ís niks (ergs) gebeurd, maak je jezelf daar dan ook bewust van, dát er niks gebeurd is? (en kan je die ervaring dan meenemen voor de toekomst, zodat je, wanneer je in paniek dreigt te raken bijv, daarop terug kan kijken?)
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Vragen over angst. fizzle-fluffy | 29 | 23-09-2008 18:13 | |