![]() |
|
![]() |
Ik ben voor school bezig met het maken van een profielwerkstuk, dit gaat over de toetreding de 10 nieuwe lidstaten die op 1 mei 2004 zijn toegetreden tot de Europese Unie.
Dit zijn:
Omdat wij niet veel tijd meer hebben is de snelste manier om hierachter te komen is een topic te maken op een forum. Wat ik graag wil weten is wat jullie vinden van de toetreding van de 10 nieuwe lidstaten. Poll: Eens met de toetreding van de 10 lidstaten?[*]ja, op lange termijn voordelen[*]ja, geen handelingsbelemmeringen meer[*]ja, een grotere afzetmarkt[*]ja, anders.......[*]nee, te veel subsidie voor nieuwe lidstaten[*]nee, werkgelegenheid in EU15 daalt[*]nee, te veel komen er wonen in EU15[*]nee, anders....... Ook een poll maken? Klik hier Sorry dat de antwoorden in de poll heel kort zijn (dit kon niet anders), staat je antwoord niet in de poll, vermeld je mening dan hieronder. Ook kun je hieronder discussiëren over de gevolgen voor de Oorspronkelijke lidstaten (de EU15) of over het toetreden van het land Turkije. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Wawl schreef op 02-03-2005 @ 16:14 :
De voordelen zijn: - Sterkere economie. Is dat wel zo? Bedoel je dan een nationale economie? Want dat denk ik namelijk niet... je economie zal er eerder zwakker door worden: zwart werk en toestroom van buitenlandse arbeiders... - Meer consumenten. Is dat wel zo? Het huidige Europa is sterk in een kenniseconomie en kapitaalintensieve wetenschap/industrie. Daar hebben deze landen weinig behoefte aan. - Meer banen. Is dat wel zo? Dus jij wilt zeggen dat met de komst van bijv een cyprus/polen er meer banen in Nederland komen? Leg eens uit aub... - Betere concurrentie tegen Amerika en Japan. Is dat wel zo? Je zwakt de EU alleen maar af met de komst van de nieuwe landen aangezien ze nix met zich mee brengen?!?!?!?! Het enigste voordeel wat ik me kan bedenken is dat het weer gunstig word voor multinationals om zich in de EU te vestigen doordat er weer lage lonen landen zijn. Als je je hier vestigt dan heb je gelijk een gateway naar een Nederland (zonder belasting te betalen!) - Uitbreiding van de Nederlandse export. Vriend vertel mij eens wat wij gaan exporteren dan???? Wat exporteert Nederland nou eigenlijk? Wij zijn een doorvoer land... Dat wil zeggen dat wij de pakketjes van Duitsland aannemen en deze doorgeven. De Duitsers op hun beurt betalen ons daarvoor omdat ze vrij geisoleerd zitten (is ook niet helemaal meer waar door de opkomst van Hamburg Seaport). - Minder illegale immigratie. Juist, maar dat scum komt nu op een legale manier hier binnen... JIPPIE! Nadelen zijn: - Meer concurrentie van lageloonlanden. Juist minder aangezien je nu zelf kunt concurreren. - Lastigere besluitvorming met meerdere landen. Dat is democratie leer er mee leven,.... echter Nederland is bezigmet een ontwerp voorstel waarin besliskracht wordt gemeten aan het deel dat jij in brengt aan euri's - De kosten voor de uitbreiding van de EU. Is dat duur ja? |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|