Citaat:
Post hier je ervaringen over deelgenoot zijn van de (rooms-katholieke) kerk en waarom je jezelf wel- of niet zou uitschrijven bij de gemeenschap.
|
Ik ben beperkt rooms-katholiek opgevoed. (Ik ben gedoopt omdat mijn ouders gedoopt zijn, omdat hun ouders gedoopt zijn, etc.) We gingen met Kerst naar de kerk, maar daar had je het ook mee gehad.
De (voor mij) waardevolle elementen van het RK-geloof heb ik overgenomen in mijn persoonlijke levensbeschouwing, maar ik voel me totaal niet verbonden met de kerk. Religie is voor mij iets persoonlijks en daarvoor hoef ik niet anderhalf uur naar depressief mompelende mensen te luisteren vanaf een houten bank.
Met alle misbruikschandalen van vorig jaar e.d. heb ik er wel over gedacht om me uit te schrijven. Deels uit luiheid heb ik het niet gedaan

en nu wacht ik wel weer op het volgende schandaal (kan nooit lang duren met deze enge vent in het Vaticaan), zodat mijn uitschrijving van de kerk ook meer overkomt als een statement tegen de kerk.
Mocht god bestaan, dan vertrouw ik erop dat hij/zij me het niet kwalijk neemt als ik afstand neem van een corrupte en misdadige machtsstructuur die zich verschuilt achter Zijn naam.