Oud 22-04-2005, 20:43
scrooping~paper
scrooping~paper is offline
“En gekruisigd zult gij de dood intreden.”
Zo eindigde het vonnis en de menigte
joelde en krioelde,
allen schreeuwden door elkaar.
Twee houten balken, gekruist,
vormden het lot
van deze kleine zondaar,

dat hij meedroeg tot Golgotha.
Waar het werd bevestigd
aan zijn lichaam, voorgoed.
Anders dan Jezus -onder-
steboven- hing hij,

tot de Dood hem overviel.
Oud 22-04-2005, 22:21
xineof
xineof is offline
'tot de Dood hem overviel' is in principe mooi door het 'overviel', wat natuurlijk perfect bij de rest past. De benaming 'De Dood' zou ik hier echter níet gebruiken, ik vind dat hier wat misplaatst staan. Of was het ook de bedoeling om een beetje te provoceren/ideeën oproepen met die zin? In dat geval , dat mag ik wel ^^.

Erg netjes uitgewerkt verder, perfecte overgang van strofe één naar twee, mijn complimenten. Dat Petrus' ondersteboven hing, ik wist dat je dat ging zeggen, dus dat is wel wat voorspelbaar; je moet het er zeker indoen maar ik zou het iets minder expliciet erin zetten.

En natuurlijk: ik ben reuzebenieuwd wat je precies wilt zeggen? Zoals je in mijn reactie op de laatste regel zag ben ik daar nog niet helemaal uit.
Oud 23-04-2005, 11:04
scrooping~paper
bedankt voor je reactie. Ik heb over die laatste zin al erg veel nagedacht, maar kwam gewoon niet verder dan "de Dood". Misschien iets: tot zijn laatste zielenkreet hem overviel ?

Dat ondersteboven heb ik er expres zo expliciet ingezet. (om dat woord is het hele gedicht gemaakt) Ik zou ook niet weten hoe je ondersteboven impliciet erin wilt zetten. Ook zou dan mijn woordspeling (die je volgens mij nog niet had ontdekt) verloren gaan. En dat zou hele erg jammer zijn, want op die woordspeling heb ik erg lang gezeten om die er goed in te krijgen. Als je die ziet, zie je denk ik meteen wat ik wil zeggen
Oud 23-04-2005, 18:03
nijs
nijs is offline
Ik vind het mooi verwoord, maar wel een beetje simpel. Waarschijnlijk komt het omdat ik de woorspeling niet kan ontdekken .. Ben heel nieuwsgierig
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 18:30
I C U
I C U is offline
Ik vind hem gaaf! Misschien komt dat omdat ik afgelopen week in Romeinse sferen heb verkeerd en ook de Sint Pieter heb gezien (waaronder Petrus begraven ligt...). Maar zoals xineof al zei zou ik iets anders doen met dat ondersteboven hangen.
Oud 23-04-2005, 19:02
scrooping~paper
En zoals ik al zei, dan is de woordspeling weg. Jammer dat niemand hem ziet, want zo moeilijk is hij niet te vinden. Ik hoop ook dat dan duidelijk is waarom ik het ondersteboven er wel in laat staan. (als je de woordspeling hebt gezien bedoel ik he )Maar iig bedankt voor de comments.

@I C U: (de st. Pieter is mooi he )
Oud 24-04-2005, 11:00
I C U
I C U is offline
De St Pieter is geweldig... Was er stil van...
Oud 26-04-2005, 17:27
nijs
nijs is offline
Ik ben nog steeds eigenlijk wel benieuwd naar de woordspeling, maar kan hem zelf niet vinden
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 09:00
scrooping~paper
Ik hoor net van re3m, dat wat ik woordspeling noem officieel geen woordspeling is maar een acrostichon...........

Maar die zit dus in de tweede strofe: dwaas Ik begrijp wel waarom petrus anders gekruisigd wilde worden dan Jezus, maar waarom in godsnaam ondersteboven
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten