Oud 03-05-2005, 21:20
noukiester
noukiester is offline
Vandaag is mijn kat gecastreerd. Of althans dat dacht ik. Maar zover ik weet houdt castratie van een kat in dat de teelballen verwijderd worden. Maar nu zei de dierenarts dat hij 'er een knoop in heeft gelegd'. Dus dat hij de zaadleiders heeft doorgeknipt en (volgens mij had hij het erover dat hij het om een bloedvat gebonden had, maar dat weet ik niet zeker)

Eigenlijk had ik dit natuurlijk aan de dierenarts zelf moeten vragen maar ik was wat van slag omdat mijn kat er zo zielig bij zat.

Mijn vraag is nu: is mijn kat nu gesteriliseerd of gecastreerd?
De reden waarom ik dit wil weten is omdat ik me afvraag of onze kat nu minder kater-symptonen krijgt. Dus: plassen in huis, tegen vanalles en nog wat oprijden (dat was het ergste)
Want volgens mij houdt dit normaal gezien vooral op doordat de kat geen teelballen meer heeft.
Ik weet dit natuurlijk niet zeker, vandaar dat ik wil weten of jullie hier een idee van hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2005, 22:38
wizkid
wizkid is offline
Als je kat een kater is was het een casteratie, als het een poes is een sterilisatie. Bij poezen is de sterilisatie ook een echte operatie, bij castereren is dit niet het geval.
Onze kater had ook niet last van 'kater achtig gedrag' zoals in huis plassen enzo, maar volgens mij gaat het niet bij alle katten weg door ze te laten castereren/steriliseren want het heeft meer met de hormonen te maken.

Laatst gewijzigd op 03-05-2005 om 22:45.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 23:03
noukiester
noukiester is offline
mijn kat is een kater.
Bij poezen spreken ze meestal van een sterilisatie, maar bij poezen halen ze meestal de eileiders weg. En dat maakt het dan eigenlijk ook een castratie. Dus vaak wordt het ten onrechte sterilisatie genoemd.
Want bij een castratie halen ze volgens mij echt iets weg, bij katten de teelballen (dacht ik) en bij poezen de eileiders.
En bij sterilisatie worden de katten alleen onvruchtbaar gemaakt.

Mijn vraag is dan ook of het wel vaker voorkomt dat een dierenarts een kater steriliseerd (wat ik uit zijn woorden begreep) En of door het alleen onvruchtbaar maken van mijn kater ook alle kater-probleempjes weg zullen zijn. (niet dat dit altijd het geval is bij een castratie maargoed..)
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 23:17
wizkid
wizkid is offline
Volgens mij heb je wel gelijk, hier staat wat meer informatie http://www.kattenplaza.nl/page/infocastratie.php . Je kan altijd nog eens bij je dierenarts informeren.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 07:05
Verwijderd
Volgens mij noemen ze het bij katers altijd castratie en bij poezen altijd sterilisatie. Sterilisatie betekent "het onvruchtbaar maken", castratie betekent "onvruchtbaarmaking door verwijdering van de zaadballen". Een poes castreren kan dus niet, die heeft geen zaadballen. Bij het verwijderen van de eileiders (en baarmoeder, kwamen wij achter... ) maak je een poes onvruchtbaar en dat kan dus heel goed gewoon sterilisatie genoemd worden.

Ik denk niet dat te voorspellen is of de katerprobleempjes weg zullen blijven, dat is per kat verschillend. Even afwachten dus.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 09:32
noukiester
noukiester is offline
Ik heb net even naar de dierenarts gebeld en mijn kat is gewoon gecastreerd, dus de testikels zijn verwijderd en ze hebben de zaadleiders om een bloedvat gebonden (oid...)

Alleen nu vraag ik me af na hoeveel tijd een kater hersteld is van een castratie.
Hij is nu namelijk nog steeds heel duf, hij eet niet en hij slaapt eigenlijk alleen maar. Hij is gisteren rond twee uur 'geholpen'.
Ik vroeg dit natuurlijk ook aan de dierenarts en die zei dat als hij halverwege deze middag nog steeds zo was, dat ik dan terug moest bellen. (nouja de assistente zei dat.)
Ze zei verder niet na hoeveel tijd een kater normaal gezien weer de oude is. En nu maak ik me zorgen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 10:31
Storm
Storm is offline
Als de dierenarts heeft gezegd dat als hij halverwege deze middag nog steeds zo was je da even terug moet bellen, dan lijkt me dat hij dan toch wel weer wat normaler moet doen? Volgens mij hadden onze katten er ook wel een dagje last van (al zijn dat poezen), de kat (kater) van m'n ouders had er amper last van (hij is één dag een beetje duf geweest van de narcose), maar het is wel per kat heel verschillend. Als er nu al reden is om je zorgen te maken, dan had de dierenarts je vast wel langs laten komen, lijkt me...?
Oud 04-05-2005, 10:49
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Storm schreef op 04-05-2005 @ 11:31 :
Als de dierenarts heeft gezegd dat als hij halverwege deze middag nog steeds zo was je da even terug moet bellen, dan lijkt me dat hij dan toch wel weer wat normaler moet doen? Volgens mij hadden onze katten er ook wel een dagje last van (al zijn dat poezen), de kat (kater) van m'n ouders had er amper last van (hij is één dag een beetje duf geweest van de narcose), maar het is wel per kat heel verschillend. Als er nu al reden is om je zorgen te maken, dan had de dierenarts je vast wel langs laten komen, lijkt me...?
Daar zit dan ook het verschil tussen sterilisatie van een poes en casteratie van een kater. Een kater hoeft geen operatie te ondergaan het gebeurd 'buiten' een poes moet wel een operatie ondergaan. Daarom is deze ook 'duffer'
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 11:26
noukiester
noukiester is offline
Maar bij onze kater is er volgens mij ook binnen iets gebeurd. Namelijk dat gedoe met die zaadleiders en dat bloedvat. Of zou dat minder heftig zijn. Er is van binnen natuurlijk niks weggehaald zoals bij een poes wel is.

Hij heeft nu ondertussen al minstens 36 uur niet gegeten. En al bijna 24 uur niet gedronken.
Hoe lang kan een kat zonder eten en drinken?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 11:36
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-05-2005 @ 08:05 :
Sterilisatie betekent "het onvruchtbaar maken", castratie betekent "onvruchtbaarmaking door verwijdering van de zaadballen". Een poes castreren kan dus niet, die heeft geen zaadballen. Bij het verwijderen van de eileiders (en baarmoeder, kwamen wij achter... ) maak je een poes onvruchtbaar en dat kan dus heel goed gewoon sterilisatie genoemd worden.
Dat is dus niet waar, castreren is het verwijderen van de secundaire geslachtsorganen, alleen in de volksmond wordt de castratie van een poes sterilisatie genoemd. Bij castratie worden dus (ook) de organen verwijderd die de hormonen produceren, bij sterilisatie niet, dan worden de leiders meestal gewoon afgebonden (zoals dat bij mensen gebeurt).

Bij katers worden de ballen eruit gehaald en de bloedvaten worden afgebonden door er een knoop in te leggen.

Ik denk dat je kater nu zo langzamerhand wel weer moet gaan eten! Misschien even de dierenarts bellen?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 13:56
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
noukiester schreef op 04-05-2005 @ 12:26 :
Maar bij onze kater is er volgens mij ook binnen iets gebeurd. Namelijk dat gedoe met die zaadleiders en dat bloedvat. Of zou dat minder heftig zijn. Er is van binnen natuurlijk niks weggehaald zoals bij een poes wel is.

Hij heeft nu ondertussen al minstens 36 uur niet gegeten. En al bijna 24 uur niet gedronken.
Hoe lang kan een kat zonder eten en drinken?
Ik denk dat je toch contact moet gaan opnemen met je dierenarts. Een kat kan zichzelf namelijk vergiftigen als deze niet eet en lang zonder water is nooit goed.
Oud 04-05-2005, 14:53
noukiester
noukiester is offline
We zijn naar de dierenarts geweest omdat we ook dachten dat zijn wondjes ontstoken waren (wat uiteindelijk gelukkig niet het geval was) Hij had ook geen koorts en was ook niet uitgedroogd. Waarschijnlijk had hij alleen veel pijn, hij heeft namelijk een pijnstiller gehad die twee dagen werkt.
En nu zijn we net thuis en hij is gelijk begonnen met eten Dus het komt wel weer goed.
Bedankt iig voor de reacties!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 04-05-2005 @ 12:36 :
Dat is dus niet waar, castreren is het verwijderen van de secundaire geslachtsorganen
Mail de makers van de Van Dale, zou ik zeggen. (De rest was alleen een redenatie van mijn nav de betekenis van de woorden. )

@wizkid: De kat van m'n ouders is een kater, zoals er bij stond?

@noukiester: fijn dat je kat weer eet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten